ВИКЛИКИ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ ЕКОНОМІЧНИХ ГАЛУЗЕЙ В УМОВАХ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2706-9052-2025-4.27

Ключові слова:

штучний інтелект, економічна освіта, ринок праці, цифрові компетенції, підготовка фахівців, модернізація освіти, аналіз даних, освітні програми

Анотація

У статті проведено комплексний аналіз викликів, що постають перед системою вищої економічної освіти в умовах стрімкого поширення технологій штучного інтелекту (ШІ). Актуальність дослідження зумовлена фундаментальною трансформацією ринку праці та зміною вимог до компетенцій економістів, що створює значний розрив між традиційними освітніми програмами та реальними потребами бізнесу. Інтеграція ШІ в економічні процеси, від автоматизації до побудови складних прогнозних моделей, вимагає від фахівців нових навичок. Метою статті є ідентифікація, систематизація та аналіз ключових проблем у підготовці економістів, а також розробка рекомендацій щодо модернізації освітнього процесу. Наукова новизна полягає у розробці авторської систематизації пріоритетних компетенцій економіста в епоху ШІ та обґрунтуванні комплексу заходів для подолання кадрового дефіциту викладачів у цій сфері. У ході дослідження використано системний підхід, методи аналізу наукової літератури та узагальнення результатів експертних консультацій з представниками академічної спільноти та ІТ-бізнесу. Виявлено, що основними викликами є: інертність навчальних планів, дефіцит викладачів-практиків, недостатня матеріально-технічна база та домінування теоретичного підходу. Особливу увагу приділено аналізу зміни парадигми необхідних компетенцій: від здатності виконувати розрахунки до вміння формулювати задачі для систем ШІ, критично оцінювати результати їх роботи та враховувати етичні аспекти. Запропоновано напрями модернізації освітнього процесу, що включають впровадження міждисциплінарних курсів, інтеграцію практичних кейсів, розвиток проєктного навчання та інноваційні моделі співпраці університетів з ІТ-компаніями для вирішення проблеми кадрового голоду. Зроблено висновок, що успішна адаптація системи освіти вимагає глибокої структурної перебудови, спрямованої на формування у майбутніх економістів нового типу мислення – аналітичного, системного та інноваційного, що є критично важливим для економічного зростання країни.

Посилання

Бріньолфссон Ерік, Макафі Ендрю. Друга епоха машин: робота, прогрес та процвітання в часи надзвичайних технологій. Київ : K.Fund, 2016. 236 с.

Бурлаков О. С. Теоретичні засади впровадження та використання сучасних технологій інтелектуального аналізу даних в економіці. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2021. № 25. С. 27–32.

Глухова С. Як штучний інтелект інтегрують в українську освіту. Розбираємо плани Мінцифри, МОН та ключові ризики. DOU. 2025. URL: https://dou.ua/lenta/articles/ai-in-the-ukrainian-education-2025/ (дата звернення: 19.09.2025).

Юрченко Г., Лєсьо А. Роль штучного інтелекту в економічному зростанні. Development Service Industry Management. 2024. №2. С. 195–200. https://doi.org/10.31891/dsim-2024-6(29)

Acemoglu, D., Restrepo, P. Artificial Intelligence, Automation and Work : NBER Working Paper No. 24196. National Bureau of Economic Research. 2018. URL: https://doi.org/10.3386/w24196.

Akhtanova Saltanat, Baibatshayeva Aidaikyz, Uzakhova Ainakul, Saimbetova Zhanar, Zhubakova Saule. Artificial intelligence and the transformation of the labor market: Pedagogical challenges in training specialists. International Journal of Innovative Research and Scientific Studies. 2024. Vol. 7, Iss. 3. C. 863–871. DOI: https://doi.org/10.53894/ijirss.v8i6.10078

Floridi L., Cowls J. A Unified Framework of Five Principles for AI in Society. Harvard Data Science Review. 2019. Vol. 1, No. 1. DOI: https://doi.org/10.1162/99608f92.8cd550d1.

Future of Jobs Report 2025. Cologny : World Economic Forum, 2025. 290 p. URL: https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf (дата звернення: 19.09.2025).

Marr B. The Intelligence Revolution: Transforming Your Business with AI. New York: John Wiley & Sons, 2020. 224 p.

Navigating the digital and artificial intelligence revolution in Arab labour markets: Trends, challenges and opportunities. Geneva : International Labour Organization (ILO), 2025. 126 p. DOI: https://doi.org/10.54394/OYOA8722.

Vergara-Romero Arnaldo. Challenges and stakes of artificial intelligence in economic sciences. Revista Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12(64), C. 7–8 DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.64.04.0.

Wong Lawrence P. W.. Artificial Intelligence and Job Automation: Challenges for Secondary Students' Career Development and Life Planning. Merits. 2024. Vol. 4, Iss. 4. P. 370–399. DOI: https://doi.org/10.3390/merits4040027.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-16