РАЦІОНАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЧНІ РІШЕННЯ ДЛЯ ВИВЕЗЕННЯ ПОРУБКОВИХ ЗАЛИШКІВ У ПАРКОВИХ НАСАДЖЕННЯХ МІСТА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2706-9052-2025-4.34

Ключові слова:

мінісамоскид, Cedrus TR300G, порубкові залишки, паркові насадження, лісопаркове господарство, вантажопідйомність, надставні борти, ефективність транспортування, екологічна безпечність

Анотація

У статті представлено результати досліджень ефективності використання мінісамоскида Cedrus TR300G для вивезення порубкових залишків у паркових та лісопаркових насадженнях міста Хмельницького. Установлено, що фактична вантажопідйомність частково реалізується через нерівномірну форму та щільність матеріалу. Під час перевезення свіжозрубаних колод клена гостролистого середньою довжиною 0,8–1,0 м та діаметром 6–12 см середня маса вантажу становила 170–190 кг (55–60% вантажопідйомності), а об’ємне заповнення кузова – 0,25–0,28 м³. Легкі залишки: гілля, хмиз та дрібні чагарники використовували лише 7–8% вантажопідйомності, що значно збільшувало кількість рейсів і витрати пального та часу. Застосування швидкознімних надставних бортів, що підвищують висоту кузова з 0,23 до 0,9 м, збільшило об’єм вантажу майже в чотири рази (до 1,0 м³), підвищило коефіцієнт використання вантажопідйомності до 75–80% під час перевезення колод і до 40–45% для легких залишків, а також скоротило кількість рейсів майже вдвічі, забезпечивши економію пального на 30–35% і зменшення трудовитрат. Сумарний обсяг заготовленої деревини становив 4,9 щільних м³, із них 3,4 щільних м³ – дрова. Технологічна питома витрата палива на 1 м³ деревини становила 1,48 кг, а питомі трудовитрати – 5,33 люд.-год. Оцінка прохідності на ділянках із перешкодами показала зниження швидкості за навантаження 200–250 кг до 1,0–1,4 км/год, тоді як на рівній поверхні швидкість досягала 3,0–3,5 км/год. Перевантаження понад 300 кг викликало часткове буксування, проте гусеничний хід забезпечував рівномірний розподіл тиску на ґрунт (0,22–0,24 МПа), мінімізуючи пошкодження рослинного покриву. Результати підтверджують доцільність застосування малої механізації у паркових господарствах та ефективність конструктивних удосконалень. Отримані дані можуть бути використані для оптимізації технологій вивезення порубкових залишків у міських парках і лісопарках, підвищення екологічної безпечності та економічної ефективності робіт з утримання зелених насаджень рекреаційного призначення.

Посилання

Гелетуха Г.Г., Желєзна Т.А., Драгнєв С.В., Баштовий А.І. Аналіз можливостей заготівлі деревного палива в лісах України. Промислова теплотехніка. 2018. Т. 40. № 1. С. 61–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PTT_2018_40_1_11

Можливості заготівлі деревного палива в лісах України / Г.Г. Гелетуха та ін. Аналітична записка БАУ. 2018. № 19. URL: https://uabio.org/wp-content/uploads/2018/01/position-paper-uabio-19-ua.pdf

Правила рубок головного користування : Наказ Державного комітету лісового господарства України від 23.12.2009 № 364. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0085-10

Санітарні правила в лісах України : Постанова Кабінету Міністрів України від 27.07.1995 № 555 (зі змінами). Київ : КМУ, 1995. URL: https://faolex.fao.org/docs/pdf/ukr51854.pdf

Ackerman P., Conradie I. Performance of harvesting residue treatment methods in south african pine plantations. Forests. 2016. Vol. 7(6). P. 116. https://doi.org/10.3390/f7060116

Baker J.S., et al. Logging residue supply and costs for electricity generation: Potential variability and policy considerations. Energy Policy 2018. 116(5). P. 397–409. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2017.11.026

Chen C.X., et al. Modeling the processing and transportation logistics of forest residues using life cycle assessment. Journal of Forestry. 2017. 115(2). https://doi.org/10.5849/jof.2016-027

Eriksson M., Lindroos O. Rubber-tracked forwarders – productivity and cost efficiency potentials. Forests. 2014. Vol. 5(7). P. 1544–1561. https://doi.org/10.3390/f5071544

Figueiredo da Silva J., et al. Analysis of the truck transportation of eucalyptus logging residues to Portuguese power plants. International Journal of Forest Engineering. 2019. 30(1). P. 1–10. https://doi.org/10.1080/14942119.2019.1565029

Han H., Chung W., Wells L., Anderson N. Optimizing biomass feedstock logistics for forest residue processing and transportation on a tree-shaped road network. Forests. 2018. 9(3). P. 121. URL: https://doi.org/10.3390/f9030121

Lopes D., Fernandes C., Reis A. Analysis of the truck transportation of eucalyptus logging residues to portuguese power plants. Biomass Conversion and Biorefinery. 2016. Vol. 6. P. 295–304. https://doi.org/10.1080/17597269.2016.1154822

Myalkovsky R., Plahtiy D., Bezvikonnyi P., Horodyska O., Nebaba K. Urban parks as an important component of environmental infrastructure: Biodiversity conservation and recreational opportunities Scientific Journal Ukrainian Journal of Forest & Wood Science. 2023. Vol. 14. Іss. 4. P. 57–72. https://doi.org/10.31548/forest/4.2023.57

Ranius T., et al. The effects of logging residue extraction for energy on biodiversity and ecosystem services. Journal of Environmental Management. 2018. Vol. 209(1). P. 409–425. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2017.12.048

Spinelli R., Magagnotti N., Nati C. Forest operations using a combi-forwarder in deciduous forests. European Journal of Forest Research. 2010. Vol. 129. P. 561–569. https://doi.org/10.1007/s10342-010-0356-3

Udali A., et al. Managing harvesting residues: a systematic review of residue extraction practices. Forestry: An International Journal of Forest Research. 2025. Vol. 98. Іss. 2. P. 117–135. https://doi.org/10.1093/forestry/cpae041

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-16