ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-6

Ключові слова:

професійна спрямованість, фундаментальність, фізика, лекційні заняття

Анотація

Статтю присвячено особливостям викладання фізики в закладі вищої освіти аграрно-технічного спрямування. Фундаментальна підготовка та спеціалізація як напрями перебудови вищої аграрно-технічної освіти зумовлена тим, що більшість програм інженерної освіти мають досить загальний характер і не забезпечують досить глибокої бази для набуття професійної компетенції. Отже, для покращення якості підготовки майбутніх фахівців виникла необхідність посилення фундаментальної та професійної спрямованості навчання з урахуванням спеціалізації. Метою статті є опис методичних прийомів для реалізації професійної спрямованості вивчення конкретних питань фізики для подальшого засвоєння інженерами дисциплін спеціалізованого та прикладного характеру, а також для застосування у їхній майбутній професійній діяльності. Для досягнення поставлених цілей використано такі методи дослідження: теоретичні (порівняльний аналіз науко- во-методичної та педагогічної літератури) та емпіричні (спостереження, аналіз, опитування респондентів, узагальнення та моделювання результатів дослідження, узагальнення педагогічного досвіду навчання). Для відбору та осмислення результатів експерименту проведено анкетування викладачів та здобувачів вищої освіти з метою виявлення розуміння значення вивчення фізики для майбутньої професійної діяльності. Продемонстровано, що професійна спрямованість навчання фізики є провідним фактором у фундаментальній та професійній підготовці майбутніх спеціалістів інженерних спеціальностей. Професійна спрямованість навчання сприяє мотивованому вивченню студентами фізики, а надалі й спеціалізованих дисциплін, наслідком чого є підготовка висококваліфікованих спеціалістів відповідно до вимог та запитів сучасної аграрної галузі. Описано апробовану методику здійснення професійної спрямованості навчання з фізики. Доведено, що ефективність вивчення фізики у закладі вищої освіти аграрно-технічного спрямування пов’язана з дотриманням принципу наступності у вивченні фізики та майбутньої професійної діяльності. На основі проведеного експерименту встановлено, що запровадження методики реалізації професійної спрямованості теоретичного курсу фізики підвищує успішність на достатньому рівні на 6,8%, високому – на 6,35%.

Посилання

Blömeke S., Busse A., Kaiser G., König J. The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education. 2016. № 56. Р. 35–46.

Bulgakova O., Zbaravska L., Slobodian S., Dukulis I. Formation of information-communication competence of future agricultural engineering specialists at agriculturalinstitutions of higher education. Engineering for Rural Development. 2023. Vol. 22. Р. 691–699.

Bulgakova O., Zbaravska L., Dukulis I., Rucins A. Content of professionally oriented training in course of physics for students of agricultural engineering specialties. Engineering for Rural Development. 2023. Vol. 22. Р. 661–666.

Erinosho S. Y. How do students perceive the difficulty of physics in secondary school? An Exploratory Study in Nigeria, Int. J. Cross-Disciplinary Subj. Educ. 2013. Vol. 3. Р. 1510–1515.

Jenssen L., Dunekacke S., Eid M., Szczesny M. From teacher education to practice: Development of early childhood teachers knowledge and beliefs in mathematics. Teaching and Teacher Education. 2022. Vol. 114. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103699.

Kaiser G., Konig J. Competence measurement in (mathematics) teacher education and beyond: Implications for policy. Higher Education Policy. 32(4). 2019. pp.597-615.

Kuswanto K. Where is the direction of physics education? Jurnal Pijar Mipa. 2020. № 15(1). Р. 59–64. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i1.1226.

Nikolaenko S., Ivanyshyn V., Bulgakova O., Zbaravska L. Programming of pedagogical technology for formation of professional competence when studying natural and general technical disciplines. Engineering for Rural Development. 2022. Vol. 21. Р. 623–630.

Seidel T., Stürmer K. Modeling and measuring the structure of professional vision in preservice teachers. American Educational Research Journal. 2014. № 51(4). Р. 739–771.

Sherin M. G. The development of teachers’ professional vision in video clubs. Video research in the learning sciences / R. Goldman, R. Pea, B. Barron, S. J. Denny (Eds.). Erlbaum. 2007. Р. 383–395.

Sherin M. G., Jacobs V. R., Philipp R. A. Mathematics teacher noticing: Seeing through teachers' eyes. New York : Routledge, 2011.

Stürmer K., Seidel T., Holzberge, D. Intra-individual differences indeve-loping professional vision: Preservice teachers' changes in the course of an innovative teacher education program. Instructional Science. 2016. № 44(3). Р. 293–309.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Збаравська, Л. Ю. (2024). ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 37–42. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-6

Номер

Розділ

СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВІТЧИЗНЯНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ