ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-8Ключові слова:
професійна освіта, цифрові технології, цифровізація освіти, цифрові інструменти освіти, дистанційний курс, цифрові освітні ресурси, соціальні мережі, анкетування, тестування, штучний інтелектАнотація
Цифрова трансформація суспільства вимагає від сучасної педагогічної науки постійного розвитку й еволюції та наголошує на інноваціях як на ключовому факторі економічного розвитку країни та відповідній підготовці конкурентоспроможних на міжнародному ринку праці кадрів. Політика України у сфері освіти спрямована на модернізацію освіти, що потребує інформатизації навчального процесу та всебічного застосування цифрових технологій як педагогами, так і здобувачами. Групи цифрових інструментів, що використовуються в освітньому процесі, включають: системи управління навчанням (LMS, Moodle, Canvas, Класна дошка); пошукові системи (Google, Search.com.ua, Google Academy); інструменти для проведення онлайн-сесій (Zoom, Microsoft Teams, Google Meet); інструменти для створення та розповсюдження навчальних матеріалів (Microsoft PowerPoint, Prezi, Google Slides, Camtasia); засоби взаємодії та спілкування зі студентами (Email, WhatsApp, Viber, Telegram, Skype, Slack); засоби оцінювання знань студентів (Google Forms, Kahoot!, Unicheck); інструменти для організації та зберігання даних (Google Drive, Dropbox, OneDrive); засоби аналізу та візуалізації даних (Microsoft Excel, Google Sheets, Tableau); дошки для співпраці (Miro, Jamboard, Padlet); інструменти для інтерактивних вправ (Learning Apps, wizer.me, ClassTools.NET); засоби для створення дидактичних матеріалів (Stud Stack, Wordwall); штучний інтелект (ChatGPT, Gimini) тощо. Останні роки та події – пандемія COVID-19 та незаконне повномасштабне вторгнення російських військ на територію України – поряд із всесвітньою глобалізацією та науково-технічним прогресом впливають на викладачів та вчителів, які, враховуючи потреби студентів, учнів у дистанційному навчанні та у щоденному використанні електронних ресурсів, змінюють свою роль на більш посередницьку, допомагаючи майбутнім спеціалістам у доступі до продуктів цифрових технологій та сприяючи у вдосконаленні потрібних умінь, навичок, набутті практичного досвіду. Саме тому професійна освіта вимагає відповідної підготовки, постійного навчання педагогів, щоб підвищити якість освіти та набути нових рис і вмінь для створення нових інтерактивних матеріалів та індивідуальних планів навчання, максимально пристосованих до сучасних реалій та повсякденного використання інноваційних цифрових технологій, які б сприяли підвищенню мотивації, забезпечували зацікавленість та всебічну участь здобувачів у навчальному процесі.
Посилання
Генсерук Г., Бойко М., Мартинюк С. Цифрові інструменти комунікації в освітньому процесі закладу вищої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2022. № 1 (1). С. 31–39. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.4
Григор’єва Т. І., Проценко М. М. Сучасні тенденції та перспективи використання штучного інтелекту в комп'ютерних системах. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v40/31.pdf DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5682/2024/40/29 (дата звернення: 28.10.2024).
Ковальчук А. Цифрові інструменти в діяльності педагога професійного навчання. Молодь і ринок. 2024. № 6 (226). С. 171–176. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307879
Махнов Є.О. Цифрові освітні ресурси та цифрові освітні інструменти : стаття-доповідь на курси чи педраду. URL: https://bit.ly/3YOiTtp (дата звернення: 28.10.2024).
Гейміфікація як інноваційний кейс професійної підготовки педагогічних працівників ЗВО в умовах дистанційного навчання / Михайлова Л. М., Семенишина І. В., Краснощок І.П., Ступеньков С. О. URL: https://zenodo.org/records/7795391 DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7795391 (дата звернення: 27.10.2024).
Технологічні характеристики систем управління навчанням / Самойленко О. М., Бацуровська І. В., Ручинська Н. С., Самойленко О. О. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”. 2017. № 10(26), Vol. 3. С. 60–64. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/445957.pdf (дата звернення: 28.10.2024).
Семеріков С.О., Стрюк М. І., Моісеєнко Н. В. Мобільне навчання: історико-технологічний вимір. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : монографія. Кривий Ріг : Книжкове видавництво Киреєвського, 2012. С. 188–242. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/0564/972
Сиволапенко Т. Л. Досвід зарубіжних країн із впровадження цифрових концепцій: реалії та перспективи для України. Держава та регіони. Серія «Державне управління». 2019. № 3 (67). URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/3_2019/22.pdf DOI: https://doi.org/10.32840/1813-3401-2019-3-20 (дата звернення: 28.10.2024).
Хміль Н. А., Галицька‐Дідух Т. В., Цяньці В. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/505/463 DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8251886 (дата звернення: 28.10.2024).
Plato: The first language learning program (1960) by Mateusz Wiącek URL: https://www.taalhammer.com/plato-the-firstlanguage-learning-app/ (дата звернення: 28.10.2024).
TOP 100 Tools for Learning 2022. Results of the 16th Annual Survey (2022). URL: https://toptools4learning.com/toptools-by-category (дата звернення: 29.10.2024).
Udemy vs Coursera vs Udacity vs Edx: The Ultimate Comparison. URL: https://www.transizion.com/udemy-vs-courseravs-udacity-vs-edx/ (дата звернення: 29.10.2024).