ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-8

Ключові слова:

професійна освіта, цифрові технології, цифровізація освіти, цифрові інструменти освіти, дистанційний курс, цифрові освітні ресурси, соціальні мережі, анкетування, тестування, штучний інтелект

Анотація

Цифрова трансформація суспільства вимагає від сучасної педагогічної науки постійного розвитку й еволюції та наголошує на інноваціях як на ключовому факторі економічного розвитку країни та відповідній підготовці конкурентоспроможних на міжнародному ринку праці кадрів. Політика України у сфері освіти спрямована на модернізацію освіти, що потребує інформатизації навчального процесу та всебічного застосування цифрових технологій як педагогами, так і здобувачами. Групи цифрових інструментів, що використовуються в освітньому процесі, включають: системи управління навчанням (LMS, Moodle, Canvas, Класна дошка); пошукові системи (Google, Search.com.ua, Google Academy); інструменти для проведення онлайн-сесій (Zoom, Microsoft Teams, Google Meet); інструменти для створення та розповсюдження навчальних матеріалів (Microsoft PowerPoint, Prezi, Google Slides, Camtasia); засоби взаємодії та спілкування зі студентами (Email, WhatsApp, Viber, Telegram, Skype, Slack); засоби оцінювання знань студентів (Google Forms, Kahoot!, Unicheck); інструменти для організації та зберігання даних (Google Drive, Dropbox, OneDrive); засоби аналізу та візуалізації даних (Microsoft Excel, Google Sheets, Tableau); дошки для співпраці (Miro, Jamboard, Padlet); інструменти для інтерактивних вправ (Learning Apps, wizer.me, ClassTools.NET); засоби для створення дидактичних матеріалів (Stud Stack, Wordwall); штучний інтелект (ChatGPT, Gimini) тощо. Останні роки та події – пандемія COVID-19 та незаконне повномасштабне вторгнення російських військ на територію України – поряд із всесвітньою глобалізацією та науково-технічним прогресом впливають на викладачів та вчителів, які, враховуючи потреби студентів, учнів у дистанційному навчанні та у щоденному використанні електронних ресурсів, змінюють свою роль на більш посередницьку, допомагаючи майбутнім спеціалістам у доступі до продуктів цифрових технологій та сприяючи у вдосконаленні потрібних умінь, навичок, набутті практичного досвіду. Саме тому професійна освіта вимагає відповідної підготовки, постійного навчання педагогів, щоб підвищити якість освіти та набути нових рис і вмінь для створення нових інтерактивних матеріалів та індивідуальних планів навчання, максимально пристосованих до сучасних реалій та повсякденного використання інноваційних цифрових технологій, які б сприяли підвищенню мотивації, забезпечували зацікавленість та всебічну участь здобувачів у навчальному процесі.

Посилання

Генсерук Г., Бойко М., Мартинюк С. Цифрові інструменти комунікації в освітньому процесі закладу вищої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2022. № 1 (1). С. 31–39. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.1.4

Григор’єва Т. І., Проценко М. М. Сучасні тенденції та перспективи використання штучного інтелекту в комп'ютерних системах. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v40/31.pdf DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5682/2024/40/29 (дата звернення: 28.10.2024).

Ковальчук А. Цифрові інструменти в діяльності педагога професійного навчання. Молодь і ринок. 2024. № 6 (226). С. 171–176. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307879

Махнов Є.О. Цифрові освітні ресурси та цифрові освітні інструменти : стаття-доповідь на курси чи педраду. URL: https://bit.ly/3YOiTtp (дата звернення: 28.10.2024).

Гейміфікація як інноваційний кейс професійної підготовки педагогічних працівників ЗВО в умовах дистанційного навчання / Михайлова Л. М., Семенишина І. В., Краснощок І.П., Ступеньков С. О. URL: https://zenodo.org/records/7795391 DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7795391 (дата звернення: 27.10.2024).

Технологічні характеристики систем управління навчанням / Самойленко О. М., Бацуровська І. В., Ручинська Н. С., Самойленко О. О. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”. 2017. № 10(26), Vol. 3. С. 60–64. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/445957.pdf (дата звернення: 28.10.2024).

Семеріков С.О., Стрюк М. І., Моісеєнко Н. В. Мобільне навчання: історико-технологічний вимір. Теорія і практика організації самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів : монографія. Кривий Ріг : Книжкове видавництво Киреєвського, 2012. С. 188–242. URL: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/0564/972

Сиволапенко Т. Л. Досвід зарубіжних країн із впровадження цифрових концепцій: реалії та перспективи для України. Держава та регіони. Серія «Державне управління». 2019. № 3 (67). URL: http://pa.stateandregions.zp.ua/archive/3_2019/22.pdf DOI: https://doi.org/10.32840/1813-3401-2019-3-20 (дата звернення: 28.10.2024).

Хміль Н. А., Галицька‐Дідух Т. В., Цяньці В. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/505/463 DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8251886 (дата звернення: 28.10.2024).

Plato: The first language learning program (1960) by Mateusz Wiącek URL: https://www.taalhammer.com/plato-the-firstlanguage-learning-app/ (дата звернення: 28.10.2024).

TOP 100 Tools for Learning 2022. Results of the 16th Annual Survey (2022). URL: https://toptools4learning.com/toptools-by-category (дата звернення: 29.10.2024).

Udemy vs Coursera vs Udacity vs Edx: The Ultimate Comparison. URL: https://www.transizion.com/udemy-vs-courseravs-udacity-vs-edx/ (дата звернення: 29.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Марчук, Н. А. (2024). ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ: ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 48–53. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-8

Номер

Розділ

СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВІТЧИЗНЯНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ