РОЛЬ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-17Ключові слова:
соціально-комунікативні навички, функціонально-технічні навички, комунікативні якості, комунікативні здібності, комунікативний потенціалАнотація
Сучасні вимоги роботодавців передбачають наявність у фахівців не лише професійних компетентностей, а й певного комплексу неспеціалізованих навичок (soft skills). У цій статті розглядаються питання необхідності формування у майбутніх фахівців соціально-комунікативних навичок, таких як: вміння працювати в команді, комунікабельність, адаптивність, мовні навички, розуміння тайм-менеджменту, стресостійкість тощо, оскільки вони значно підвищують результативність робочої діяльності у професійному середовищі. Вважається, що ефективність соціально-комунікативних навичок насамперед визначається певною сукупністю індивідуальних здібностей особистості, до яких відносять: комунікативну якість, комунікативну здібність, комунікативну компетентність, комунікативний потенціал та особисту культуру. Саме тому пріоритетним напрямом освітнього процесу під час підготовки майбутніх фахівців є формування певної системи внутрішніх ресурсів, які необхідні для ефективної комунікації в професійному колі та в міжособистісній взаємодії. Загалом, професійні компетентності фахівців, такі як професіоналізм, системність мислення, міждисциплінарний підхід, професійна етика тощо, будуть значно підсилюватися завдяки розвитку соціально-комунікативних навичок, а саме вміння працювати як самостійно, так і в команді, здатності враховувати роль людського фактору, налагодження комунікації, виявлення громадянської свідомості, соціальної активності та активної життєвої позиції тощо. Таким чином визначено, що соціально-комунікативні навички здійснюють значний вплив на результативність професійної діяльності, оскільки сприяють більш ефективній взаємодії в робочому колективі, обміну інформацією та підвищують рівень довіри та злагодженості роботи в команді. Тому розвиток soft skills у здобувачів вищої освіти є важливим фактором, який дозволить їм у майбутньому успішно здійснювати свою професійну діяльність, особливо з огляду на умови динамічних змін, що вимагають здатності швидко адаптуватися до них.
Посилання
Дроздова Ю. В., Дубініна О. В. Концептуальні підходи до визначення «soft skills» у сучасних освітніх та професійних моделях. Soft skills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті : тези міжвуз. наук.-метод. семінару, м. Київ, 21 лютого 2020 р. Київ, 2020. С. 31–34.
Коваль К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162–166.
Корнюш Г. В. Формування м’яких навичок у студентів закладів вищої освіти в контексті навчання іноземних мов. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки : зб. наук. пр. ХНУ ім. В.Н. Каразіна. 2020. № 36. С. 99–110.
Deming D. Soft Skills and the Future of Work. Harvard Kennedy School. 2023. URL: https://www.hks.harvard.edu/sites/default/files/hksee/hkseepdfs/deming_softskills_feb2023.pdf (дата звернення: 13.10.2024).
European Dictionary of Skills andCompetences. URL: http://disco-tools.eu/disco2_portal/ (дата звернення: 13.10.2024).
Lippman L., Ryberg R., Carney R., Moore K. Workforce connections: Key soft skills that foster youth workforce success – Toward a consensus across fields. Child Trends. 2015. URL: fhi360.org (дата звернення: 13.10.2024).
Mourshed M. Education to employment: Designing a system that works. 2013. URL: mckinseyonsociety.com (дата звернення: 11.10.2024).
Wilson-Ahlstrom A., Yohalem N., DuBois D., Ji P., Hillaker B., Weikart D. P. From soft skills to hard data: Measuring youth program outcomes. The Forum for Youth Investment. (2014). URL: https://www.search-institute.org/wp-content/uploads/2017/11/DAP-Ready-by-21-Review.pdf (дата звернення: 15.10.2024).