НАВЧАЛЬНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПІД ЧАС МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ В АГРАРНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-4Ключові слова:
цифровізація освіти, штучний інтелект, аграрні заклади вищої освіти, мовна підготовка, персоналізоване навчання, AI-інструменти, чат-ботиАнотація
У статті розглянуто сучасні підходи до впровадження штучного інтелекту в освітній процес, зокрема під час мовної підготовки студентів аграрних закладів вищої освіти. Дослідження підкреслює важливість інтеграції інноваційних цифрових технологій для підвищення ефективності навчання, розвитку ключових мовних навичок і формування професійної компетентності у здобувачів освіти. Автори акцентують увагу на можливостях адаптивного навчання на основі штучного інтелекту, яке забезпечує персоналізований підхід до кожного студента залежно від його рівня підготовки. Проаналізовано освітні платформи та інструменти, що активно використовуються у процесі вивчення іноземних мов, такі як Duolingo, Grammarly, ChatGPT, DeepL, Speechling, LingQ та інші. Описано їх переваги у вдосконаленні навичок письма, аудіювання, говоріння та читання. Особливу увагу приділено платформам, які сприяють інтерактивній взаємодії зі студентами, покращують доступність знань і допомагають оптимізувати час самостійної роботи. Зазначено, що використання штучного інтелекту дозволяє компенсувати обмеження аудиторного часу. Наголошено на важливості формування цифрових компетенцій викладачів і студентів для забезпечення ефективного використання можливостей штучного інтелекту. Також підкреслено необхідність врахування етичних аспектів та ризиків, пов’язаних із впровадженням таких технологій. Запропоновано алгоритм організації заняття з мовної підготовки студентів аграрних спеціальностей з використанням технологій штучного інтелекту. Він охоплює вступну частину з мотиваційним обговоренням, основну частину з використанням інструментів штучного інтелекту, а також підсумкову частину із виконанням творчих завдань. Результати дослідження підтверджують, що застосування технологій штучного інтелекту у мовній підготовці студентів сприяє зростанню мотивації, ефективності засвоєння матеріалу та підготовці кваліфікованих фахівців для роботи у цифровій економіці.
Посилання
Бруяка А., Коваленко В., Мар’єнко М. Досвід впровадження штучного інтелекту в процес викладання дисципліни «інформаційно-комунікаційні технології навчання, управління та підтримки науково-освітніх досліджень». Перспективи та Інновації Науки. Вип. 4(38). 2024. C. 94–105. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-94-107.
Гриценчук О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Вісник кафедри ЮНЕСКО «неперервна професійна освіта ХХІ століття». Вип. 10. 2024. С. 152–161. URL: https://doi.org/10.35387/ ucj.2(10).2024.0012.
Лубко Д. В., Шаров С. В. Методи та системи штучного інтелекту: навч. посіб. Мелітополь. 2019. URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/5295/.
Національна стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні 2021-2030. Київ,2021. URL: https://wp.oecd.ai/app/ uploads/2021/12/Ukraine_National_Strategy_for_Development_of_Artificial_Intelligence_in_Ukraine_2021-2030.pdf.
Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні. Київ, 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020- %D1%80#Text.
Краснопольський В., Пахомова Т., Курилова Ю. Освітній потенціал штучного інтелекту для організації самостій- ної роботи здобувачів у процесі вивчення іноземної мови. Актуальні питання у сучасній науці. № 7(13). 2023. С. 587–599. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-7(13)-587-599.
Піддубцева О. І. Використання технології CHATGPT під час вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти. Інно- ваційні наукові дослідження у галузі педагогіки та психології : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 14–15 квіт. 2023 р.). Львів-Торунь : Liha-Pres, 2023. C. 82–84. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8311.
Резунова О.С. Формування навчальної самоефективності здобувачів вищої освіти за допомогою штучного інте- лекту. Штучний інтелект у науці та освіті (AISE 2024). Artificial intelligence in science and education : зб. матеріалів міжнар. наук. конф. (Київ, 1-2 берез. 2024 р.) [Електронний ресурс] / [упоряд.: А. Яцишин, В. Матусевич, В. Коваленко]. Київ : УкрІН- ТЕІ, 2024. С. 234 – 236. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/10525.
Семак Л.А. Застосування інтернет-ресурсів під час викладання української мови у закладах вищої освіти. Цілі ста- лого розвитку третього тисячоліття: виклики для університетів наук про життя : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Київ: НУБІП, 2018. С. 289–291. URL: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/788.
Pakhomova T. O., Drach A. S., Vasilieva P.A., Serdiuchenko Y. O., Piddubtseva O. I. The use of educational computer programs in the training of foreigh language teachers for speech activity. Revista EntreLínguas. Araraquara, 2021. V. 7. n. esp. 4. P. 984–997. URL: https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.4.15664.