РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-17Ключові слова:
емоційний інтелект, здобувач вищої освіти, комплекс завданьАнотація
Дедалі більше вчених присвячують свої дослідження проблемі вивчення емоційного інтелекту та його значення у житті людей. Статтю присвячено проблемі розвитку емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти засобами іноземної мови.Здійснено аналіз наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених щодо трактування поняття «емоційний інтелект». Розглянуто емоційний інтелект як вміння людини розпізнавати власні та чужі емоції, наміри, і бажання, здатність керувати власними та чужими емоціями з метою розв’язання практичних задач.Визначено, що до основних факторів, які впливають на розвиток емоційного інтелекту дослідники відносять: біологічні (темперамент та когнітивні можливості), індивідуальні характеристики (відкритість досвіду, самоефективність, локус контролю, тип особистості), зовнішнє середовище (родина, природа, національні і культурні особливості).Стверджено, що запам’ятовування інформації, що є емоційно забарвленою, відбувається значно краще.Зазначено, що засоби іноземної мови дозволяють здобувачам вищої освіти не лише поглиблювати мовленнєві знання і навички, а й проживати певні емоції через розуміння себе та оточуючих.Обґрунтовано, що алгоритм розвитку емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти передбачає застосування цілого комплексу завдань, які допомагають зняти психологічну і емоційну напругу, підвищують самооцінку та впевненості здобувачів у власних силах. Запропоновано завдання, які можуть бути використані на заняттях з іноземної мови: вправа «Мудрі думки», яке допоможе здобувачам розкрити власний потенціал, розвине вміння аналізувати свої дії та дії інших людей з метою покращення власного емоційного стану, вправа «Фантом» навчить здобувачів бачити зв’язок між емоціями та фізичним станом, покаже негативний вплив поганих емоцій, вправа «Емоційна підзарядка» допоможе здобувачам краще розуміти себе та прояви своїх емоцій, вправа «Подолання негативних емоцій» допоможе здобувачам зрозуміти, як краще управляти своїми емоціями.
Посилання
Виспінська Н.М. Розвиток емоційного інтелекту як передумова формування іншомовної комунікативної компетентності в дітей з особливими освітніми потребами. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 1(48). С. 73–78.
Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як соціально значуща інтегральна властивість особистості. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 95–109.
Підгурська В., Голубовська І. Розвиток емоційного інтелекту здобувачів освіти на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 72, том 3. С. 269–275. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/72-3-40. 4 Піддубцева О.І. Модель формування готовності до іншомовного професійно орієнтованого спілкування в студентів-аграріїв. Інноваційна педагогіка. 2023. Випуск 56. Том 2. С. 101–105. DOI https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/56.2.22.
Bonesso S., Gerli F., Cortellazzo L. Emotional and Social Intelligence Competencies Awareness and Development for Students’ Employability. New Directions for Teaching and Learning. 2019. No 160. P. 77–89. DOI:10.1002/tl.203668.
Chapman-Clarke M. Why mindfulness at work matters – the ‘reboot’ for emotional intelligence development. Development and Learning in Organizations. 2017. No 31(2). P. 1-4. DOI:10.1108/DLO-10-2016-0097.
Deveci T., Nunn R. Development in freshman engineering students’ emotional intelligence in project-based courses. Asian ESP Journal. 2016. No. 12(2). P. 54–92.
Dulewicz V., Higgs M. Can Emotional Intelligence Be Developed? International Journal of Human Resource Management. 2004. No 15(1). P. 95–111. DOI:10.1080/0958519032000157366.
Hayashi A., Ewer A. Development of Emotional Intelligence through an Outdoor Leadership Program. Journal of Outdoor Recreation Education and Leadership. 2013. No 5(1). P. 3–17. DOI:10.7768/1948-5123.1139.
Oz H., Demirezen M., Pourfeiz J. Emotional intelligence and attitudes towards foreign language learning: Pursuit of relevance and implications. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015. No. 186. P. 416−423.