МАРКЕТИНГОВІ ЗАСОБИ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2706-9052-2022-2-11

Ключові слова:

маркетинг, управління маркетингом, маркетингові дослідження, підприємство, маркетингові системи.

Анотація

Вступ. У сучасній парадигмі управління підприємство розглядається як відкрита система, результати діяльності якої визначаються його становищем на ринку, здатністю до інновацій, продуктивністю праці, розвитком персоналу, якістю продукції. Становлення та розвиток ринкових відносин в економіці України зумовлюють необхідність удосконалення механізму управління підприємствами аграрного сектору, орієнтації системи управління на ринкові умови ведення бізнесу, здатність швидко та гнучко реагувати на зміни у зовнішньому середовищі та усередині підприємства. Це призводить до тенденцій формування управління на основі маркетингу, що, своєю чергою, спонукає керівників підприємств використовувати відповідні інструменти в управлінні. Але для багатьох керівників та фахівців сільськогосподарських підприємств розуміння маркетингу обмежується набором засобів стимулювання збуту та реклами. Проте ринкові економічні перетворення вимагають розгляд всіх сфер діяльності підприємства через призму маркетингу. У результаті система управління підприємством повинна мати маркетингову спрямованість. Виникає необхідність розгляду та вирішення проблемних питань, розробки стратегій переходу підприємств від застарілих форм та методів управління та менеджменту до нових, науково обґрунтованих ринкових методів, що передбачають маркетинговий підхід. Мета. Ціль дослідження полягає у розробці теоретичних та практичних принципів впровадження інструментів маркетингу в систему управління підприємством через формування механізму взаємодії її основних елементів. Методи. Для проведення комплексного дослідження та отримання об’єктивних результатів застосовувався змішаний підхід: системний, синергетичний, культурологічний та аксіологічний методи щодо порівняльного аналізу економічних явищ. Результати. Процес реформування економіки України відбувається за умов глибокої кризи більшості її галузей, у тому числі агропромислового виробництва. У зв’язку із цим виникає гостра потреба ринкової переорієнтації підприємств. Сільськогосподарський маркетинг – це реальний економічний інструмент організації своєї діяльності з урахуванням вимог ринку – комплексне та системне вирішення організаційних завдань, що охоплює всі стадії процесу: «виробництво – розподіл (обмін) – споживання». Маркетингове управління підприємством – це можливість організувати його діяльність за принципами оптимального використання наявного потенціалу та отримання найбільшого прибутку з урахуванням задоволення потреб споживачів. Аналіз можливостей компанії дає можливість отримати достовірну інформацію про стан активів та пасивів виробництва, проаналізувати зовнішнє маркетингове середовище. Системний підхід до організації маркетингу є необхідною умовою успішної роботи підприємства на ринку. Він характеризує підприємство, що застосовує методологію маркетингу, як відкриту складну систему, орієнтовану на ринок і зовнішнє середовище. Формування маркетингу в системі управління підприємством вимагає знання основ потреб ринку, виробничих процесів, фінансово-господарських операцій, соціально-економічних принципів управління підприємством та ін. Виявлення та обґрунтування основних факторів, що впливають на систему управління підприємством, та напрямів формування на підприємстві комплексної системи управління, заснованої на маркетингу, є першочерговим завданням кожного керівника. Реалізація концепції управління маркетингом за умов конкретного підприємства можлива за допомогою практичного впровадження та застосування комплексної системи управління, що базується на маркетингу. Діагностика системи управління підприємством має охоплювати основні напрями: організація управління, марке- тинг, дослідження та розробки, технології, персонал, організаційна культура, імідж. Важливим етапом на шляху вдосконалення управління є докорінна зміна всієї системи планування. На основі поглибленого маркетингового дослідження ринку, системи збуту, споживчих характеристик товарів, а також конкурентоспроможності, реклами, економічного аналізу витрат, прибутку, цін та інших показників слід проводити мотиваційний аналіз планування маркетингової стратегії. Ця стратегія у вигляді сформованих цілей, поставлених завдань, певної послідовності дій знаходить конкретне втілення у маркетинговій програмі. Висновки. Маркетингове управління діяльністю компанії сприяє процесу аналізу, розробки та реалізації заходів, спрямованих на встановлення, зміцнення та підтримання взаємовигідних відносин з клієнтами; дає можливість організувати діяльність підприємства на принципах раціонального використання наявного потенціалу та отримання найбільшого прибутку з урахуванням задоволення потреб споживачів. Маркетинг у системі управління підприємством виконує супутню місію, починаючи з організаційно-підготовчої та закінчуючи контрольною функцією. Імплементація комплексної системи управління підприємствами, базуючись на маркетингу, дозволить забезпечити маркетингову спрямованість управлінської діяльності незалежно від розмірів та потужності підприємств, сприятиме підвищенню внутрішньої та зовнішньої ефективності підприємств, що поряд із використанням стратегічного підходу до управління забезпечить зміцнення своїх позицій на ринку та отримання довгострокових конкурентних переваг.

Посилання

Андрійчук В.Г. Економіка аграрних підприємств. Київ : КНЕУ, 2002. 624 с.

Armstrong G. Principles of marketing. Corporate Communications: An International Journal, 2001, Vol. 6, No. 3. pp.164–165.

Маркетинговий менеджмент / за ред. Л.В Балабанової. Київ : Знання, 2004. 354 с.

Близнюк С.В. Стратегічний менеджмент торговельної фірми. Київ : Логос, 2008. 146 с.

Соловйов І.О. Агромаркетинг: системна методологія, реалізація концепцій : монографія. Херсон : Олді-плюс, 2008. 344 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-24