ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОПУСКНОЇ СПРОМОЖНОСТІ СМУГИ РУХУ АВТОМОБІЛЬНОЇ ДОРОГИ ПРИ РУСІ БЕЗ ОБГОНІВ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-4.5Ключові слова:
автомобільна дорога, закон розподілу швидкості, інтенсивність руху, пропускна спроможність, смуга руху, транспортний потік.Анотація
Дослідження умов, які виникають при русі групи автомобілів по смузі руху без обгонів показало, що загальноприйняте визначення пропускної спроможності, як максимально можливої кількості транспортних засобів, що може пройти через поперечний переріз смуги автодороги за одиницю часу, недостатньо інформативно. Це призводить до того, що фактична інтенсивність транспортних потоків перевищує пропускну спроможність на багатьох ділянках автомобільних доріг різних країн, чого не має бути, виходячи з її формулювання. У такому вигляді цей показник також не відображає якість обслуговування учасників руху на ділянці, досягнення високого рівня якого є основною метою створення і функціонування автомобільних доріг. За допомогою методу ідеалізації показано, що загальний час подолання щільною групою транспортних засобів деякої односмугової ділянки автомобільної дороги ненульової довжини без обгонів і випереджень, який починається з моменту перетину початку ділянки першим транспортним засобом групи і закінчується перетином початку ділянки останнім з них, залежить лише від швидкості найповільнішого члена групи. При цьому передбачається, що у вільних умовах ці транспортні засоби рухалися би з різною швидкістю обраною кожним водієм індивідуально, виходячи з технічних характеристик керованого ним засобу, дорожніх умов і власних побажань, що цілком відповідає реальному стану руху на ділянках доріг у багатьох країнах, де проводились відповідні дослідження. У роботі обґрунтовується необхідність обліку довжини ділянки при визначенні її пропускної спроможності, як такої інтенсивності руху, при якій на ділянці забезпечуються задані на певному рівні якості умови руху транспортних засобів. Як основний показник, що відображає ці умови, запропоновано використовувати швидкість вільного руху, яка відображає переваги водіїв у транспортному потоці.
Посилання
Ву Д. М., Горбачов П. Ф., Колій О. С., Свічинський С. В. Розподіл потоків індивідуального автотранспорту в міських мережах на основі затримок на перехрестях. Автомобільний транспорт. 2020. № 46. С. 47–62.
Горбачов П. Ф., Ву Д. М., Штанько І. І. Закономірності розподілу швидкості руху транспортних засобів на міських вулицях. Сучасні інформаційні системи : зб. наук. пр. / НТУ ХПІ. Харків, 2020. Т. 4. С. 163–169.
Запорожцева О. В. Удосконалення принципів визначення пропускної спроможності багатосмугових автомагістралей : дис. ...канд. техн. наук : М-во освiти i науки України, ХНАДУ. Харків, 2016. 23 с.
Наглюк І. С., Макарічев О. В., Горбачов П. Ф., Горбачова О. О. Визначення пропускної спроможності смуги руху на автомобільних дорогах і міських вулицях. Автомобільний транспорт. 2018. № 42. С. 89–97.
Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів : ДБН В.2.-3-5-2001. [Чинний від 2001-10-01]. Київ: Держбуд України, 2001. 51 с. (Державні будівельні норми України).
A Course in Probability Theory, Third Edition / Kai Lai Chung – Academic Press; 3rd edition, 2020. 419 p.
Highway Capacity Manual. TRB, National Research Concil, Washington, D. C., 2000. 1207 Р.
Morgante M. Motorway design guide. Capacity and flow analysis. NSW Government, Roads and Maritime Services. 2017. 58 P. URL: https://roads-waterways.transport.nsw.gov.au/business-industry/partners-suppliers / documents / motorway-design /
motorway-design-guide-capacity-flow-analysis.pdf.
NSW Roads and Traffic Authority "Traffic Volume Data for Sydney Region 1999 : Volume 1", RTA Traffic and Transport Directorate, Sydney 2000. 639 р.
TRB, 2010. Highway Capacity Manual, Washington : National Research Council. Washington, D. C., 2010. 1650 Р.