МОТИВАЦІЯ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-3

Ключові слова:

пізнавальна діяльність, мотивація, пізнавальна активність, загальнотехнічні дисципліни

Анотація

Формування мотивації для розвитку пізнавальної активності здобувачів вищої освіти щодо фізики грає важливу роль розробки необхідних компетенцій. Тому вивчення мотивів, встановлення їх зв’язку з конкретним рівнем пізнавальної активності для вибору найбільш ефективних способів і методів розвитку пізнавальної активності обумовлює актуальність даного дослідження. Під час опрацювання статті використовувались методи повязані зі збором інформації, аналізом їх вмісту та синтезом власних міркувань з реалізацією їх у вигляді системних описів та схем, які пояснювали бачення авторів на загальне розуміння зв’язку між мотивацією та пізнавальною активністю. Авторами реалізовано підхід вивчення впливу мотивації на пізнавальну активність здобувачів вищої освіти з психологічного боку, що дозволяє говорити про деякий вид мотивації, який часто називають пізнавальною. Організація пізнавальної мотивації важлива в навчальному процесі ще й тому, що вона не потребує додаткових матеріальних затрат і в той же час відповідає природній допитливості кожної людини. Пізнавальні мотиви можуть легко реалізовуватись на практиці, наприклад, застосуванням пізнавальних відступів на заняттях, залученням ділових ігор, своєрідною побудовою процесу вивчення теми. Рівень пізнавальної активності безпосередньо пов’язані з мотивацією здобувача вищої освіти. Мотивація змістом та можливостями забезпечує простий рівень, мотивація процесом – середній рівень. На креативний рівень учень виходить за мотивації самореалізацією. Оскільки рівні пізнавальної активності пов’язані з мотивацією, то види мотивації також формуються поетапно. Таким чином, мотивація є надзвичайно важливим фактором у загальній схемі як засвоєння інформації конкретним індивідом, так і у роботі адміністративного і професорсько-викладацького складу закладу освіти.

Посилання

Психологія. Вид. п’яте. За ред. Ю.Л. Трофімова, Київ: Либідь. 2005, 560с.

Васянович Г. П. Основи психології: навч. посіб. Київ: Педагогічна думка, 2012. 114 с.

Маркова В.М. Мотивація як провідний чинник успішної діяльності майбутнього педагога. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2015. № 48–49. С. 307–11.

Єрмаков С., Потапський П., Вільчинська Д., Олексійко С. Оцінка значущості тем з креслення та нарисної геометрії при навчанні студентів архітектурно-будівельних спеціальностей графічній грамотності. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Вип. 1. 2023. С. 131–137 https://doi.org/10.32782/1995-0519.2023.1.19

Мокрогуз О.П. Інноваційні технології у викладанні суспільних дисциплін. Чернігів, 2002. 72 с.

Єрмаков С.В. Лекційний виклад теоретичного матеріалу у сучасному суспільному сприйнятті. Збірник наук. праць Вінницького педагогічного університету. Вінниця, 2012. С. 67–72

Єрмаков С.В. Пізнавальна інформація як знаряддя забезпечення природної допитливості студентів на заняттях. Наука і методика: Зб. наук.-метод. пр. Вип. 5. Київ: Аграрна освіта, 2005. С.42-50

Єрмаков С., Девін В., Ткачук В, Вільчинська Д. Залучення пізнавальної інформації при викладанні технічної механіки у закладах вищої освіти агротехнічного спрямування. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Вип. 1 / 2022 (132). С. 33–39. https://doi.org/10.32782/1995-0519.2022.1.4

Щукіна Г.І. Педагогічні проблеми формування пізнавального інтересу учнів. Освіта, 1995.

Лаврук В.П. Аналіз шляхів підвищення ефективності викладання лекцій. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв в навчальних закладах вищої та професійної освіти. Кам’янець-Подільський, 2007. С. 71–79.

Михайличенко В.Є., Полянська В.В. Роль мотивації навчально-пізнавальної діяльності у формуванні професійної спрямованості студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя: КПУ. 2011. Вип. 17 (70). С. 320–327.

Грабовська Т., Киричук О. Формування позитивної мотивації діяльності особистості. Рідна школа. 2002. № 4(867). С. 12–14.

Єрмаков С.В., Ляска О.П., Андреєв О.А. До питання організації навчальних занять у вищій школі через призму психологічної теорії і практики. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти. Кам’янець-Подільський, 2009. С. 113–116.

Романовський О.Г., Грень Л.М., Михайличенко В.Є. Формування спрямованості студентів на успішну професійну діяльність. Харків: НТУ «ХПІ», 2009. 48 с.

Гладиш Т. Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6(1). С. 150–155.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Єрмаков, С. В., Олексійко, С. Л., Пукас, В. Л., & Волинкін, М. (2023). МОТИВАЦІЯ ЯК ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 17–22. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2023-1-3

Номер

Розділ

СВІТОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ВІТЧИЗНЯНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ