ПРОГНОЗУВАННЯ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЯК ВИМОГА СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-2Ключові слова:
прогнозування, система професійної освіти, прогностична діяльність студентів, умови навчання студентів прогнозуваннюАнотація
Рушійною силою розвитку економіки країни є людський капітал, формування якого забезпечує освітня галузь, зокрема система професійної освіти, метою якої є підготовка кадрового потенціалу для задоволення потреб суспільства, ринку праці і держави. Це зумовлює актуальність наукових розвідок щодо пошуку, розроблення та впровадження нових напрямів, методів і технологій у навчанні студентів та створення умов для підготовки майбутніх фахівців до професійної діяльності в умовах змін і викликів 21 століття. У науковій статті висвітлено результати констатувального етапу дослідження проблеми підготовки здобувачів фахової передвищої та вищої освіти до прогностичної діяльності; визначено роль прогнозування в системі професійної освіти та обґрунтовано потребу розроблення методик навчання студентів прогнозування в процесі викладання навчальних дисциплін загального і фахового компонентів освітніх програм. Авторами статті описано можливості навчання основ прогностичної діяльності студентів у процесі організації освітнього середовища, роботи наукових студентських гуртків та наведено приклади творчих завдань для формування у студентів знань з основ прогностичної діяльності та розуміння методів і засобів прогнозування; охарактеризовано основні умови навчання студентів прогнозування (формування у них практичних навичок і вмінь з прогностичної діяльності) в освітньому середовищі закладів фахової передвищої та вищої освіти; серед яких 1) активність студентів у навчанні та застосування ними навичок і вмінь прогностичної діяльності в реальному світі; 2) поєднання теорії та практики прогнозування; 3) застосування цифрових засобів навчання в освітньому процесі; 4) Soft Skills у прогностичній діяльності студентів. Результати дослідження будуть корисними для подальших досліджень, зокрема проблем підготовки педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів фахової передвищої та вищої освіти до застосування в освітньому процесі методик навчання студентів прогнозування в системі професійної освіти.
Посилання
Гораш К. Комплексний підхід до прогнозування розвитку повної загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2017. Вип. 4. С. 52–59. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/565 (дата звернення: 19.10.2024).
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. С. 380. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page/ (дата звернення: 16.10.2024).
Про систему професійної освіти в Україні. Офіційний сайт Національного ТУ «Дніпровська політехніка». 2024. URL: https://elprivod.nmu.org.ua/ua/entrant/advices/edu_system.php (дата звернення: 19.10.2024).
Професії майбутнього: 30 найбільш перспективних спеціальностей. BIZMAG, 2024. URL: https://bizmag.com.ua/profesiyi-majbutnogo/ (дата звернення: 21.10.2024).
Світлична Т. І., Дріль Н. В. Конспект лекцій з дисципліни «Прогнозування» (для студентів 3 курсу денної і 4 курсу заочної форм навчання напряму підготовки 6.030504 «Економіка підприємства» 0501 «Економіка і підприємництво» спеціальності ЕП). Харків : ХНАМГ, 2010. 112 c. URL: http://surl.li/vgqigj
Сергеєва Л. М., Муранова Н. П., Купрієвич В. О. Розвиток м’яких навичок майбутніх фахівців у проєктній діяльності: міжнародний досвід. Професійна педагогіка. 2023. Том 1. № 26. С. 103–109. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.103-109 (дата звернення: 19.10.2024).
Education in forecasting how to teach and learn forecasting. Updated: 2 Jun 2024. URL: https://fastercapital.com/fr/contenu/Education-a-la-prevision---comment-enseigner-et-apprendre-la-prevision.html#strat-gies-pour-un-enseignement-efficace-enmati-re-de-pr-visions (дата звернення: 18.10.2024).
Guraliuk A., Zakatnov D., Lapaenko S., Ahalets I. & Varaksina N. Integrative Technology for Creating Electronic Educational Resources. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). 2023. Vol. 13(3). Pp. 68–79. URL: https://doi.org/10.3991/ijep.v13i3.36109 (дата звернення: 22.10.2024).
Modeles de formation a l entrepreneuriat Melanger la theorie et la pratique un guide pour la formation a l entrepreneuriat. URL: https://fastercapital.com/fr/contenu/Modeles-de-formation-a-l-entrepreneuriat---Melanger-la-theorie-et-la-pratique---un-guidepour-la-formation-a-l-entrepreneuriat.html (дата звернення: 18.10.2024).
Techniques de prévision et outils de modélisation. 2022. URL: https://esfam.auf.org/fc/technique-de-prevision-et-outil-demodelisation/ (дата звернення: 19.10.2024).
Zbaravska L., Chaikovska O., Semenyshena R., Duhanets V. Interdisciplinary approach to teaching physics to students majoring in agrarian engineering and agronomy. Independent journal of management & production. 2019. V. 10 (7). S. 645-657. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/305105745.pdf (дата звернення: 17.10.2024).