ПІДВИЩЕННЯ ДОСТУПНОСТІ ОСВІТИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ З ДИСЛЕКСІЄЮ В УКРАЇНІ ТА ЗА ЇЇ МЕЖАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-10

Ключові слова:

дислексія, доступність освіти, інклюзивна освіта, труднощі у навчанні, академічна підтримка, Україна, міжнародний досвід

Анотація

Дислексія – це неврологічний розлад, що характеризується постійними труднощами в читанні та письмі. За останніми даними, від 50 до 100 мільйонів людей мають дислексію лише в Європейському Союзі. У Сполучених Штатах від 15 до 20 відсотків школярів мають симптоми дислексії. Цей стан насамперед проявляється як проблеми з розпізнаванням порядку літер у словах, що може перешкоджати розумінню прочитаного. Якщо звичайні учні можуть подолати ці труднощі до кінця першого класу, то люди з дислексією часто стикаються з такими проблемами протягом усього свого освітнього процесу. У цій статті досліджується досвід різних країн у розв’язанні проблем дислексії та аналізуються конкретні заходи, які впроваджуються в Україні для створення доступного освітнього середовища для всіх здобувачів освіти. Історично розуміння дислексії еволюціонувало від ранніх медичних гіпотез, які пояснювали труднощі читання пошкодженням мозку або порушеннями зору, до сучасних інтерпретацій, зосереджених на фонологічній обробці та лінгвістичних факторах. Дослідження підкреслюють, що низькі здібності до читання виникають через дефіцит фонологічної обробки слів, а не через візуальні проблеми, наголошуючи на необхідності фонетичних навичок і морфологічних знань у розвитку читання. З появою таких фахівців, як логопеди та патологоанатоми, було досягнуто значних успіхів у підтримці людей з дислексією. Ефективні стратегії подолання труднощів та відповідні освітні ресурси мають велике значення для формування високих академічних прагнень та самооцінки у цих студентів. Вивчаючи найкращі міжнародні практики та зосереджуючись на інклюзивних освітніх рамках, Україна може вдосконалити системи підтримки учнів з дислексією, забезпечуючи рівний доступ до якісної освіти та сприяючи культурі розуміння і прийняття в академічній спільноті.

Посилання

Gayán Guardiola, J. (2001). The Evolution of Research on Dyslexia. Anuario De Psicología, 32, 3-30.

Miles, T. R., & Miles, E. (1999). Dyslexia in a hundred years (2nd ed., rev.). Buckingham.

Morgan, W. P. (1896). A case of congenital word blindness. British Medical Journal, 7 (2), 1378–1389.

Paulesu, E., Demonet, J. F., Fazio, F., McCrory, E., Chanoine, V., Brunswick, N. et al. (2001). Dyslexia: cultural diversity and biological unity. Science, 291, 2165–2187. DOI: 10.1126/science.1057179

Ricketts, J., Davies, R., Masterson, J., Stuart, M., Duff, F. J. (2016). Evidence for semantic involvement in regular and exception word reading in emergent readers of English. Journal of Experimental Child Psychology, 150, 330–345. DOI: 10.1016/j.jecp.2016.05.013

Stein, D. S., Blum, N. J., Barbares, W. J. (2011). Developmental and behavioral disorders through the life Span. In Pediatrics, 128, 364–373.

The International Dyslexia Association: Dyslexia Basics: website. URL: http://www.interdys.org/ewebeditpro5/upload/DyslexiaBasicsREVMay2012.pd

Dandan, L., Shaojie, D. (2022). Dyslektychni rozlady u shkoliariv pochatkovoi shkoly: osoblyvosti navchannia ta sotsializatsii [Dyslexic Disorders in Primary School Schoolchildren: Features of Learning and Socialization]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Psychology, 2(16), 10–13 [in Ukrainian].

Ilyana, V. M. (2023). Dysleksiia: pidtrymka dytyny z osoblyvymy movlennievymy potrebamy v osvitnomu seredovyshchi [Dyslexia: support for a child with special speech needs in the educational environment]. Kyiv [in Ukrainian].

Osvitnii sait «Osvitoriia» [Osvitoria educational website]. URL: https://osvitoria.media/ru/experience/cheskyj-universytetimeni-masaryka-yak-zrobyty-navchannya-dostupnym-dlya-vsih-2/ [in Ukrainian].

Prosina, O. V., Budagyan, A. S. (2022). Aktualni aspekty profesiinoi diialnosti pedahoha: dysleksiia yak realiia suchasnoi shkoly [Current aspects of professional activity of a teacher: dyslexia as a reality of a modern school]. Innovative Pedagogy, 44 (2), 92–97. DOI: 10.32843/2663-6085/2022/44/2.19 [in Ukrainian].

Romanuk, L.P. (2012). Vyvchennia poshyrenykh rozladiv navchannia maibutnimy vchyteliamy inozemnykh mov v Izraili [Studying Common Learning Disorders Among Future Foreign Language Teachers in Israel]. Modern Information Technologies and Innovative Teaching Methods in Training Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems, 29, 455–459 [in Ukrainian].

Shcherba, N. S. (2020). Inshomovna osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: veb-kvesty,keisy ta testy [Foreign Language Education of Children with Special Needs: Web Quests, Cases and Tests]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Чайковська, О. В. (2024). ПІДВИЩЕННЯ ДОСТУПНОСТІ ОСВІТИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ З ДИСЛЕКСІЄЮ В УКРАЇНІ ТА ЗА ЇЇ МЕЖАМИ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 61–64. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-10

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ