НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ІННОВАЦІЙНОГО ПРОЄКТУВАННЯ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-3Ключові слова:
інноваційне проєктування, система професійної освіти, інноваційна діяльність, наукові підходи до проєктування, заклади освітиАнотація
У статті висвітлено результати дослідження проблеми застосування традиційних і сучасних теоретичних підходів в інноваційному проєктуванні в системі професійної підготовки фахівців, складниками якої є заклади фахової передвищої та вищої освіти. Авторами досліджено сутність інноваційного проєктування як складника інноваційної діяльності закладів фахової передвищої та вищої освіти. Визначено та охарактеризовано традиційні та сучасні підходи до інноваційного проєктування. Охарактеризовано та обґрунтовано застосування в інноваційному проєктуванні таких класичних наукових підходів як: системний, синергетичний та технологічний, які є взаємопов’язаними і доповнюють один одного в процесі розроблення та впровадження інноваційних проєктів в закладах фахової передвищої та вищої освіти. Обґрунтовано доцільність застосування разом із традиційними науковими підходами в інноваційному проєктуванні таких сучасних теоретичних підходів, як дизайн-мислення (Design Thinking), Agile та Scrum, Lean Startup. Описані сучасні теоретичні підходи до інноваційного проєктування ґрунтуються на методології проєктування стратегій і рішень з фокусом на потреби споживачів освітніх продуктів і послуг; націлені на зміну мислення учасників інноваційних проєктів, ефективність проєктної діяльності на основі нових принципів і новітніх технологій. З’ясовано та обґрунтовано актуальність досліджень проблем розроблення і впровадження інноваційних освітніх проєктів як чинника збереження і розвитку економіки України в умовах війни. Результати дослідження будуть корисними для керівників, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів фахової передвищої та вищої освіти у вирішенні проблем здійснення інноваційної діяльності, зокрема розроблення та впровадження інноваційних освітніх проєктів, та організації інноваційного освітнього середовища з метою підготовки здобувачів освіти як майбутніх фахівців до застосування інновацій в професійній діяльності в різних умовах, зокрема – мінливих змін, невизначеності та воєнного стану.
Посилання
Вавіленкова A. Аналіз гнучких методологій розробки програмного забезпечення для реалізації у командних проєктах. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Нові рішення у сучасних технологіях, 2021. (1(7). С. 39–46. URL: https://doi.org/10.20998/2413-4295.2021.01.06 (дата звернення: 22.12.2024).
Гладкова В.М. Методологія системного підходу та наукових досліджень: навч.-метод. матеріали. 2019. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/30292/ (дата звернення: 20.12.2024).
Гораш К.В. Інноваційна діяльність як пріоритетний напрям розвитку закладу вищої освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2023. Вип. 23(1), 50-60. https://doi.org/10.35387/od.1(23).2023.50-60. (дата звернення: 26.12.2024).
Кремень В.Г. Інноваційність як вимога часу. Товариство "Знання". 2020. URI: https://znannya.org.ua/index.php/ novini-znannya/nauka-i-suspilstvo/56-filosofiya/286-innovatsijnist-yak-vimoga-chasu (дата звернення: 21.01.2025).
Кучер Л.Ю. Управління інноваційними проєктами в умовах цифровізації. Управління проєктами: проєктний під- хід в сучасному менеджменті: матеріали ХІ міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. м. Одеса, 13–15 лис. 2020 р. Одеса: ОДАБА, 2020. С. 142–145.
Науково-методичне забезпечення проектування освітнього середовища гімназії : практичний посібник. Трубачева С. Е. та ін. Київ : Педагогічна думка, 2022. – 148 с.
Седікова І.О. Особливості стартапу як інноваційного проєкту. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 55-2.
С. 12-16. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/55_2_2020/4.pdf (дата звернення: 16.12.2024).
Тригубенко М.В., Ковтун О.А. Інноваційне проєктування як чинник збереження закладу освіти в умовах війни: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Наука і молодь – 2023: пріоритетні напрями глобалізаційних змін: матеріали», 14 квітня 2023 р.. Київ: Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗФПО «Університет менеджменту освіти», 2023. Вип. 8. С. 501-505. URL: http://surl.li/zdnaeu (дата звернення: 16.12.2024).
Хитра О.В. Синергетичні аспекти створення та функціонування управлінської команди. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. С. 118–127.
Чотири колеса Scrum. Сайт компанії Agile Live. 2021 URL: https://agile.live/uk/four-wheels-of-scrum-ua/ (дата звернення: 11.01.2025).
Якашева О. Н. Підходи до побудови процесу розробки та реалізації інноваційних проектів. Актуальні питання сучасної економіки. 2014. № 2. С. 122–127.
Design Thinking. Interaction Design Foundation, 2021. URL: http://surl.li/xbozmr (дата звернення: 26.12.2023).
Horash K., Trubacheva S., Dubrovina I., MartyniukT & Martyniuk A. The evaluation of the school innovative educational environment. Youth Voice Journal. Database right RJ4All Publications (maker) British Library Cataloguing in Publication Data. 2022. P. 16–28. URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85163818017&partnerID=MN8TOARS (дата звернення: 10.12.2024).
OECD, Building Future-Ready Vocational Education and Training Systems, OECD Reviews of Vocational Education and Training, OECD Publishing, Paris, 2023. URL: https://doi.org/10.1787/28551a79-en. (дата звернення: 10.12.2024).