SCIENTIFIC APPROACHES TO INNOVATIVE DESIGN IN THE SYSTEM OF VOCATIONAL TRAINING OF SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-3

Keywords:

innovative design, vocational education system, innovative activity, scientific approaches to design, educational institutions

Abstract

The article highlights the results of the study of the problem of applying traditional and modern theoretical approaches in innovative design in the system of professional training of specialists, the components of which are institutions of professional pre- higher and higher education. The authors investigated the essence of innovative design as a component of the innovative activity of institutions of professional pre-higher and higher education. Traditional and modern approaches to innovative design are defined and characterized. The application of such classical scientific approaches in innovative design as: systemic, synergistic and technological, which are interconnected and complement each other in the process of developing and implementing innovative projects in institutions of professional pre-higher and higher education, is characterized and substantiated. The feasibility of applying such modern theoretical approaches, such as design thinking, Agile and Scrum, Lean Startup, together with traditional scientific approaches in innovative design is substantiated. The described modern theoretical approaches to innovative design are based on the methodology of designing strategies and solutions with a focus on the needs of consumers of educational products and services; aimed at changing the thinking of participants in innovative projects, the effectiveness of project activities based on new principles and the latest technologies.The relevance of research into the problems of developing and implementing innovative educational projects as a factor in the preservation and development of the Ukrainian economy in wartime conditions has been clarified and substantiated. The results of the study will be useful for managers, scientific and pedagogical and pedagogical workers of institutions of professional pre-higher and higher education in solving problems of implementing innovative activities, in particular, the development and implementation of innovative educational projects, and the organization of an innovative educational environment in order to prepare students as future specialists to apply innovations in professional activities in various conditions, in particular – changing changes, uncertainty and martial law.

References

Вавіленкова A. Аналіз гнучких методологій розробки програмного забезпечення для реалізації у командних проєктах. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Нові рішення у сучасних технологіях, 2021. (1(7). С. 39–46. URL: https://doi.org/10.20998/2413-4295.2021.01.06 (дата звернення: 22.12.2024).

Гладкова В.М. Методологія системного підходу та наукових досліджень: навч.-метод. матеріали. 2019. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/30292/ (дата звернення: 20.12.2024).

Гораш К.В. Інноваційна діяльність як пріоритетний напрям розвитку закладу вищої освіти. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 2023. Вип. 23(1), 50-60. https://doi.org/10.35387/od.1(23).2023.50-60. (дата звернення: 26.12.2024).

Кремень В.Г. Інноваційність як вимога часу. Товариство "Знання". 2020. URI: https://znannya.org.ua/index.php/ novini-znannya/nauka-i-suspilstvo/56-filosofiya/286-innovatsijnist-yak-vimoga-chasu (дата звернення: 21.01.2025).

Кучер Л.Ю. Управління інноваційними проєктами в умовах цифровізації. Управління проєктами: проєктний під- хід в сучасному менеджменті: матеріали ХІ міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. м. Одеса, 13–15 лис. 2020 р. Одеса: ОДАБА, 2020. С. 142–145.

Науково-методичне забезпечення проектування освітнього середовища гімназії : практичний посібник. Трубачева С. Е. та ін. Київ : Педагогічна думка, 2022. – 148 с.

Седікова І.О. Особливості стартапу як інноваційного проєкту. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 55-2.

С. 12-16. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/55_2_2020/4.pdf (дата звернення: 16.12.2024).

Тригубенко М.В., Ковтун О.А. Інноваційне проєктування як чинник збереження закладу освіти в умовах війни: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Наука і молодь – 2023: пріоритетні напрями глобалізаційних змін: матеріали», 14 квітня 2023 р.. Київ: Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗФПО «Університет менеджменту освіти», 2023. Вип. 8. С. 501-505. URL: http://surl.li/zdnaeu (дата звернення: 16.12.2024).

Хитра О.В. Синергетичні аспекти створення та функціонування управлінської команди. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. С. 118–127.

Чотири колеса Scrum. Сайт компанії Agile Live. 2021 URL: https://agile.live/uk/four-wheels-of-scrum-ua/ (дата звернення: 11.01.2025).

Якашева О. Н. Підходи до побудови процесу розробки та реалізації інноваційних проектів. Актуальні питання сучасної економіки. 2014. № 2. С. 122–127.

Design Thinking. Interaction Design Foundation, 2021. URL: http://surl.li/xbozmr (дата звернення: 26.12.2023).

Horash K., Trubacheva S., Dubrovina I., MartyniukT & Martyniuk A. The evaluation of the school innovative educational environment. Youth Voice Journal. Database right RJ4All Publications (maker) British Library Cataloguing in Publication Data. 2022. P. 16–28. URL: http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85163818017&partnerID=MN8TOARS (дата звернення: 10.12.2024).

OECD, Building Future-Ready Vocational Education and Training Systems, OECD Reviews of Vocational Education and Training, OECD Publishing, Paris, 2023. URL: https://doi.org/10.1787/28551a79-en. (дата звернення: 10.12.2024).

Published

2025-03-03

How to Cite

Horash, K. V., & Semenyshena, R. V. (2025). SCIENTIFIC APPROACHES TO INNOVATIVE DESIGN IN THE SYSTEM OF VOCATIONAL TRAINING OF SPECIALISTS. Professional and Applied Didactics, (1), 21–27. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-3

Issue

Section

GLOBAL TRENDS AND DOMESTIC PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION