СУЧАСНІ КОРПУСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-10

Ключові слова:

лінгвістичний корпус, корпуси текстів, корпусний підхід до навчання, навчання української мови як іноземної

Анотація

Стаття присвячена розкриттю особливостей застосування сучасних корпусних технологій у навчанні української мови як іноземної. У сучасних умовах цифровізації освіти та глобалізації, методики викладання мов для іноземців потребують інноваційних підходів, які забезпечують ефективне засвоєння мовного матеріалу. Одним із таких інструментів є корпус текстів, що дає змогу працювати з великими обсягами автентичних мовних даних, аналізувати реальні приклади мовленнєвої практики, частотність вживання слів, граматичних конструкцій, їх колокації, а також досліджувати лексичні й граматичні варіанти. Дослідження спрямоване на покращення методів і прийомів викладання української мови як іноземної та впровадження сучасних технологій корпусної лінгвістики для збагачення навчального процесу. Проаналізовано дослідження вітчизняних і зарубіжних учених, які підкреслюють ефективність реалізації корпусного підходу у вивченні мов. Визначено, що попри наявність різних корпусів української мови, наприклад, Генерального регіонально анотованого корпусу (ГРАК), корпусу «Mova.info» та інших, їхній потенціал недостатньо використовується в освітньому процесі. Анкетування педагогів виявило, що більшість із них знайомі з лінгвістичними корпусами, проте не використовують їх систематично через брак методичних рекомендацій, труднощі доступу до ресурсів, недостатню технічну обізнаність тощо. Стаття пропонує конкретні завдання, які можуть бути використані на заняттях, а також рекомендації для викладачів щодо інтеграції корпусних технологій у навчальний процес. Наведено приклади пошукових запитів, які студенти можуть використовувати для аналізу лексичних і граматичних особливостей української мови. Дослідження обґрунтовує доцільність і методичний потенціал використання корпусних технологій у викладанні української мови як іноземної. Наголошено, що корпусний підхід сприяє розвитку лексичної та граматичної компетенцій студентів, підвищує інтерактивність навчального процесу та забезпечує дослідження студентами сучасних мовних даних.

Посилання

Горохова Т. Корпусні технології у формуванні граматичної компетентності майбутніх учителів-словесників. Теоретична і дидактична філологія: надбання, проблеми, перспективи розвитку: матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції: збірник наукових праць, 2022. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/43414/ (дата звернення: 18.12.2024).

Жуковська В. Корпусний підхід у навчанні та вивченні англійської мови. Формування компетентності «Hавчання впродовж життя» як ключової вимоги професійної підготовки вчителя ХХІ століття: навчально-методичний посібник / Гирин О., Євченко В., Жуковська В., Калініна Л., Савчук І., Прокопчук Н., Щерба Н. та ін. Житомир, 2018. 168 с.

Скрипник Н. Застосування корпусних технологій у навчанні майбутніх учителів української мови та літератури. Молодий вчений. 2020. № 3.1 (79.1). С. 67–70.

Шведова М., фон Вальденфельс Р., Яригін С., Рисін А., Старко В., Ніколаєнко Т. та ін. ГРАК: Генеральний регіонально анотований корпус української мови. Київ, Львів, Єна. URL: uacorpus.org (дата звернення: 08.01.2025).

Шведова М. Застосування корпусу у викладанні української мови як іноземної. 斯拉夫语言、文化、翻译与教 学:现状与前景 [Слов'янські мови, культури, переклад і викладання: сучасний стан і перспективи]. 长春 [Чанчунь], 2022. C. 227–232.

Швець Г. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей: монографія. Київ: Фенікс, 2019. 529 с.

Campoy-Cubillo M.C., Bellés Fortuño B., & Gea-Valor M.L. (eds.) Corpus-Based Approaches to English Language Teaching. 2010. 281 p.

Lemish N., Aleksieieva O., Denysova S., Matvieieva S., Zernetska A. Linguistic corpora technology as a didactic tool in training future translators. ICT and learning tools in the higher education establishments. 2020. Vol. 79 No. 5. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3626 (дата звернення: 09.11.2024).

O’Keeffe A. From Corpus to Classroom / Anne O’Keeffe, Michael McCarthy, Ronald Carter. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 315 p.

Wichmann A. Corpora and spoken discourse. Language and computers studies in practical linguistics. 62(1). 2007. P. 73–74.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-03

Як цитувати

Горохова, Т. О. (2025). СУЧАСНІ КОРПУСНІ ТЕХНОЛОГІЇ В НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 61–66. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-10

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ МЕТОДИКИ – ЕФЕКТИВНА ПРАКТИКА