MODERN CORPUS TECHNOLOGIES IN TEACHING UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-10Keywords:
linguistic corpus, text corpora, corpus-based approach to teaching, teaching Ukrainian as a foreign languageAbstract
The article focuses on the application of modern corpus-based technologies in teaching Ukrainian as a foreign language. In the current context of educational digitalization and globalization, methods for teaching languages to foreign learners require innovative approaches to ensure effective acquisition of linguistic material. One such tool is the text corpus, which allows for the analysis of large volumes of authentic language data, real examples of speech practices, word usage frequency, grammatical constructions, their collocations, as well as lexical and grammatical variations. The research aims to enhance teaching methods and techniques for Ukrainian as a foreign language by incorporating modern corpus linguistics technologies to enrich the educational process.The study analyzes researches emphasizing the effectiveness of applying the corpus-based approach in language learning.It identifies that despite the availability of various Ukrainian language corpora, such as the General Regionally Annotated Corpus (GRAC), the ‘Mova.info’ corpus, and others, their potential remains underutilized in education. A survey of educators revealed that while most of them are familiar with linguistic corpora, they do not systematically use them due to a lack of methodological guidelines, difficulties accessing resources, insufficient technical knowledge, and other barriers.The article offers specific tasks that can be implemented in language classes and provides recommendations for educators on integrating corpus-based technologies into the teaching process. It includes examples of search queries that students can use to analyze lexical and grammatical features of the Ukrainian language.The study substantiates the feasibility and methodological potential of using corpus-based technologies in teaching Ukrainian as a foreign language. It emphasizes that the corpus-based approach facilitates the development of students’ lexical and grammatical competencies, enhances the interactivity of the learning process, and enables students to explore contemporary language data effectively.
References
Горохова Т. Корпусні технології у формуванні граматичної компетентності майбутніх учителів-словесників. Теоретична і дидактична філологія: надбання, проблеми, перспективи розвитку: матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції: збірник наукових праць, 2022. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/43414/ (дата звернення: 18.12.2024).
Жуковська В. Корпусний підхід у навчанні та вивченні англійської мови. Формування компетентності «Hавчання впродовж життя» як ключової вимоги професійної підготовки вчителя ХХІ століття: навчально-методичний посібник / Гирин О., Євченко В., Жуковська В., Калініна Л., Савчук І., Прокопчук Н., Щерба Н. та ін. Житомир, 2018. 168 с.
Скрипник Н. Застосування корпусних технологій у навчанні майбутніх учителів української мови та літератури. Молодий вчений. 2020. № 3.1 (79.1). С. 67–70.
Шведова М., фон Вальденфельс Р., Яригін С., Рисін А., Старко В., Ніколаєнко Т. та ін. ГРАК: Генеральний регіонально анотований корпус української мови. Київ, Львів, Єна. URL: uacorpus.org (дата звернення: 08.01.2025).
Шведова М. Застосування корпусу у викладанні української мови як іноземної. 斯拉夫语言、文化、翻译与教 学:现状与前景 [Слов'янські мови, культури, переклад і викладання: сучасний стан і перспективи]. 长春 [Чанчунь], 2022. C. 227–232.
Швець Г. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей: монографія. Київ: Фенікс, 2019. 529 с.
Campoy-Cubillo M.C., Bellés Fortuño B., & Gea-Valor M.L. (eds.) Corpus-Based Approaches to English Language Teaching. 2010. 281 p.
Lemish N., Aleksieieva O., Denysova S., Matvieieva S., Zernetska A. Linguistic corpora technology as a didactic tool in training future translators. ICT and learning tools in the higher education establishments. 2020. Vol. 79 No. 5. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3626 (дата звернення: 09.11.2024).
O’Keeffe A. From Corpus to Classroom / Anne O’Keeffe, Michael McCarthy, Ronald Carter. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 315 p.
Wichmann A. Corpora and spoken discourse. Language and computers studies in practical linguistics. 62(1). 2007. P. 73–74.