ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ЛОГОПЕДИЧНІЙ ПРАКТИЦІ ДЛЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРУ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-11Ключові слова:
інтерактивні технології, інноваційні методи, логопедична робота, розвиток мовлення, розлади аутичного спектру, інтерактивні ігриАнотація
У статті розглянуто теоретичні і практичні аспекти використання інтерактивних технологій у логопедичній роботі з дітьми, які мають розлади аутичного спектру (РАС). Узагальнено основні мовленнєві труднощі, властиві цій групі дітей, зокрема затримка мовленнєвого розвитку, ехолалія, просодичні порушення, граматичні помилки, обмеження вербальної і невербальної комунікації. Проаналізовано сучасні інноваційні підходи та інтерактивні технології, такі як застосування інтерактивних ігор і занять із залученням мультимедійних засобів і платформ, програм для артикуляційної гімнастики, музичних та аудіо занять з використанням музичних додатків, які сприяють розвитку мовлення, уваги, пам’яті, когнітивних і соціальних навичок дітей з РАС. Представлені матеріали щодо впровадження інноваційних методів та інтерактивних технологій в логопедичну роботу з дітьми з РАС, в якій брали участь діти молодшого шкільного віку. При розробці плану логопедичної роботи з дітьми з РАС, крім мовленнєвих порушень, враховували психолого-педагогічні особливості, які значно впливають на її зміст та результативність. Використання інтерактивних технологій дозволило адаптувати заняття під потреби учнів, стимулюючи розвиток мовленнєвих і когнітивних навичок через інтерактивну взаємодію з навчальним середовищем. У ході роботи були розроблені спеціальні вправи та завдання, спрямовані на тренування мовленнєвих і комунікативних навичок, покращення уваги та пам'яті, а також на навчання соціальної взаємодії, що важливо для адаптації дітей з РАС в суспільстві. Використовувалися сенсорні методи підтримки і завдання для покращення розуміння абстрактних понять.Застосовані інноваційні методи та інтерактивні технології виявилися ефективними, значно покращивши мовлення, когнітивні та соціальні навички учнів, а також сприяли їхній мотивації до навчання.
Посилання
Базима Н.В. Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2014. 20 с.
Блеч Г.О. Корекційно-розвивальні технології з розвитку мовлення дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Становлення особистості дитини в умовах сучасного розвитку : матеріали всеук. наук.-практ. конф., м. Полтава, 12-13травня 2022 р. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. С. 13–18.
Галущенко В. Застосування інтерактивних технологій у корекційно-виховній роботі з дітьми дошкільного віку з порушеннями мовлення. Науковий Вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2017. № 3. С. 83–88.
Дрозд Л. Види сучасних інноваційних технологій в логопедичній роботі. International scientific journal «Grail of Science». 2023. № 25. С. 333–338.
Коломоєць Т.Г. Розвиток мовлення дітей із аутизмом сучасними дидактичними засобами. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. 2020. № 8. С. 27–40.
Король А.В. Дистанційно-інтерактивні форми взаємодії логопеда з педагогами та батьками як умова підвищення результативності корекційно розвиткового процесу. Молодий вчений. 2018. № 5.2. С. 54–57.
Ласточкіна О.В. Використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності логопеда. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) збірник наукових праць. 2019. Вип. № 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/ vikoristannja-kompjuternih-tehnologij-u-profesijnij-dijalnosti-logopeda.html (дата звернення: 10.01.2025).
Притиковська С. Д., Гіренко Н. А. Ефективні технології у діяльності логопеда у дошкільному закладі освіти. Духовність особистості : методологія, теорія і практика. 2024. № 1(108). С. 161–174.
Романчук О. Розлади спектру аутизму. Львів : Гроно, 2016. 160 с.
Синьов В. М., Шульженко Д. І. Психологія інклюзивної освіти учнів зі спектром інтелектуальних та аутистичних порушень. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. 9. С. 190–205.
Сургунд Н., Дригула В. Особливості розвитку комунікативних навичок у дітей з розладами аутистичного спектру. Psychology Travelogs, 2024. № 3. С. 159–166.
Lebenhagen Ch., Dynia J. Factors Affecting Autistic Students’ School Motivation. Education Sciences. MDPI. 2024, № 14, р. 527. URL: https://doi.org/10.3390/educsci14050527 (Scopus, Web of Science) (дата звернення: 10.01.2025).