INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN SPEECH THERAPY PRACTICE FOR CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-11Keywords:
interactive technologies, innovative methods, speech therapy work, speech development, autism spectrum disorders, interactive gamesAbstract
The article examines the use of interactive technologies in speech therapy practice for working with children with autism spectrum disorders (ASD). The main speech difficulties inherent in this group of children are identified, in particular, speech delay, echolalia, prosodic disorders, grammatical errors, limitations in nonverbal communication, and social difficulties. Modern innovative approaches and interactive technologies are analyzed, such as the use of interactive games and classes involving multimedia tools and platforms, programs for articulation gymnastics, music and audio classes using musical applications that contribute to the development of speech, attention, memory, cognitive and social skills of children with ASD. Materials are presented on the implementation of innovative methods and interactive technologies in speech therapy work with children with ASD, in which children of primary school age participated. When developing a plan for speech therapy work with children with ASD, in addition to speech disorders, psychological and pedagogical features were taken into account, which significantly affect its content and result. The development of classes using interactive technologies made it possible to adapt classes to the needs of students, stimulating the development of speech and cognitive skills through interactive interaction with the learning environment. During the work, special exercises and tasks were developed aimed at training speech and communication skills, improving attention and memory, as well as teaching social interaction, which is important for the adaptation of children in society.Sensory support methods and tasks were used to improve the understanding of abstract concepts. The innovative methods and interactive technologies used proved to be effective, significantly improving the speech, cognitive and social skills of students, and also contributing to their motivation to learn.
References
Базима Н.В. Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2014. 20 с.
Блеч Г.О. Корекційно-розвивальні технології з розвитку мовлення дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Становлення особистості дитини в умовах сучасного розвитку : матеріали всеук. наук.-практ. конф., м. Полтава, 12-13травня 2022 р. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. С. 13–18.
Галущенко В. Застосування інтерактивних технологій у корекційно-виховній роботі з дітьми дошкільного віку з порушеннями мовлення. Науковий Вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2017. № 3. С. 83–88.
Дрозд Л. Види сучасних інноваційних технологій в логопедичній роботі. International scientific journal «Grail of Science». 2023. № 25. С. 333–338.
Коломоєць Т.Г. Розвиток мовлення дітей із аутизмом сучасними дидактичними засобами. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. 2020. № 8. С. 27–40.
Король А.В. Дистанційно-інтерактивні форми взаємодії логопеда з педагогами та батьками як умова підвищення результативності корекційно розвиткового процесу. Молодий вчений. 2018. № 5.2. С. 54–57.
Ласточкіна О.В. Використання комп’ютерних технологій у професійній діяльності логопеда. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) збірник наукових праць. 2019. Вип. № 12. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n12-2019/ vikoristannja-kompjuternih-tehnologij-u-profesijnij-dijalnosti-logopeda.html (дата звернення: 10.01.2025).
Притиковська С. Д., Гіренко Н. А. Ефективні технології у діяльності логопеда у дошкільному закладі освіти. Духовність особистості : методологія, теорія і практика. 2024. № 1(108). С. 161–174.
Романчук О. Розлади спектру аутизму. Львів : Гроно, 2016. 160 с.
Синьов В. М., Шульженко Д. І. Психологія інклюзивної освіти учнів зі спектром інтелектуальних та аутистичних порушень. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. 9. С. 190–205.
Сургунд Н., Дригула В. Особливості розвитку комунікативних навичок у дітей з розладами аутистичного спектру. Psychology Travelogs, 2024. № 3. С. 159–166.
Lebenhagen Ch., Dynia J. Factors Affecting Autistic Students’ School Motivation. Education Sciences. MDPI. 2024, № 14, р. 527. URL: https://doi.org/10.3390/educsci14050527 (Scopus, Web of Science) (дата звернення: 10.01.2025).