ОСОБЛИВОСТІ МАТРИКС-ТРЕНІНГУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПАМ’ЯТІ У ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА В БІЛІНГВАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-2

Ключові слова:

матрикс-тренінг, діти з розладами аутистичного спектра, онлайн-інструменти, інтерактивні вправи, білінгвальне середовище, парадигма пам’яті

Анотація

У статті висвітлюються вирішення проблем створення матрикс-тренінгу для формування пам’яті у дітей із розладами аутистичного спектра в білінгвальному середовищі. Аналізуються дослідження, які стосуються нових підходів до формування ключових когнітивних здібностей учнів, зокрема пам’яті як основної умови для подальшого навчання та соціалізації; використання онлайн-інструментів для створення інтерактивних завдань при тренуванні в дітей від 10 до 13 років навиків комунікації у білінгвальному середовищі. Метою статті є теоретичне обґрунтування та практичний аналіз можливостей використання матрикс-тренінгу як когнітивно-розвивального інструменту для формування пам’яті у дітей із РАС в умовах двомовного навчання. Теоретичний аналіз та практичний досвід щодо впровадження матрикс-тренінгу в освітню діяльніcть для формування пам’яті у дітей із РАС показав, що такий підхід є ефективним для когнітивного навчання та сприяє розвитку оперативної пам’яті, генералізації навичок і мовленнєвої активності в учнів з розладом аутистичного спектра, зокрема в білінгвальному середовищі, за умови врахування індивідуальних особливостей кожного учня та створення для них особистих матриць за допомогою онлайн-інструментів. Перспективами подальших досліджень є розширення впровадження практики матрикс-тренінгів для різних навчальних дисциплін із метою покращення опанування учнями з РАС знань, умінь і навичок у білінгвальному середовищі. Це сприятиме формуванню міжмовних асоціацій та розвиватиме гнучкість пам’яті в межах зрозумілих мовленнєвих шаблонів. Виклики сьогодення обумовлюють необхідність подальшої апробації матрикс-тренінгу в навчальному процесі як інструменту спеціальної педагогіки, з урахуванням мовної диференціації, рівня підтримки дитини з РАС та її індивідуального когнітивного профілю.

Посилання

Міністерство охорони здоров’я України. Уніфікований клінічний протокол первинної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги та медичної реабілітації. Розлади аутистичного спектра (глибокі розлади розвитку) : наказ № 341 від 15 червня 2015 р. Київ : МОЗ України, 2015.No. 341. https://www.dec.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/2015_341_ykpmd_autism.pdf

Bergmann S., Van Den Elzen G., Kodak T., et al. Comparing matrix-training procedures with children with autism spectrum disorder. The Analysis of Verbal Behavior. 2022. 38. 24–53. https://doi.org/10.1007/s40616-022-00167-8 .

Curiel E., Curiel H., Li A. Generative time telling in adults with disabilities: A matrix training approach. Behavioral Interventions. 2020. 35(4). 784–798. https://doi.org/10.1002/bin.1714.

Curiel E. S. L., Axe J. B., Sainato D. M., Goldstein H. Systematic review of matrix training for individuals with autism spectrum disorder. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities. 2019. 35(1). 55–64. https://doi.org/10.1177/1088357619881216.

Frampton S. E., Thompson T. M., Bartlett B. L., Hansen B., Shillingsburg M. A. The use of matrix training to teach color-shape tacts to children with autism. Behavior Analysis in Practice. 2019. 12(2). 320–330. https://doi.org/10.1007/s40617-018-00288-4.

Hatzenbuhler E. G., Molteni J. D., Axe J. B. Increasing play skills in children with autism spectrum disorder via peer-mediated matrix training. Education and Treatment of Children. 2019. 42(3). 295–320. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/26736478.

Liu J., Chang H., Abrams D. A., Kang J. B., Chen L., Rosenberg-Lee M., Menon V. Atypical cognitive training-induced learning and brain plasticity and their relation to insistence on sameness in children with autism. eLife. 2023. 12. e86035. https://doi.org/10.7554/eLife.86035.

Montelbano B. A. Using matrix training to increase generalized responding to intraverbals in children with autism (Doctoral dissertation, Capella University). 2023. ProQuest Dissertations & Theses Global, ID: 30247805. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/4bf9e669b7beecde74ec92524677f8a3/1?cbl=18750&diss=y&pq-origsite=gscholar .

Osos J. A., Higbee T. S., Lindgren N. A., et al. The use of matrix training to teach color–shape tacts through telehealth. The Analysis of Verbal Behavior. 2024. 40. 118–134. https://doi.org/10.1007/s40616-023-00193-0 .

Santos C. L. D., Barreto I. I., Floriano I., Tristão L. S., Silvinato A., Bernardo W. M. Screening and diagnostic tools for autism spectrum disorder: Systematic review and meta-analysis. Clinics (São Paulo). 2024. 79. 100323. https://doi.org/10.1016/j.clinsp.2023.100323.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Гаєвська, О. В. (2025). ОСОБЛИВОСТІ МАТРИКС-ТРЕНІНГУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПАМ’ЯТІ У ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА В БІЛІНГВАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 14–22. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-2

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ