ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПРОБЛЕМНИХ СИТУАЦІЙ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ КУХАРІВ ДО РОБОТИ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-13Ключові слова:
професійна підготовка, кухарі, екстремальні умовиАнотація
У статті висвітлено методологічні засади формування навчальних проблемних ситуацій професійної підготовки кухарів до роботи в екстремальних умовах. Актуальність дослідження зумовлена потребою забезпечення готовності майбутніх фахівців до виконання завдань у середовищах із підвищеними ризиками, обмеженими ресурсами та браком часу, що характерні для воєнних дій, природних і техногенних катастроф та гуманітарних криз. Об’єктом дослідження є професійна підготовка кухарів, предметом – методологічні основи створення навчальних проблемних ситуацій, здатних відтворювати реальні проблеми професійної діяльності. Метою статті є обґрунтування методологічних вимог і алгоритму формування навчальних проблемних ситуацій, що стимулюють розвиток професійних компетентностей здобувачів освіти. Виокремлено три групи вимог: змістові (відповідність реальним ускладненням діяльності кухаря, орієнтація на один структурний елемент діяльності), структурні (наявність відомого, невідомого та умови суперечності, визначення мети й критеріїв результату) та організаційно-методичні (послідовність дій, когнітивно-психологічний і діяльнісний виміри, рівень участі викладача). Запропоновано алгоритм побудови навчальної проблемної ситуації, що охоплює п’ять етапів: виявлення проблеми, визначення класифікаційної ознаки, формулювання через дидактичний прийом (несподіваність, конфлікт, невідповідність тощо), уточнення мети та критеріїв результату, перевірка наявності необхідних елементів. На прикладі проблеми «нестабільна кількість споживачів» показано можливість різних навчальних варіантів залежно від дидактичного акценту. Наукова новизна полягає в уточненні методологічних вимог і пропозиції алгоритму формування навчальних проблемних ситуацій у підготовці кухарів до роботи в екстремальних умовах. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробленням типології таких ситуацій і створенням моделей для їх практичного застосування.
Посилання
Бєлясник Є. В. Проблемна ситуація, як структурна одиниця проблемного навчання. Типи проблемних ситуацій. Навчальна проблема. Теоретико-методичні засади вивчення сучасної фізики та нанотехнологій у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах : матеріали V Всеукраїнської науково-методичної конф., м. Суми, 25 листопада 2020 р. Суми, 2020. С. 15–19.
Ігнатенко Н. Методика застосування технології проблемного навчання при вивченні історії в школі. Науковий вісник Ужгородського університету. 2016. Вип. 2 (39). С. 81–83
Павленко В. В. Проблемне навчання: становлення, сутність, перспективи. Цілі та результати освітніх реформ: українсько-польський діалог : матеріали Міжнародної науково-практичної конф., м. Київ, 15–16 травня 2013 р. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. С. 126–134.
Павленко В. В., Павленко А. В. Організація проблемного навчання учнів на уроках «Технології». Формування компетентностей обдарованої особистості в системі позашкільної та вищої освіти. 2023. Вип. 1. С. 320–334. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-823.1.17514
Пятничук T. Застосування екоорієнтованої технології проблемного навчання у підготовці майбутніх робітників будівельної галузі. Професійна педагогіка. 2022. Том. 1 (24). С. 138–144. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.138-144
Трегуб О. Д. Методика реалізації проблемного навчання у фаховій підготовці майбутніх учителів технологій : дис…. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2015. 254 с.
Фурман А. В. Навчальна проблемна ситуація як об’єкт психологічного пізнання. Психологія і суспільство. 2007. № 1. С. 9–80
Шуляр В. І. Технологія проблемного навчання в системі компетентнісної літературної освіти. Педагогічний альманах. 2024. Вип. 56. С. 17-24. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi56.556
Koçoğlu A., Kanadlı S. The effect of problem-based learning approach on learning outcomes: a second-order meta-analysis study. Educational research review. 2025. P. 100690. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100690
Taguma M., Feron E., Lim M. H. Future of Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. Paris : Organisation for Economic Co-operation and Development, 2018. 55 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







