FORMATION OF EDUCATIONAL PROBLEM SITUATIONS IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF CHEFS TO WORK IN EXTREME CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-13Keywords:
vocational training, cooks, extreme conditionsAbstract
The article highlights the methodological foundations of forming educational problem situations in the vocational training of cooks for work under extreme conditions. The relevance of the study is determined by the need to ensure the readiness of future specialists to perform tasks in environments characterized by increased risks, limited resources, and lack of time, typical of warfare, natural and man-made disasters, and humanitarian crises. The object of the study is the vocational training of cooks, and the subject is the methodological principles of creating educational problem situations that reproduce real professional challenges.The aim of the article is to substantiate methodological requirements and an algorithm for forming educational problem situations that stimulate the development of professional competencies of students. Three groups of requirements are distinguished: content-related (compliance with real professional difficulties of cooks, focus on one structural element of activity), structural (presence of the known, the unknown, and the condition of contradiction, definition of goals and result criteria), and organizational-methodological (sequence of actions, cognitive-psychological and activity dimensions, level of teacher involvement).An algorithm for constructing an educational problem situation is proposed, covering five stages: identifying the problem, defining the classification feature, formulating through a didactic technique (surprise, conflict, inconsistency, etc.), specifying the goal and result criteria, and checking for the presence of necessary elements. Using the example of the problem «unstable number of consumers», the possibility of various educational options depending on the didactic emphasis is demonstrated.The scientific novelty lies in clarifying methodological requirements and proposing an algorithm for forming educational problem situations in the training of cooks for work under extreme conditions. Prospects for further research involve the development of a typology of such situations and the creation of models for their practical application.
References
Бєлясник Є. В. Проблемна ситуація, як структурна одиниця проблемного навчання. Типи проблемних ситуацій. Навчальна проблема. Теоретико-методичні засади вивчення сучасної фізики та нанотехнологій у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах : матеріали V Всеукраїнської науково-методичної конф., м. Суми, 25 листопада 2020 р. Суми, 2020. С. 15–19.
Ігнатенко Н. Методика застосування технології проблемного навчання при вивченні історії в школі. Науковий вісник Ужгородського університету. 2016. Вип. 2 (39). С. 81–83
Павленко В. В. Проблемне навчання: становлення, сутність, перспективи. Цілі та результати освітніх реформ: українсько-польський діалог : матеріали Міжнародної науково-практичної конф., м. Київ, 15–16 травня 2013 р. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. С. 126–134.
Павленко В. В., Павленко А. В. Організація проблемного навчання учнів на уроках «Технології». Формування компетентностей обдарованої особистості в системі позашкільної та вищої освіти. 2023. Вип. 1. С. 320–334. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-823.1.17514
Пятничук T. Застосування екоорієнтованої технології проблемного навчання у підготовці майбутніх робітників будівельної галузі. Професійна педагогіка. 2022. Том. 1 (24). С. 138–144. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.138-144
Трегуб О. Д. Методика реалізації проблемного навчання у фаховій підготовці майбутніх учителів технологій : дис…. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2015. 254 с.
Фурман А. В. Навчальна проблемна ситуація як об’єкт психологічного пізнання. Психологія і суспільство. 2007. № 1. С. 9–80
Шуляр В. І. Технологія проблемного навчання в системі компетентнісної літературної освіти. Педагогічний альманах. 2024. Вип. 56. С. 17-24. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi56.556
Koçoğlu A., Kanadlı S. The effect of problem-based learning approach on learning outcomes: a second-order meta-analysis study. Educational research review. 2025. P. 100690. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100690
Taguma M., Feron E., Lim M. H. Future of Education and Skills 2030: Conceptual Learning Framework. Paris : Organisation for Economic Co-operation and Development, 2018. 55 p.








