THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF TRAINING OF SPECIALISTS IN THE SPECIALTY “TRANSPORT TECHNOLOGIES (ROAD TRANSPORT)” IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF SOCIETY
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-7Keywords:
educational process, sustainable development, environmental awareness, environmental protection, training of specialistsAbstract
Modern problems of the society are the men’s consumer attitude not only to social and moral, but also to natural resources. Focusing on the progressive global approaches to building the education sector in Ukraine, special attention is paid to the issue of its quality, which is becoming a national priority, of the realization of citizens’ rights not only to receive education at the appropriate level of training of a competitive specialist, but also sets priority in the direction of environmental protection. In particular, the Law of Ukraine “Upon education” states that “the purpose of education is the comprehensive development of a man as an individual and the highest value of society, their talents, intellectual, creative and physical abilities, the formation of values necessary for successful self-realization, competencies, training of responsible citizens who are capable of making a conscious public choice and directing their activities towards the benefit of other people and the society; enriching on this basis the intellectual, economic, creative, and cultural potential of the Ukrainian people, raising the educational level of citizens to ensure sustainable development of Ukraine and its European choice. It is also emphasized that the bases of the state policy in the sphere of education and the principles of educational activities are the “formation of a culture of healthy living, environmental culture and environmental friendliness; that allow future professionals to successfully fulfil themselves and carry out their further professional activities in accordance with the requirements of the modern world”. Therefore, the priority area of the educational process is the training of specialists in technical specialties for their professional activities through using the systems of scientific, methodological and educational measures and events aimed at developing the environmentally conscious personality.
References
Якименко І.Л., Салавор О.М., Шаповалов Є.Б. Стратегія сталого розвитку «Європа 2020»: виклики для України. Екологічні науки : науково-практичний журнал. 2018. № 4 (23). С. 87–91.
Шелудченко, Л.С., Мельник В.А. Формування екологічної свідомості студентів технічних спеціальностей. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти. 2019. № 2. С. 225–227.
Липова Л., Лукашенко Т., Малишев В. Екологічна компетентність особистості в умовах фундаменталізації освіти. Український науковий журнал «Освіта регіону: політологія, психологія, комунікація». 2012. С. 273–277.
Джам О.А. Екологічна компетентність як показник якості екологічної освіти та екологічної безпеки у системі принципів і стратегій сталого розвитку. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: екологія. 2016. № 14. С. 102–105.
Іщенко А. А. Міждисциплінарний підхід як пріоритетна стратегія розвитку вищої освіти в країнах ЄС. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2022. № 2 (116). С. 265–276.
Іванишин В.В., Шелудченко Л.С. Формування екологічних компетентностей у здобувачів вищої освіти технічних спеціальностей. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія / за заг. ред. В.В. Іванишина. 2022. С. 87–95.