INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING BIOCHEMISTRY AND CHEMICAL DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-8

Keywords:

information and communication technologies; learning process; chemical disciplines

Abstract

The information and communication technologies occupy an important place in the organization of the educational process, as they make it possible to technologically organize the educational process at a modern level, while taking into account the specifics of discipline, its educational and practical goals. When teaching natural sciences, in particular chemistry, the use of information technologies allows to intensify the educational process, accelerate the transfer of knowledge and experience, as well as improve the quality of training and education. The search and implementation of new approaches to the educational process, new methods, forms of presentation of educational information in the teaching of biological chemistry and chemical disciplines led to the use of information and communication technologies designed to significantly increase the motivation to study chemical and other natural sciences, increase the level of individualization of education, intensify the process training, increase students’ interest and level of knowledge in studying the subject. The study and analysis of problems in the educational process allows you to create conditions for the meaningful transfer of knowledge and skills to raise the level of the educational process as a whole. By comparing the publications of methodological publications with the conditions that have developed in the educational work of specific specialties, taking into account the practical experience of improving the educational process, the peculiarities of the chemical training of students of higher education at our institution have been determined. Information technologies are of particular importance in the period of remote organization of the educational process. n this case, the new developments of scientific and pedagogical workers come in handy when teaching lecture material and especially conducting laboratory-practical classes, since in the absence of opportunities to conduct a classroom experiment, it is always possible to visualize it with the help of computer technologies and provide complete information about the interaction of substances with advance prepared video.

References

Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки : Закон України від 09.01.2007 р. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 12. С. 102.

Про національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17 квітня 2002 р. № 347/2002. Київ, 2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#doc_info

Гуржій А., Гапон В. Методологічні засади оцінювання та прогнозування розвитку вищої освіти в Україні. Вища освіта України. 2006. 1. С. 23–31.

Жалдак М.І., Лапінський В.В., Шут М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: посібник для вчителів. Київ : НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2004. С. 6–11.

Роговик Л.Й. Крачан Т.М. Інтенсифікація самостійної роботи студентів – основа творчого формування знань із хімії. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія / за заг. ред.: В. В. Іванишин ; Кам’янець-Подільський Заклад вищої освіти «Подільський державний університет». Херсон : Олді+, 2022. С. 296 – 303.

Проблеми освіти / під ред. В. Кременя. К. : Науково-методичний центр вищої освіти, 2008. 132 с.

Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи / за заг. ред. Локшиної О.І. Київ : К.І.С, 2004. 128 с.

Олексенко В.М. Інноваційні заходи щодо підготовки фахівців. Нові технології навчання. 2006. № 44. С. 37–43.

Єльникова О. Інтерактивне навчання – засіб модернізації освіти у сучасній школі. Педагогіка і психологія формування творчої особистості : проблеми і пошуки : зб. наук. праць. Київ – Запоріжжя. 2002. Вип. 24. С. 84–88.

Коваль Т.В., Приліпко Т.М., Недільська У.І. Організація та удосконалення навчального процесу при вивченні біохімії здобувачами вищої освіти природничих спеціальностей. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія / за заг. ред.: В. В. Іванишин ; Кам’янець-Подільський Заклад вищої освіти «Подільський державний університет». Херсон : Олді+, 2022. С. 296–303.

Published

2024-03-26

How to Cite

Koval, T. V., Krachan, T. M., & Yamborak, R. S. (2024). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING BIOCHEMISTRY AND CHEMICAL DISCIPLINES. Professional and Applied Didactics, (1), 48–51. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-8

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE