FACTORS INFLUENCING THE MOTIVATION OF STUDENTS DURING PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-9

Keywords:

physical education, school, student, motivation

Abstract

The article deals with physical education as an essential and organic part of educational work and as a part of the system of humanization of higher education institutions, providing not only physical training but also physical perfection. Physical education in these circumstances serves as a value factor of influencing on the level of personal development and implemented in a variety of activities. Current educational paradigm is standardized, learning in higher education has exhausted all its possibilities to help resolve the problems of high school, in particular, humanization of social links. This led to the fact that the modern Physical Education of the student depends on personal approach without standards. It doesn’t contribute to the formation and development of personality. Analysis of the dynamics of motives and attitudes of students towards physical education indicates the significant changes in athletic achievement and motivational sphere. This is due to several socio-cultural factors: a) increasing workload; b) changes in personal life; c) the lack of various forms and methods of training (in winter it is gymnastics, in autumn and in spring – Athletics).

References

Занюк С. С. Психологія мотивації. Київ : Ніка-Центр, 2002. 352 с.

Захаріна Є. А. Формування мотивації до рухової активності у процесі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Київ, 2008. 22 с.

Ільченко С. С. Мотивація до занять спортом і відвідування занять з фізичного виховання студентів педагогічних спеціальностей. Теорія і методика фізичного виховання. 2017. № 1. С. 11–14.

Круцевич Т. Ю., Пангелова Н. Є. Сучасні підходи до організації рекреаційної діяльності студентської молоді у структурі вільного часу. Інноваційні технології у фізичному вихованні, спорті та фізичній реабілітації : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 2015. Т. I. С. 11–17.

Марченко О. Вплив занять спортом на формування цінностей індивідуальної фізичної культури студентів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2009. № 2–3. С. 82–88.

Москаленко Н., Корж Н. Технологія формування ціннісного ставлення у студентів до самостійних занять фізичною культурою. Спортивний вісник Придніпров’я. 2016. № 1. С. 201–206.

Москаленко Н., Сичова Т. Мотиваційні пріоритети студентів до занять фізичною культурою і спортом. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 2. С. 10–13.

Хрипко Л. В. Оптимізація процесу фізичного виховання в аграрних вищих навчальних закладах України з використанням комп’ютерних технологій : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Львів, 2003. 19 с.

Published

2024-03-26

How to Cite

Kuzhel, M. M. (2024). FACTORS INFLUENCING THE MOTIVATION OF STUDENTS DURING PHYSICAL EDUCATION. Professional and Applied Didactics, (1), 52–55. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-9

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE