ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF FUTURE AGRICULTURAL ENGINEERING SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-5Keywords:
information and communication competence, agricultural engineering, organizational and pedagogical conditions, educational process, integration of technologies, electronic resources, distance learning, interactive methods, critical thinking, professional training, educational environment, competitiveness of graduatesAbstract
The article examines organizational and pedagogical conditions for the formation of information and communication competence of future agricultural engineering specialists. The key aspects affecting the development of this competence are identified, in particular: the integration of modern information technologies into the educational process, the creation of a favorable educational environment, the development of critical thinking and teamwork skills. The purpose of this study is to study and analyze the organizational and pedagogical conditions that contribute to the formation of information and communication competence (ICC) of future agricultural engineering specialists. The main tasks arising from this goal include: identification of key components of the ICC, evaluation of existing training programs, identification of effective training methods, development of recommendations, evaluation of the impact on readiness for the profession. Emphasis is placed on the importance of the practical use of information and communication technologies in the teaching of agricultural engineering, which contributes to the improvement of the quality of education and the competitiveness of graduates on the labor market. The article provides recommendations on the implementation of interactive learning methods, the use of electronic resources and platforms for distance learning, as well as the importance of professional training of teachers. The results of the research can be useful for educational institutions training specialists in the field of agricultural engineering, as well as for the development of new training programs oriented to the modern requirements of the labor market.
References
Гавриляк Л. Ю. Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки сучасного фахівця. Науковий журнал «ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки». 2019. № 3, С. 10–73.
Герасимчук Т. В. Формування професійної іншомовної компетентності майбутніх інженерів автомобільно-дорожньої галузі з використанням інформаційних технологій : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Херсон, 2016. 20 с.
Грушецький С. М. Рудь А. В. Використання досвіду Сполучених Штатів Америки у навчанні здобувачів вищої освіти інженерних спеціальностей в Україні. Проблеми підготовки фахівців-аграріїв у навчальних закладах вищої та професійної освіти. Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В., 2020. С. 46–49.
Грушецький С., Рудь А., Корчак М. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні експлуатації машин і обладнання здобувачів вищої освіти інженерних спеціальностей. Сучасні тенденції забезпечення якості підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : монографія / за заг. ред.: В.В. Іванишин. Херсон : Олді+, 2022. С. 235–242.
Дубич К. В. Особистісно орієнтоване виховання студентів в умовах соціокультурного середовища вищого навчального закладу : дис. канд. пед. наук : 13.00.07. Луганськ, 2007. 297 с.
Касярум К. В. Комунікативні аспекти професійної діяльності викладача вищої школи: методичні рекомендації. Черкаси : Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2011. 106 с.
Коновальчук С. А. Педагогічні умови формування професійної іншомовної компетентності майбутніх студентів журналістів : матеріали ХІV Міжнародної наукової інтернет-конференці Advanced Technologies Of Science And Education, 19-21 квітня 2018 року.
Литвин А. В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови», Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. № 4. С. 43–63.
Міхнюк М. І. Теоретичні і методичні основи розвитку професійної культури викладачів спеціальних дисциплін будівельного профілю : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2016. 652 с.
Овчаренко Л. Р. Формування іншомовної комунікативної компетентності студентів немовних спеціальностей. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2016. Вип. 11. С. 104–110.
Поліщук А. В. Особливості формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх інженерів агропромислового комплексу. Електронний науковий журнал «Перспективи та інновації науки» Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина». 2022. № 2(7). С. 542–554.
Різник В. В., Різник Н. А. Технологічні аспекти формування готовності майбутніх педагогів професійного навчання до професійної діяльності. Теоретична і дидактична філологія. 2017. Вип. 24. С. 155–165.
Шапран Ю. П. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів природничих спеціальностей в умовах інноваційного освітнього середовища. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2018. Вип. 7/1. С. 274–291.
Integration-lifelong educational space in formation of competent agricultural engineer / Nikolaenko S., Ivanyshyn V., Shynkaruk V., Bulgakova O., Zbaravska L., Vasileva V., Dukulis I. Engineering for Rural Development. Jelgava, 2022, 21. Р. 638–644.
Oksana Bulgakova, Lesya Zbaravska, Sergii Hrushetskyi, Ilmars Dukulis. Formation of information-communication competence of the future agricultural engineering specialists at agricultural institutions of higher education. Engineering for Rural Development. Jelgava, 2023, 24, Р. 674–682.