FORMATION OF SKILLS THROUGH ACTIVE LEARNING: METHODS OF TEACHING ANIMAL MORPHOLOGY AND PHYSIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-16

Keywords:

student, study, animal anatomy, animal physiology, modern methodical approaches

Abstract

The article highlights modern methodical approaches to teaching anatomy and physiology of animals for students of specialty 211 "Veterinary Medicine". Building skills through active learning is an effective approach in teaching complex subjects such as animal morphology and physiology. The main goal of this course is to provide students with in-depth knowledge of the structure and functions of living organisms. The problems of first-year students who, without having time to adapt, find themselves in an environment with different requirements, attitudes and a huge amount of material, are analyzed. The evaluation criteria developed by the university force you to weigh your rating against other, more successful students. In this methodology, attention is focused on the involvement of students in the learning process through interactive methods, practical classes. Thanks to active learning, students can not only memorize the material, but also understand it more deeply, develop critical thinking and practical skills. The implementation of such approaches contributes to the formation of students' ability to independently analyze and synthesize information, which is important for their professional training. Thus, active learning not only increases the level of knowledge, but also prepares students for practical work in the field of veterinary medicine. The work shows the combination of classical teaching methods with active, interactive methods, which is a relevant and expedient step capable of significantly improving the quality of education. ICT has the potential to make education more inclusive, interactive and adapted to the needs of modern society, which allows students to develop sustainable competencies. It was demonstrated that in connection with the introduction of the credit-module system, it became possible not only to assess the level of students' knowledge at the stage of intermediate and final control, but also to give them the opportunity to realize themselves at all stages of the educational process.

References

Боровець О. Методика викладання анатомії та фізіології дітей у сучасних умовах студентам за фахом «фізичне виховання, початкова освіта». Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 39. Т. 1. С. 260–262.

Дистанційні технології навчання як одна з інноваційних технологій у навчальному процесі / Геруш І. В., Гайдуков В. А., Букатару Ю. С., Маритчин І. М. Медична освіта. 2012. № 3. С. 35–37.

Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи : монографія / за ред. П, Ю. Сауха. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. 444 с.

Деякі аспекти у підготовці спеціалістів ветеринарної медицини та аналіз інноваційних підходів системи педагогічної освіти в розрізі інформаційно-освітнього середовища / С. Г. Ліщук, Л. Б. Савчук, О. М. Ковальова, В. А. Добровольський. Професійно-прикладні дидактики. 2023. № 38. С. 179–184. URL: https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1

Ліщук С. Г. Особливості інтеграції природничо-наукової й професійно-практичної підготовки магістрів ветеринарної медицини як передумова професійно-креативного середовища ЗВО. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Wyższa Skoła Agrobiznesu w Łomzy, Polska). 2022. С. 47–51. URL: http://188.190.33.55:7980/jspui/handle/123456789/10732

Неловкіна-Берналь О. А. Педагогічні умови формування професійної спрямованості студентів медичних спеціальностей. Вісник КНУ імені Тараса Шевченка. 2010. Ч. 1. № 10 (197). С. 12–21.

Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам / Скрипник І. М., Сорокіна С. І., Шевченко Т. І. та ін. Вища освіта України. Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». 2012. Т. 1. № 1 (Дод. 3). С. 372–377.

Слюсар Н. В. Особливості покращення викладання «Фізіології тварин» студентам, майбутнім лікарям ветеринарної медицини. Науково-технічний бюлетень інституту біології тварин і ДНДКІ ветпрепаратів та кормових добавок. 2023. Вип. 24. № 2. С. 193–199.

Сучасні тенденції організаційно-методологічного забезпечення підготовки фахівців: проблеми та шляхи їх вирішення в умовах глобалізації та євроекономічної інтеграції : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції з проблем вищої освіти і науки. Харків : ХНАДУ, 2019. 547 с.

Makinen K., Alamaki A. Digital Competence Development As Strategic Learning: A Case of Business System Implementation with Digital Competence Development. IFIP Advances in Information and Communication Technology. 2005. No 167. P. 155–162. DOI: 10.1007/0-387-23572-8_19 https://www.researchgate.net/publication/45816744_Digital_Competence_Development_as_Strategic_Learning.

Published

2024-12-30

How to Cite

Savchuk, L. B., Lishchuk, S. G., & Zakharova, T. V. (2024). FORMATION OF SKILLS THROUGH ACTIVE LEARNING: METHODS OF TEACHING ANIMAL MORPHOLOGY AND PHYSIOLOGY. Professional and Applied Didactics, (2), 96–99. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-16

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE