SPORTS ACTIVITY AS MEANS OF DEVELOPING SPORTS CULTURE OF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-2Keywords:
sports activity, sports culture, motivation, process, development, student, values, sport, functionsAbstract
The article reveals the content and structure of sports activities as a means of developing student’s sports culture. In the process of analysing student’s sports activities, the author is of the opinion that their design and organisation is an important component of the student sports system. This component requires further scientific development and improvement, as it determines the level of development of student’s sports culture.The author highlights the important functions of sports activities that influence the level of development of student’s sports culture. The possibilities of student sport in organising student’s physical activity are characterised. It has been found that an important feature of student sport is the ability to choose a sport and join sports activities, regardless of the level of physical ability and sports training of students.The study found that sports activity is a special type of activity that covers the processes of training, education and development of students. The important factors influencing the results of student’s sports activities are outlined.The author proposes a definition of student’s sports culture as a complex integrative formation and an integral part of the general culture of the individual. It is stated that sports culture is a means and product of involving students in sports activities.The article notes that sports activity is an integrative concept that covers motives, goals, objectives, methods and techniques, forms, results, as well as resources for organising a holistic process of developing student’s sports culture. Based on the analysis of literature sources, it has been found that sports activities perform a number of important functions that determine the development of student’s sports culture. These functions include: training (educational), educational, developmental, health-improving (health-saving), communicative, cultural and managerial. The article briefly describes the content of the above functions of student’s sports activities.
References
Ажиппо О.Ю., Павленко В.О., Павленко Є.Є. Студентський спорт в системі фізичного виховання закладів вищої освітим : посібник. Харків, 2019. 285 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови: 250000 / уклад. та голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
Галатюк М.Ю. Розвиток спортивної культури студентської молоді засобами фізичного виховання та фізкультурно-оздоровчої роботи. Актуальні питання культурології. 2016. № 16. С. 115–118.
Грибан Г.П. Фізичне виховання студентів аграрних вищих навчальних закладів : монографія. Житомир : Вид-во Рута, 2012. 514 с.
Домбровська С.М., Вавренюк С.А., Палюх В.В. Державне регулювання фізичної культури та спорту в Україні : монографія. НУЦЗУ, 2020. 313 с.
Клименко В. В. Психологія спорту : навч. посіб. Київ, 2006. 432 с.
Костюкевич В.М. Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту) : навч. посіб. Вінниця, 2014. 616 с.
Костюкевич В.М., Шевчик Л.М., Сокольвак О.Г. Метрологічний контроль у фізичному вихованні та спорті: навч. посіб. / за ред. В.М. Костюкевича. Київ : КНТ, 2017. 256 с.
Мусхаріна Ю.Ю., Холодний О.І., Долинний Ю.О. Вплив спортивної діяльності на формування моральних якостей студентів, майбутніх вчителів фізичної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 3. С. 201–212.
Окса М., Іваненко В. Особливості мотивації спортивної діяльності студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75(1). С. 156–161.
Олійник Н.А., Войтенко С.М. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.
Про фізичну культуру і спорт: Закон України від 06.10.2024 р. № 3808-ХІІ / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text (дата звернення: 11.01.2024).
Kavussanu M., Zhang S., Tang Q., Cumming J., & Mackman T. Mental health in athletes: Does authentic leadership matter? Psychology of Sport and Exercise. 2024. Vol. 73. Pр. 1–10. URL: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2024.102617 (дата звернення: 11.01.2024).
Korobeinikova I, Kokun O, Raab M, Korobeinikova L, Korobeynikov G, Kostiuchenko V, Aksutin V, & Dekha N. Psychophysiological states of elite athletes after critical life events. Pedagogy of Physical Culture and Sports. 2024. № 28(2). Pp. 141–146. URL: https://doi.org/10.15561/26649837.2024.0208 (дата звернення: 12.01.2024).
Longakit J, Toring-Aque L, Aque Jr.F, Sayson M, & Lobo J. The role of coach-athlete relationship on motivation and sports engagement. Physical Education of Students. 2024. № 28(5). Pp. 268–278. URL: https://doi.org/10.15561/20755279.2024.0503 (дата звернення: 12.01.2024).