CLIL IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: ADVANTAGES AND CHALLENGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-8

Keywords:

content and language integrated learning (CLIL), foreign language, English, student, higher education institution

Abstract

Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an innovative approach to teaching a foreign language that is gaining popularity in educational systems worldwide. Its essence lies in the fact that students simultaneously study academic disciplines and English, which serves as a means of transferring this knowledge. The article aims to analyze the use of the Content and Language Integrated Learning (CLIL) method in teaching English in an educational context, the impact of CLIL on the student’s linguistic identity, and the identification of the advantages and challenges of its implementation in higher education institutions. The subject of the study is CLIL in teaching English, its impact on the development of students’ linguistic and subject competencies, and factors affecting the effectiveness of the implementation of this method in Ukrainian universities. The object of the study is the process of teaching English and subject disciplines using the CLIL method in the context of the Ukrainian educational system. Advantages of using integrated content and language learning are the development of language skills, increased motivation, improved academic performance, formation of intercultural competence, and preparation for a globalized world. Challenges are the level of foreign language proficiency of both students and teachers, limited educational resources, and the need to integrate methods that would develop language and cognitive skills simultaneously. Despite these challenges, higher education institutions that successfully implement CLIL can receive significant benefits, as they have the opportunity to study a foreign language in the context of real, meaningful topics, which increases both students’ motivation and learning effectiveness. This approach also helps students develop language skills simultaneously with subject knowledge that has practical value in real life. The prospect of further research is to study the long-term effects of CLIL on students’ career prospects.

References

Байша К. М., Стеценко Н. М. Використання предметно-мовного інтегрованого навчання у професійній підготовці менеджерів. Інноваційна педагогіка, 2021. № 32(1). С. 37–41. DOI: https://doi.org/10.32843 /26636085/2021/32-1.7.

Євтушенко Н. Особливості використання методики предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) при підготовці студентів-філологів педагогічних вузів. Актуальні питання гуманітарних наук, 2019. № 26 (1). С. 77–82. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/26.195810.

Захаревич М. Методика CLIL в контексті інтегрованого підходу у вивченні іноземної мови. Наука і техніка сьогодні. 2024. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-12(40)-607-641.

Посудієвська О., Буділова О. Підхід CLIL (предметно-мовного інтегрованого навчання) до викладання іноземної мови: оцінки зарубіжних фахівців. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2022. № 55 (2). DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/55-2-47.

Савченко Н., Федорченко Ю., Туренко Р. Методика CLIL під час викладання англійської мови студентам юридичних спеціальностей. Сучасні дослідження з іноземної філології, 2023. № 2(24). С. 376–384. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2617-3921.2023.24.376-384.

Четвертик В. К., Веретюк Т. В. Переваги та виклики імплементації елементів методики CLIL у контексті вищої освіти. Проблеми сучасних трансформацій, 2024. № 4. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-4-08-01.

Almeida F. Assessment Practices in CLIL : Evaluating Student Performance Across Subjects. Journal of Educational Assessment, 2024. Vol. 12 (1). Р. 30–50. DOI: 10.29344/0717621X.44.3017.

Coyle D. Professor in Learning Innovation, University of Aberdeen. URL: https://scholar.google.com/citations?user=q9yt oEMAAAAJ&hl=en.

Dalton-Puffer Ch. Papers Applied Linguistics by Christiane Dalton-Puffer. URL: https://univie.academia.edu/ ChristianeDaltonPuffer.

Khaliavka-Vasylieva L., Zhdanova-Nedilko О. Використання CLIL для вивчення іноземної мови у педагогічному закладі освіти. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach, 2022. Vol. 15. Р. 103–112. DOI: 10.54264/0050.

Marsh D., Maljers A., Hartiala A-K. Profiling european CLIL classrooms: Languages Open Doors. European Platform for Dutch. 250p. URL: https://www.ecml.at/Portals/1/resources/Publications/clilprofiling.pdf.

Published

2025-03-03

How to Cite

Kushmar, L. V., Nikiforova, V. G., & Kayda, N. O. (2025). CLIL IN FOREIGN LANGUAGE CLASSES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: ADVANTAGES AND CHALLENGES. Professional and Applied Didactics, (1), 49–54. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-8

Issue

Section

EDUCATIONAL INNOVATIONS: IDEAS, REALITIES, PROSPECTS