ВИКОРИСТАННЯ CLIL НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПЕРЕВАГИ ТА ВИКЛИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-8

Ключові слова:

сontent and language integrated learning (CLIL), іноземна мова, англійська мова, студент, заклад вищої освіти

Анотація

Content and Language Integrated Learning (CLIL), або інтегроване навчання змісту і мови, є інноваційним підходом у викладанні іноземної мови, який набуває популярності в освітніх системах по всьому світу. Його сутність полягає в тому, що студенти одночасно вивчають академічні дисципліни та англійську мову, що виступає засобом для передачі цих знань.Метою статті є аналіз використання методу Content and Language Integrated Learning (CLIL) у викладанні англійської мови в освітньому контексті, вплив CLIL на мовну ідентичність студента, а також виявлення переваг та викликів його впровадження у закладах вищої освіти. Предметoм дослідження є CLIL у навчанні англійської мови та предметних дисциплін, його вплив на розвиток мовних і предметних компетенцій студентів, а також фактори, що впливають на ефективність впровадження цього методу в українських університетах. Об’єкт дослідження – процес навчання англійської мови та предметних дисциплін із використанням методу CLIL у контексті української освітньої системи. Переваги використання інтегрованого навчання змісту і мови: розвиток мовних навичок, підвищення мотивації, покращення академічної успішності, формування міжкультурної компетентності, підготовка до глобалізованого світу. Виклики: рівень володіння іноземною мовою як студентами, так і викладачами, обмеженість навчальних ресурсів, необхідність інтеграції методик, які б розвивали мовні та когнітивні навички одночасно. Незважаючи на ці виклики, заклади вищої освіти, що успішно впроваджують CLIL, отримують значні переваги, оскільки з’являється можливість вивчати іноземну мову у контексті реальних, значущих тем, що підвищує як мотивацію студентів, так і ефективність навчання. Такий підхід також допомагає студентам розвивати мовні навички одночасно з предметними знаннями, які мають практичну цінність у реальному житті. Перспектива подальших досліджень полягає у вивченнi довгострокових ефектів CLIL на кар’єрні перспективи студентів.

Посилання

Байша К. М., Стеценко Н. М. Використання предметно-мовного інтегрованого навчання у професійній підготовці менеджерів. Інноваційна педагогіка, 2021. № 32(1). С. 37–41. DOI: https://doi.org/10.32843 /26636085/2021/32-1.7.

Євтушенко Н. Особливості використання методики предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL) при підготовці студентів-філологів педагогічних вузів. Актуальні питання гуманітарних наук, 2019. № 26 (1). С. 77–82. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/26.195810.

Захаревич М. Методика CLIL в контексті інтегрованого підходу у вивченні іноземної мови. Наука і техніка сьогодні. 2024. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2024-12(40)-607-641.

Посудієвська О., Буділова О. Підхід CLIL (предметно-мовного інтегрованого навчання) до викладання іноземної мови: оцінки зарубіжних фахівців. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 2022. № 55 (2). DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/55-2-47.

Савченко Н., Федорченко Ю., Туренко Р. Методика CLIL під час викладання англійської мови студентам юридичних спеціальностей. Сучасні дослідження з іноземної філології, 2023. № 2(24). С. 376–384. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2617-3921.2023.24.376-384.

Четвертик В. К., Веретюк Т. В. Переваги та виклики імплементації елементів методики CLIL у контексті вищої освіти. Проблеми сучасних трансформацій, 2024. № 4. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-4-08-01.

Almeida F. Assessment Practices in CLIL : Evaluating Student Performance Across Subjects. Journal of Educational Assessment, 2024. Vol. 12 (1). Р. 30–50. DOI: 10.29344/0717621X.44.3017.

Coyle D. Professor in Learning Innovation, University of Aberdeen. URL: https://scholar.google.com/citations?user=q9yt oEMAAAAJ&hl=en.

Dalton-Puffer Ch. Papers Applied Linguistics by Christiane Dalton-Puffer. URL: https://univie.academia.edu/ ChristianeDaltonPuffer.

Khaliavka-Vasylieva L., Zhdanova-Nedilko О. Використання CLIL для вивчення іноземної мови у педагогічному закладі освіти. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w Katowicach, 2022. Vol. 15. Р. 103–112. DOI: 10.54264/0050.

Marsh D., Maljers A., Hartiala A-K. Profiling european CLIL classrooms: Languages Open Doors. European Platform for Dutch. 250p. URL: https://www.ecml.at/Portals/1/resources/Publications/clilprofiling.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-03

Як цитувати

Кушмар, Л. В., Нікіфорова, В. Г., & Кайда, Н. О. (2025). ВИКОРИСТАННЯ CLIL НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПЕРЕВАГИ ТА ВИКЛИКИ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 49–54. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-8

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ