APPROVAL AND EFFECTIVENESS OF CASE-STUDY IN STUDYING PATHOLOGICAL PHYSIOLOGY IN VETERINARY MEDICINE: THE WAY TO PRACTICE-ORIENTED EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-12

Keywords:

pedagogical technologies, education, veterinary medicine, pathological physiology

Abstract

The article examines the implementation of interactive pedagogical technologies in the educational system, analyzes their advantages and challenges faced by teachers and students.In this work, attention is paid to the theoretical justification, approbation and introduction into the educational process of the case method in the study of the discipline ‘Pathological physiology’ for students of higher education in the specialty ‘Veterinary medicine’ with a practical orientation, as a means of forming professional competencies in future doctors of veterinary medicine.The case-study method (the method of analyzing specific situations) is a teaching technique based on the description of the tasks of real situations and the solution of situational problems. This method contributes to the activation of the development of critical thinking, practical skills and teamwork of students of higher education, stimulation of their success, and support of the achievements of participants in the educational process.As a result of the research, it was established that the use of case methods as an interactive approach to learning corresponds to the practice-oriented concept of educational results, which allows the student to imagine himself in the role of a veterinarian. This, in turn, increases the level of motivation and promotes the development of professional thinking.The main goal of the interactive approach in the training of future veterinarians is the acquisition and improvement of knowledge, skills and abilities, as well as the formation of professional competencies. This stimulated the students of higher education to high achievements in the study of the subject, development of the necessary competencies and preparation for future professional activities, which, in turn, contributes to the formation of a harmonious personality of the student. Students have the opportunity to discuss real cases, learn from their mistakes and improve their skills, which increases their interest in the subject and motivation to learn, and stimulates the latter to critically analyze and evaluate information, as they need to study complex situations, ask questions and develop valid conclusions.This develops their ability to think independently and make decisions in stressful situations. This approach makes training more interactive and effective, which is important for the training of highly qualified specialists in the field of veterinary medicine.

References

Антонова О.Є., Маслак Л.П. Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід : монографія за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. C 78–92.

Вихрущ В.О., Гуменюк С.В., Вихрущ-Олексюк О.А. Психодидактика вищої школи: інноваційні методи навчання. Тернопіль : Крок, 2017. 280 с.

Степаненко І. Інтернаціоналізація вищої освіти в Україні: методичні рекомендації : І.В. Степаненко. Київ : ІВО НАПН України, 2016. 158 с.

Кулішов С., Третяк Н., Приходько Н. та ін. Кейс– та фрактальні технології як засіб підвищення якості навчання внутрішньої медицини, креативному клінічному мисленню. ITEA-2012, Україна, МНТЦ. Київ, 2012. С. 268–271.

Ліщук С.Г., Савчук Л.Б., Ковальова О.М., Добровольський В.А. Сучасні аспекти підготовки спеціалістів ветеринарної медицини в розрізі інноваційних підходів системи педагогічної освіти. Професійно-прикладні дидактики. 2024. № 1. С. 19–23. URL: https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-1-3.

Ліщук С. Г. Особливості інтеграції природничо-наукової і професійно-практичної підготовки магістрів ветеринарної медицини, як передумова професійно-творчого середовища ЗВО. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Teoria i metodyka doskonalenia zawodowego kadry akademickie jako elementu kształcenia ustawicznego w systemie szkolnictwa wyższego, teorii i praktyki rolniczej». Том 1: Zbiór prac naukowych / Redakcja naukowa: Andrzej Borusiewicz, Zoia Sharlovich – Wydawnictwo: MANS w Łomży, 2023. С. 47–51. DOI 10.58246/RTSW4703.

Павлюк Р.О. Креативність як складова частина професійної підготовки майбутніх учителів вузу: Креативна педагогіка: науково-методичний збірник. Вінниця. 2011. Вип. 4. С. 44–52.

Сегеда Н.А. Зміст креативно-акмеологічного підходу до вивчення феномену професійного зростання викладача вищої школи. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. № 4. С. 106–110.

Скрипник І. М., Сорокіна С. І., Шевченко Т. І. та ін. Кейс-метод як приклад інтерактивного навчання студентів-медиків клінічним дисциплінам. Вища освіта України. Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання». 2022. Т. 1, № 1 (Додаток 3). С. 372–377.

Chipamaunga S. R., Prozesky D. R. Addressing student diversity and integrative learning in an undergraduate medical curriculum. Open Access Library Journal. 2021. Vol. 8. URL: https://doi.org/10.4236/oalib.1107252.

Published

2025-03-03

How to Cite

Lishchuk, S. G., Savchuk, L. B., & Zakharova, T. V. (2025). APPROVAL AND EFFECTIVENESS OF CASE-STUDY IN STUDYING PATHOLOGICAL PHYSIOLOGY IN VETERINARY MEDICINE: THE WAY TO PRACTICE-ORIENTED EDUCATION. Professional and Applied Didactics, (1), 72–76. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-12

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE