FORMATION OF INTERCULTURAL TOLERANCE AND RESILIENCE OF STUDENTS WHILE TEACHING COUNTRY AND LITERATURE STUDIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-19

Keywords:

intercultural tolerance, resilience, professional training, linguistic and cultural studies, literary studies, intercultural communication

Abstract

The article is dedicated to a comprehensive study of the formation of intercultural tolerance and resilience among students in the context of modern educational challenges caused by military aggression in Ukraine. The author reveals the essence of the concepts of ‘tolerance’ and ‘resilience’ in the educational context, analyzes the evolution of scientific views on intercultural communication, and substantiates the necessity of purposeful formation of intercultural tolerance during a military conflict. Special attention is paid to studying the disciplines ‘Linguistic and Cultural Studies of English-Speaking Countries’, ‘Literature History of English-Speaking Countries’, and ‘Intercultural Communication’. The researcher identifies practical directions for forming intercultural tolerance and resilience in linguistic and cultural studies (studying historical events through the prism of cultural kinship, analyzing the struggle for independence of various peoples, comparing democratic processes in English-speaking countries and Ukraine), in literature studies (investigating writers' biographies as examples of life sustainability, analyzing literary works demonstrating overcoming complex life circumstances, studying marginal literature to understand cultural diversity), in intercultural communication (exploring cultural relativism and universalism, examining cases of ethnocentrism, project activities comparing intercultural practices).Significant attention is devoted to substantiating forms and methods of forming intercultural tolerance and resilience, including group discussions, project activities, and situational role-plays. The study proves the effectiveness of implementing interactive teaching methods aimed at developing students' ability for mutual understanding, empathy, and psychological stability. The developed methodologies can be implemented in the educational process of teacher training.

References

Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації. Київ : Довіра, 2007. 205 с.

Буров С. Права людини та толерантність. Мультиверсум. 2005. № 51. С. 75–81.

Грішин Е. Резилієнтність особистості: Сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2021. Вип. 64. С. 62–81.

Декларація принципів толерантності. URL: https://don.kyivcity.gov.ua/files/2014/2/10/Deklaracija-tolerantnosti.pdf (дата звернення: 07.12.2023).

Єгорова В. Особливості життєстійкості студентів закладів вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 15. С. 58–66.

Захарчук Н. В. Філософсько-соціологічний аспект категорії «толерантність» та її роль у міжкультурній комунікації. Вісник НТУУ ‘КПІ’. Філософія. Психологія. Педагогіка. 2012. Випуск 3. С. 23–28.

Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції: Курс лекцій : [навч. метод. посіб. для студ. мовних спец. осв.кваліф. рівня «магістр»] / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. ; за ред. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2011. 344 с.

Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник: практичний посібник. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Коновалова О. В., Бикова С. В. Формування резильєнтності у студентської молоді. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія ПСИХОЛОГІЯ. 2023. Випуск 3. С. 13–17.

Односталко О. Ресурси стійкості особистості в умовах складних та нетипових ситуацій життя : дис. ….кандидата психологічних наук : 19.00.01. Волинський національний університет імені Лесі Українки. м. Луцьк, 2020. 183 с.

П’янківська Л. Особливості прояву резильєнтності у студентів в умовах воєнного часу. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 10. С. 623–633.

Слющинський Б. В. Міжкультурна комунікація як феномен сучасної культури. Нова парадигма. 2004. Вип. 37. С. 229–242.

Соколовська С. В. Толерантність як компонент міжкультурної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Людські цінності і толерантність у сучасному світі: міжконтинентальний діалог інтелектуалів : матер. Міжнарод. наук.-практ. конф., м. Київ, 16 листоп. 2011 р., Київський Університет імені Бориса Грінченка. 2011. С. 255–258.

Філатенко І. О., Закрутько Л. І. Міжкультурна толерантність як професійна якість викладача в навчальному процесі в іноземній аудиторії. Modern ways of development of science and the latest theories : Abstracts of XIII International Scientific and Practical Conference. Madrid, Spain, December 11–13, 2023. Р. 293–295.

Якимець О. Побудова резильєнтності учнів та студентів під час навчального процесу. Реалізація освітніх ініціатив в умовах воєнного часу: вітчизняний та зарубіжний досвід. 2022. Вип. 1. С. 17–27.

Published

2025-03-03

How to Cite

Fedorova, O. V., & Handabura, O. V. (2025). FORMATION OF INTERCULTURAL TOLERANCE AND RESILIENCE OF STUDENTS WHILE TEACHING COUNTRY AND LITERATURE STUDIES. Professional and Applied Didactics, (1), 106–112. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-19

Issue

Section

CURRENT METHODS - EFFECTIVE PRACTICE