РОЛЬ «SOFT SKILLS» У РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ ТА КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-3Ключові слова:
«soft skills», «hard skills», здобувачі вищої освіти, компетентність, професійна компетентність, професійна спрямованістьАнотація
Стаття присвячена вивченню ролі «soft skills» у розвитку професійної спрямованості та компетентності здобувачів вищої освіти. З’ясовано, що підготовка кваліфікованого та конкурентоспроможного фахівця в закладі вищої освіти потребує не лише засвоєння ним необхідного обсягу навчальної інформації, але й розвитку його здатності ефективно діяти в складних життєвих і майбутніх професійних ситуаціях. Визначено, що існують такі типи навичок фахівців у професійному середовищі, як «hard skills», або «тверді навички» (професійні знання та вміння), та «soft skills», або «м’які навички» (організаційні, комунікативні, управлінські, лідерські тощо). Проаналізовано думки науковців стосовно необхідності розвитку «soft skills» здобувачів вищої освіти як об’єктивної вимоги сучасного ринку праці. З’ясовано, що наявність високо розвинених «soft skills» формує професійну спрямованість та компетентність майбутнього фахівця, що не лише відображає ступінь його кваліфікації, але й свідчить про актуалізацію його особистісних ресурсів у професійній діяльності. У статті розглянуто роль «soft skills» у розвитку компетентності здобувачів вищої освіти як їхньої здатності успішно соціалізуватися, навчатися, провадити професійну діяльність, що виникає на основі динамічної комбінації знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей. За результатами проведеного опитування здобувачів вищої освіти авторами статті виявлено низький рівень поінформованості студентської молоді про «soft skills» та їхню роль у формуванні компетентності майбутніх фахівців. З’ясовано, що більшість здобувачів мають фрагментарні знання про такі поняття, як «компетентність», «компетенція», «модель компетенцій», а свій рівень сформованості компетентності визначають як достатній або задовільний.
Посилання
Бородіна Н. А., Чеберячко С. І., Шевчук Н. А. Формування навичок soft skills та принципів академічної доброчесності у здобувачів вищої освіти при викладанні дисциплін зі спеціальності «цивільна безпека». Вісті Донецького гірничого інституту. 2020. № 2 (47). С. 206–214.
Длугунович Н. А. Soft skills як необхідна складова підготовки ІТ-фахівців. Вісник Хмельницького національного університету. 2014. № 6. С. 239–242.
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «Soft skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27. Т. 3. С. 137–145.
Паславська І. Розвиток у студентів «soft skills» у процесі вивчення іноземної мови як необхідний компонент конкурентоспроможності майбутніх фахівців. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2020. № 3 (334). С. 196–204.
Повстин О. В., Козяр М. М. Значення «soft skills» у формуванні управлінської компетентності фахівців у галузі безпеки людини. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2019. № 20. С. 122–127.
Про вищу освіту : Закон України від 16.08.2024 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 19.09.2024).
Скиба М. Є., Коханко О. М. Теорія і практика професійно-орієнтаційної роботи з молоддю : навчальний посібник. Хмельницький : ХНУ, 2007. 322 с.
Тушак А. В. Здобуття «soft skills» студентами у ЗВО як один із найвагоміших внесків у майбутню кар’єру. Підприємницька модель економіки та управління розвитком підприємства : тези II Міжнар. наук.-практ. конф., м. Житомир, 6–8 листопада 2019 р. Житомир, 2019. С. 434–437.
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2005. 640 с.
Kalauz M., Hudec G., Kirinic V. Soft skills perception among students: importance and performance. Central European Conference on Information and Intelligent Systems. 2015. P. 89–95.
Vasylenko O., Afanasenko V., Petyak O., Rudenok A., Sheleh T., Komar T. Dynamics of Future Psychologists’ Soft Skills Development During their Study at the Higher Education Institution. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2022. Volume 14. Issue 3. P. 139–163.