ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ: АДАПТАЦІЯ МЕТОДИК ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-16

Ключові слова:

інклюзивна освіта, викладання іноземних мов, адаптація методик, здобувачі з особливими потребами

Анотація

Інклюзивна освіта є важливою складовою сучасної педагогічної практики, що передбачає забезпечення рівних можливостей для усіх здобувачів, незалежно від їхніх фізичних, когнітивних та емоційних особливостей. Вона сприяє розвитку освітнього середовища, яке враховує потреби кожного здобувача вищої освіти, створюючи умови для його успішного навчання та соціалізації. У контексті викладання іноземних мов інклюзивний підхід передбачає адаптацію методик, ресурсів та педагогічних стратегій для осіб з особливими потребами, що дозволяє їм ефективно засвоювати мовні навички.Стаття досліджує особливості адаптації традиційних методів викладання іноземних мов для здобувачів з різними типами особливих потреб, такими як порушення слуху, зору, аутизм, дислексія тощо. У статті розглядаються методи індивідуалізації навчання, а саме використання мультимедійних ресурсів, аудіовізуальних матеріалів, спеціалізованих програм і технологій для осіб з обмеженими можливостями. Особлива увага приділяється застосуванню таких педагогічних підходів, як використання візуальних та аудіо матеріалів, що сприяють кращому сприйняттю інформації, та індивідуалізованих завдань, що враховують різні рівні підготовленості здобувачів.Окрім того, стаття висвітлює роль інклюзивної освіти в розвитку соціальних навичок здобувачів, підвищенні їхньої мотивації до навчання та інтеграції в освітнє середовище. Також розглядаються методи корекції освітніх процесів для здобувачів з аутизмом, дислексією та іншими порушеннями, що дозволяють створити комфортне середовище для їхнього навчання та розвитку. У статті обговорюються педагогічні стратегії, які можуть використовуватися для створення позитивної та підтримуючої атмосфери в аудиторії, де кожен здобувач може розвивати мовні навички без бар’єрів.Завдяки впровадженню інклюзивних методик викладання іноземних мов, можливості для здобувачів з особливими потребами значно розширюються, що сприяє їхній соціалізації, підвищенню впевненості у своїх силах та формуванню рівних умов для розвитку мовних навичок.

Посилання

Жосан О.Е. (упоряд.). Ідеї гуманної педагогіки та сучасна система інклюзивного навчання: зб. матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції, присвяченої 97-річчю від дня народження В. Сухомлинського м. Кіровоград, 29-30 вересня 2015 р. Кіровоград, 2015. 468 с.

Калашнікова Т.П., Кравцов Ю.І. Клінічна динаміка дисграфії і дислексії в молодших школярів у процесі проспективного дослідження. Міжнародний неврологічний журнал. 2006. № 3(7). URL: http://www.mifua.com/archive/article/2520.

Корнеєва, О.В. Інклюзивне навчання як основа розвитку особистості учня з особливими потребами. Педагогічні науки. 2019. № 12(4). С. 15–22.

Кравченко, І.О. Інклюзивна освіта в контексті навчання іноземним мовам. Вісник освіти України. 2020. № 6(2). С. 78–85.

Саламанкська декларація. Рамки дій з освіти людей з особливими потребами, прийняті Всесвітньою конференцією з освіти осіб з особливими потребами: доступність і якість : Саламанка, Іспанія, 7-10 червня 1994 р. Київ, 2000. 21 с.

Сидоренко, В.І. Інклюзивні методики в педагогічній практиці: теорія та практика. Педагогіка розвитку. 2018. № 9(3). С. 112–118.

Чикалина, Н.А. Адаптація методик викладання іноземних мов для учнів з особливими потребами. Журнал інклюзивної освіти. 2017. № 3(1). С. 40–47.

Anderson R.C., Li W. A cross-language perspective on learning to read. Understanding literacy development: A global view / A. McKeough, L. M. Phillips, V. Timmons, J. L. Lupart (Eds.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 2006.

Perrachione T. K., Del Tufo S. N., Winter R., Murtagh J., Cyr A., Chang P., Halverson K., Ghosh S. S., Christodoulou J. A., Gabrieli J. Dysfunction of Rapid Neural Adaptation in Dyslexia. Neuron. 2016. 92 (6), 1383–1397. https://doi.org/10.1016/ j.neuron.2016.11.020.

The History of Dyslexia. Retrieved from https://dyslexiahistory.web.ox.ac.uk/brief-historydyslexia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-03

Як цитувати

Поліщук, А. В. (2025). ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА У ВИКЛАДАННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ: АДАПТАЦІЯ МЕТОДИК ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Професійно-прикладні дидактики, (1), 92–96. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-1-16

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ МЕТОДИКИ – ЕФЕКТИВНА ПРАКТИКА