МЕТОДОЛОГІЯ МОДЕЛЮВАННЯ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.18Ключові слова:
економетричний аналіз, моделювання, прогнозування, попит, пропозиція, продукція тваринництва, ринокАнотація
Високий рівень невизначеності функціонування сучасних соціально-економічних систем, складність та ієрархічність структури аграрних ринків, негативні впливи зовнішніх неконтрольованих чинників на процеси функціонування та розвитку національних і локальних ринків зумовлюють необхідність розроблення методології виявлення тенденцій зміни ключових ринкових показників у рамках виробництва та реалізації тваринницької продукції із застосуванням сучасних методів і процедур економіко-математичного моделювання, зокрема й економетричного моделювання. Розроблений у дослідженні методологічний підхід до аналізу та передбачення ринкових тенденцій реалізується в рамках виконання низки підготовчих процедур, а саме: збору й обробки даних (зокрема, безпосередньо створення системи економетричних моделей, а також розроблення сценарних прогнозів ринку продукції тваринництва залежно від запитів цільової аудиторії). Запропонована методологія моделювання ринкових тенденцій дає можливість виявити негативні зрушення в розвитку ринку тваринницької продукції та запобігти таким, а також обґрунтувати соціально-економічну ефективність державної підтримки виробників продукції тваринництва. Обґрунтування етапів процесу моделювання тенденцій ринку продукції тваринництва, важливою складовою частиною його методології є визначення переліку показників, які є індикаторами розвитку ринку аграрної продукції, а також системи екзогенних і ендогенних змінних, що впливають на результативні показники. У контексті зазначеного вкрай важливо брати до уваги те, що ринок продукції тваринництва є складною системою, яка, з одного боку, має ієрархічну будову, із другого – підпадає під вплив значної кількості зовнішніх чинників. Наступним після розроблення методології моделювання є її апробація шляхом побудови системи регресійних моделей індикаторів ринку продукції тваринництва, серед яких основними є показники попиту, пропозиції та ринкові ціни.
Посилання
Agricultural markets in Ukraine: current situation and market outlook until 2030 / O. Nykolyuk et al. JRC Technical Report, European Commission. Luxembourg : Publications Office of the European Union, 2021. DOI: 10.2760/669345.
Космічне та геоінформаційне забезпечення прийняття рішень у ключових сферах національної безпеки і оборони України / О. Скидан та ін. Житомир : Поліський нац. університет, 2022.
Gujarati D.N., Porter D.C. Basic econometrics. New York : McGraw-Hill, 2009.
Kennedy P. A guide to econometrics. 6’th ed. Oxford : Blackwell Publishing, 2008.
Stock J.H., Watson M.W. Introduction to econometrics. 3’rd ed. Boston : Pearson, 2015.
Wooldridge J.M. Introductory econometrics: A modern approach. 6’th ed. Boston : Cengage Learning, 2015.
Breimyer H. Demand and Prices for Meat: Factors Influencing Their Historical Development. Washington, D. C. : U.S. Department of Agriculture, 1961. 118 p.
Harlow A. Factors affecting the price and supply of hogs. Los Angeles : Updata Publications, 1981. 85 p.