МЕТОДОЛОГІЯ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ БІОЕКОНОМІЧНИХ ПРОЦЕСІВ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.19Ключові слова:
біоекономіка, методологія, маркетинг, управління, екологіяАнотація
У статті досліджено роль біоекономіки у формуванні пріоритетів економічного розвитку України. Визначено, що головною метою біоекономіки є оптимальне використання відновлюваних біологічних ресурсів і створення на їх основі стійких систем виробництва нових видів продукції. Досліджено роль управління маркетингом як найважливішої складової частини системи управління підприємством. Зазначено, що фундаментальними основами управління маркетинговою діяльністю підприємства є методологія, а методологічний комплекс є інструментарієм, який включає набір інструментів маркетингу та маркетингових досліджень. Проаналізовано принципи методологічного комплексу маркетингу. Зазначено, що важливе місце у структурі принципів маркетингу відводиться маркетинговим концепціям, які відображають основну думку, конструктивний підхід до різних видів діяльності. Зазначено, що методологічні підходи до дослідження систем управління маркетингом є ракурсом дослідження, тобто вихідною позицією, що визначає його спрямування стосовно цілі. Розглянуто понятійно-категоріальний апарат і маркетингові терміни, що його характеризують. Звернено увагу на те, що актуальним є розвиток нових парадигм маркетингу, зокрема, екологічного маркетингу, відновлюваної енергетики та біоекономіки. Розроблено та запропоновано концептуальну модель формування стратегії розвитку біоекономіки в Україні, що спрямована на створення більш інноваційної та ресурсоефективної економіки зі стійким використанням відновлюваних джерел енергії та ресурсів. У моделі передбачено визначення пріоритетів біоекономічного розвитку, зокрема: еко-інновації, екологічний розвиток, екологічне сільське господарство, відновлювана енергетика, екологічно безпечні технології виробництва, біотехнології.
Посилання
Коротков А.В. Методологія маркетингу та маркетингових досліджень. 2014. URL: https://stud.com.ua/63560/marketing/metodologiya_marketingu_marketingovih_doslidzhen (дата звернення: 16.11.2014).
Теоретико-методологічні засади маркетингової діяльності на промислових підприємствах / К.С. Жадько та ін. Вісник економічної науки України. 2018. № 2. С. 57–61. URL: http://www.venu-journal.org/download/2018/2/11-Zhadko.pdf (дата звернення: 26.12.2017).
Energy Potential of Biogas Production in Ukraine / O. Kucher et al. MDPI Proceedings Journals Energies. 2022. № 15 (5). 1710 р. DOI: 10.3390/en15051710.
Marketing concepts in the formation of the biomass market in Ukraine / O. Kucher et al. Renewable Energy Sources: Engineering, Technology, Innovation. ICORES, 2020. 834 p. DOI: 10.1007/978-3-030-13888-2.
Органічне виробництво в Україні. Міністерство аграрної політики та продовольства України. 11 жовтня 2022 р. URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini (дата звернення: 11.10.2022).
Разінькова М.Ю. Основні концепції маркетингової діяльності. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика : матер. Міжнародної науково-практичної конференції, 30–31 березня 2017 р. Харків, 2017. С. 1–2.
Drucker P. Management Tasks, Responsibilities, Practices. New York : Harper & Row, 1986. 658 p.
Маркетинг менеджмент : підручник / Ф. Котлер та ін. Київ : Хімджест, 2008, 720 с.
Бацалай Ю.М. Поняття процесного підходу до діяльності організації. URL: http://www.rusnauka.com/34_NIEK_2010/Economics/75140.doc.htm (дата звернення: 01.12.2022).
Коноплянникова М.А. Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 17. С. 332–336. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf (дата звернення: 26.12.2017).
Виробництво біогазу у 2020 р. – актуальна та надійна статистика. UABIO. С. 422. URL: https://uabio.org/materials/10904/ (дата звернення: 29.07.2021).
Сфера біогазу в Україні: великі перспективи та реальність. Держенергоефективності. URL: https://energytransition.in.ua/sfera-biohazu-v-ukraini-velyki-perspektyvy-ta-real-nist/ (дата звернення: 01.12.2022).
Шафаренко Ю. Україна за 5–10 років може повністю відмовитися від імпорту газу URL: https://greendeal.org.ua/ukrayina-za-5-10-rokiv-mozhe-povnistyu-vidmovytysya-vid-importu-gazu-shafarenko/ (дата звернення: 24.04.2020).
Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України. Урядовий портал «Економічна правда». URL: https://www.kmu.gov.ua/news/kolonka-holovy-derzhenerhoefektyvnosti-valeriia-bezusa-v-internet-vydanni-ekonomichnapravda-25012023-r (дата звернення: 25.01.2023)
Marketing strategy formation for the development of organic production in the Ukraine Proceedings of the 2018 /V. Ivanyshyn et al. Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy : International Scientific Conference, Warsaw, 7–8 June 2018. № 1. P. 34–39. DOI: 10.22630/ESARE.2018.1.
Органік в Україні. Федерація органічного руху України. URL: https://organic.com.ua/organic-v-ukraini (дата звернення: 19.10.2022).
Мороз Л.А., Князик Ю.М. Маркетинг відносин: проблеми понятійного апарату. 2007. С. 96–103. URL: http://vlp.com.ua/files/17_31.pdf.
Примак Т.О. Маркетинг : навчальний посібник. МАУП. Київ, 2004. 228 с.
Попова Н.В. Маркетинг довіри як сучасна парадигма розвитку маркетингу на підприємствах транспортно-логістичної системи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2016. Вип. 1 (47). Т. 1.
Каткова Т.П. Сучасна парадигма формування ефективного маркетингу на підприємстві. Вісник Хмельницького національного університету. 2008. № 5. С. 74–79.
Парадигма формування та розвитку «зеленого маркетингу» у сучасних умовах / М.В. Мальчик, О.В. Мартинюк. Вісник економічної науки України. 2015. № 2 (29). С. 59–62.
Formation of the Development Strategy for the Bioeconomy in Ukraine. Proceedings of the 2020 / O. Kucher et al. Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy : International Scientific Conference, Warsaw, 21–22 September 2020. № 4. P. 78–83. DOI: 10.22630/ESARE.2020.4.10.
Вініченко І.І. Особливості маркетингового управління інноваційною активністю підприємств. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1771 (дата звернення: 07.02.2013).