METHODOLOGY OF MARKETING RESEARCH OF BIOECONOMIC PROCESSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.19

Keywords:

bioeconomy, methodology, marketing, management, ecology

Abstract

The role of bioeconomy in the formation of economic development priorities of Ukraine was studied. It was determined that the main goal of the bioeconomy is the optimal use of renewable biological resources and the creation of sustainable production systems of new types of products based on them. The role of marketing management as the most important component of the enterprise management system is studied. It is noted that the fundamental basis of the management of the marketing activities of the enterprise is the methodology, and the methodological complex is a toolkit that includes a set of marketing and marketing research tools. The principles of the methodological complex of marketing are analyzed. It is noted that an important place in the structure of marketing principles is given to marketing concepts, which reflect the main point of view, a constructive approach to various types of activities. It is noted that methodological approaches to the study of marketing management systems are the perspective of the study, that is, the starting position that determines its direction relative to the goal. The conceptual-categorical apparatus and marketing terms characterizing it are considered. Attention is drawn to the fact that the development of new paradigms of marketing, in particular, ecological marketing, renewable energy and bioeconomy is relevant. A conceptual model for the formation of a bioeconomy development strategy in Ukraine, aimed at creating a more innovative and resource-efficient economy with sustainable use of renewable energy sources and resources, has been developed and proposed. The model provides for determining the priorities of bio-economic development, in particular, eco-innovation, ecological development, ecological agriculture, renewable energy, environmentally friendly production technologies, biotechnology.

References

Коротков А.В. Методологія маркетингу та маркетингових досліджень. 2014. URL: https://stud.com.ua/63560/marketing/metodologiya_marketingu_marketingovih_doslidzhen (дата звернення: 16.11.2014).

Теоретико-методологічні засади маркетингової діяльності на промислових підприємствах / К.С. Жадько та ін. Вісник економічної науки України. 2018. № 2. С. 57–61. URL: http://www.venu-journal.org/download/2018/2/11-Zhadko.pdf (дата звернення: 26.12.2017).

Energy Potential of Biogas Production in Ukraine / O. Kucher et al. MDPI Proceedings Journals Energies. 2022. № 15 (5). 1710 р. DOI: 10.3390/en15051710.

Marketing concepts in the formation of the biomass market in Ukraine / O. Kucher et al. Renewable Energy Sources: Engineering, Technology, Innovation. ICORES, 2020. 834 p. DOI: 10.1007/978-3-030-13888-2.

Органічне виробництво в Україні. Міністерство аграрної політики та продовольства України. 11 жовтня 2022 р. URL: https://minagro.gov.ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini (дата звернення: 11.10.2022).

Разінькова М.Ю. Основні концепції маркетингової діяльності. Сучасні проблеми управління підприємствами: теорія та практика : матер. Міжнародної науково-практичної конференції, 30–31 березня 2017 р. Харків, 2017. С. 1–2.

Drucker P. Management Tasks, Responsibilities, Practices. New York : Harper & Row, 1986. 658 p.

Маркетинг менеджмент : підручник / Ф. Котлер та ін. Київ : Хімджест, 2008, 720 с.

Бацалай Ю.М. Поняття процесного підходу до діяльності організації. URL: http://www.rusnauka.com/34_NIEK_2010/Economics/75140.doc.htm (дата звернення: 01.12.2022).

Коноплянникова М.А. Управління маркетинговою діяльністю: поняття, принципи, підходи. Економіка та управління підприємствами. 2017. Вип. 17. С. 332–336. URL: http://global-national.in.ua/archive/17-2017/71.pdf (дата звернення: 26.12.2017).

Виробництво біогазу у 2020 р. – актуальна та надійна статистика. UABIO. С. 422. URL: https://uabio.org/materials/10904/ (дата звернення: 29.07.2021).

Сфера біогазу в Україні: великі перспективи та реальність. Держенергоефективності. URL: https://energytransition.in.ua/sfera-biohazu-v-ukraini-velyki-perspektyvy-ta-real-nist/ (дата звернення: 01.12.2022).

Шафаренко Ю. Україна за 5–10 років може повністю відмовитися від імпорту газу URL: https://greendeal.org.ua/ukrayina-za-5-10-rokiv-mozhe-povnistyu-vidmovytysya-vid-importu-gazu-shafarenko/ (дата звернення: 24.04.2020).

Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України. Урядовий портал «Економічна правда». URL: https://www.kmu.gov.ua/news/kolonka-holovy-derzhenerhoefektyvnosti-valeriia-bezusa-v-internet-vydanni-ekonomichnapravda-25012023-r (дата звернення: 25.01.2023)

Marketing strategy formation for the development of organic production in the Ukraine Proceedings of the 2018 /V. Ivanyshyn et al. Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy : International Scientific Conference, Warsaw, 7–8 June 2018. № 1. P. 34–39. DOI: 10.22630/ESARE.2018.1.

Органік в Україні. Федерація органічного руху України. URL: https://organic.com.ua/organic-v-ukraini (дата звернення: 19.10.2022).

Мороз Л.А., Князик Ю.М. Маркетинг відносин: проблеми понятійного апарату. 2007. С. 96–103. URL: http://vlp.com.ua/files/17_31.pdf.

Примак Т.О. Маркетинг : навчальний посібник. МАУП. Київ, 2004. 228 с.

Попова Н.В. Маркетинг довіри як сучасна парадигма розвитку маркетингу на підприємствах транспортно-логістичної системи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». 2016. Вип. 1 (47). Т. 1.

Каткова Т.П. Сучасна парадигма формування ефективного маркетингу на підприємстві. Вісник Хмельницького національного університету. 2008. № 5. С. 74–79.

Парадигма формування та розвитку «зеленого маркетингу» у сучасних умовах / М.В. Мальчик, О.В. Мартинюк. Вісник економічної науки України. 2015. № 2 (29). С. 59–62.

Formation of the Development Strategy for the Bioeconomy in Ukraine. Proceedings of the 2020 / O. Kucher et al. Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy : International Scientific Conference, Warsaw, 21–22 September 2020. № 4. P. 78–83. DOI: 10.22630/ESARE.2020.4.10.

Вініченко І.І. Особливості маркетингового управління інноваційною активністю підприємств. Ефективна економіка. 2013. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1771 (дата звернення: 07.02.2013).

Published

2023-06-16