USE OF ANTICUS DEVICES WITH AN ELECTRO-PNEUMATIC VALVE AND SYSTEM OF CONTROL OF THEIR TECHNICAL CONDITION ON PASSENGER WAGONS OF THE INTERNAL CONNECTION
DOI:
https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.15Keywords:
passenger car, auto braking equipment, air distributor, modernization, traffic safetyAbstract
Ensuring the safety of train traffic is one of the most important requirements for the operation of Ukrainian railways. Among the factors that lead to accidents and catastrophes in railway transport is the malfunction or incorrect operation of auto braking equipment, which in turn can lead to serious consequences, including injury to people, as well as significant financial costs. The main reasons for jamming of wheel pairs of passenger cars are related to malfunctions of braking equipment, poorquality repair of auto braking equipment, non-compliance with the conditions of correct control of brakes on the way forward and insufficient adhesion of the wheels to the rails during the braking process. According to the results of the analysis of the design of the brake equipment of passenger cars equipped with air distributors, No. 292 or um. № 242, the study of the causes and circumstances that lead to jamming of wheel pairs during braking, a variant of the modernization of the auto-braking equipment for internal passenger cars equipped with KVZ-TsNDI bogies has been developed. When carrying out the proposed modernization with the installation of an anti-seize device of inertial action on the axles of the wheel pairs of passenger cars of internal communication equipped with trolleys of the KVZ-TsNDI type and the use of a transition device with an electropneumatic valve similar in principle of operation and design to electropneumatic valves of the BB-32 type, but with enlarged internal channels, installed between the brake cylinder and the air distributor № 292 or um. № 242 creates a system for preventing jamming of wagon wheel pairs during braking. Upon receiving a signal from the anti-seize device of the wheel pair, the electropneumatic valve briefly releases compressed air from the brake cylinder for 2–3 seconds, which in turn prevents the formation of slides on the rolling surface of the wheel pair.
References
Вплив часу наповнення гальмівного циліндра стиснутим повітрям на гальмівну ефективність пасажирського вагону / Ю.Я. Водянников та ін. Залізничний транспорт України. 2014. № 5. С. 3–8.
Методологія перерахунку гальмівної ефективності одинарного вагона на гальмівну ефективність поїзда / Ю.Я. Водянников та ін. Залізничний транспорт України. 2014. № 2. С. 27–37.
Сили інерції при гальмуванні пасажирського вагона / Ю.Я. Водянников та ін. Залізничний транспорт України. 2014. № 4. С. 3–8.
ГОСТ 34434-2018. Гальмові системи вантажних залізничних вагонів. Технічні вимоги та правила розрахунку / Міждержавна рада зі стандартизації, метрології та сертифікації (МГС), прийнято 30 жовтня 2018 р. (протокол № 113-П). Москва : Стандартінформ, 2018. 28 с.
Гребенюк П.Т. Правила гальмівних розрахунків. Москва : Інтекст, 2004. 112 с.
Тягові розрахунки : довідник / П.Т. Гребенюк та ні. ; за ред. П.Т. Гребенюка. Москва : Транспорт, 1987. 272 с.
ДСТУ ГОСТ 33211:2017. Вагони вантажні. Вимоги до міцності та динамічних якостей (чинний від 1 липня 2017 р.). Видання офіц. Мінськ : Євразійська рада по стандартизації метрології та сертифікації, 2017. 58 с.
Іноземцев В.Г., Гребенюк П.Т. Норми та методи розрахунку автогальм. Москва : Транспорт, 1971. 57 с.
Норми розрахунку та проектування вагонів залізниць МПС колії 1 520 мм (несамохідних) із змінами та доповненнями / ДержНДІВ – ВНДІЖТ. Москва, 1996. 319 с.
Гальмівна ефективність вантажних вагонів. Методологія розрахункових та експериментальних досліджень з використанням математичних моделей та комп’ютерного моделювання : монографія / А.М. Сафронов та ін. Кременчук : ДП «УкрНДІВ», 2018. 173 с.
Дослідження дефектів та пошкоджень несучих систем залізничних напіввагонів : монографія / О.В. Фомін та ін. Київ : ДЕТУТ, 2014. 299 с.
Фомін О.В. Концепція ідеальних кузовів напіввагонів. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля : науковий журнал. Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2013. № 4 (193). С. 267–271.
Фомін О.В. Теоретичні основи програмного комплексу визначення та використання математичних моделей складових вантажних вагонів. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського : науковий журнал. Кременчук : КДПУ, 2013. Вип. 6 (83). С. 87–91.
ЦВ-0011. Нормативи по гальмам. Київ, 1998. 19 с.
ЦВ-ЦЛ-0013. Інструкція з ремонту гальмівного обладнання вагонів. Київ, 2005. 160 с.
ЦТ-ЦВ-ЦЛ-0015. Інструкція з експлуатації гальм рухомого складу на залізницях України. Київ : Транспорт України, 2002. 143 с.