FORMATION OF THE MARKETING MECHANISM OF MANAGEMENT OF THE DEVELOPMENT OF THE BIOECONOMY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2706-9052-2024-1.18

Keywords:

bioeconomy, marketing management, marketing management mechanism, marketing tools.

Abstract

The article presents a theoretical generalization and substantiation of conceptual provisions regarding the formation of a marketing mechanism for managing the development of the bioeconomy. Its main components and interrelationships in the management system are analyzed. It was established that the bioeconomy defines the economy that is related to the production and processing of bioresources based on the application of biotechnologies. It has been proven that the development of the bioeconomy can provide solutions to many socio-economic issues and sustainable development of the country’s economy. It is an important factor in ensuring the stable development of Ukraine in the long term. Bioeconomy is a new strategy, the main task of which is to successfully solve the problems of sustainable economic, ecological and social development of the country. It has been established that in the modern conditions of the market economy, the management of enterprises based on the principles of marketing management acquires great importance. It is important to study the organization of marketing management as an innovative approach to managing the development of the bioeconomy. This will allow to achieve optimal economic performance and a positive social effect. It has been proven that marketing management is an innovative approach to the management of enterprises that are part of the bioeconomy system. The task of organizing the management of the development of the bioeconomy is the formation of a management mechanism. The tools of the organization of marketing management, which are important means of marketing management, are characterized. The goals and objectives are defined, which are solved with the help of the marketing management mechanism. It has been proven that an important task regarding the organization of enterprise management is the formation of a management mechanism. A conceptual model of the marketing mechanism for managing the development of the bioeconomy has been created. The components of the model are priorities, goals, tasks and a system of marketing tools that provides their solution.

References

Біловодська О.А. Маркетинговий менеджмент: навчальний посібник. Київ: Знання, 2010. 332 с. https://duikt.edu.ua/uploads/l_112_57191729.pdf.

Білоткач І. А. Маркетинговий механізм виробництва та збуту органічної продукції. Тези доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. «Органічне виробництво і продовольча безпека». Житомир: Полісся, 2015. С. 84–88.

http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/5287/1/Organik_2015_84-88.pdf.

Ковальчук С. В. Формування механізму управління аграрним підприємством в умовах міжнародної диверсифікації. Ковальчук, О. М. Ковінько. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 5 Том 2. с. 7–10. https://elar.khmnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/cc30db6f-39ce-45e4-a2e8-f14595b60cf0/content.

Коноваленко А. С. Концептуальні підходи до визначення сутності поняття «Маркетинговий механізм». Проблеми управління Серія: Економічні науки. Вісник КНУТД. 2019. № 4 (137), с. 73–82. https://doi.org/10.30857/2413-0117.2019.4.7.

Кубишина Н. С., Цапук О. Ю. Концептуальні засади функціонування маркетингового механізму впровадження інноваційних розробок. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2014. № 11. С. 356–362. http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2014_11_57.

Курбацька Л. М. Маркетинговий механізм забезпечення конкурентоспроможності продовольчого ринку. Л. М. Курбацька, Т. В. Ільченко, І. Г. Кожушко. Агросвіт. 2009. № 15. С. 20–23. http://www.agrosvit.info/pdf/15_2009/6.pdf .

Кучер О. В., Єрмаков С. В. Методологія маркетингових досліджень біоекономічних процесів. Подільський вісник: сільське господарство, техніка, економіка. 2023. Випуск 1 (38). с. 132–139. https://doi.org/10.37406/2706-9052-2023-1.19.

Кучер О. В. Біоекономіка як сучасна парадигма економічного розвитку. Економіка і управління бізнесом. 2021. Том 12, № 2. С. 18. http://doi.org/10.31548/bioeconomy2021.02.002.

Ломовських Л. О. Необхідність упровадження маркетингового механізму розвитку інновацій на підприємствах. Економічний аналіз. 2015. Том 19. № 3. С. 52–54.

Маркетинговий менеджмент: навч. посібник О. С. Борисенко, А. В. Шевченко, Ю. В. Фісун, О. М. Крапко. Київ. НАУ, 2022. 204 с.

Світове господарство в умовах глобалізації: монографія С. В. Мочерний, Я. С. Ларіна, С. В. Фомішин. Київ: Ніка-Центр, 2006. 200 с.

Ткаленко С. І. Біоекономіка як пріоритетний напрям сталого розвитку. Вчені записки Університету «КРОК». 2018. № 49. С. 48–54. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2018-49-48-54.

Gołębiewski J. Bioeconomy in Poland: Condition and potential for development of the biomass market. European Association of Agricultural Economists (EAAE) 150th Seminar, October 22-23, 2015. Edinburgh, Scotland. http://doi.org/10.22004/ag.econ.212646.

Kotler P., Keller K. Marketing Management. Pearson Prentice Hall, Business & Economics. 816 p.

Kucher O., Prokopchuk L., Zabolotnyy S. Formation of the Development Strategy for the Bioeconomy in Ukraine. Proceedings of the 2020 International Scientific Conference “Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy”. Warsaw, 21–22 September. 2021. 4, 78–83. https://doi.org/10.22630/ESARE.2020.4.10.

Kucher O., Butorina V., Pustova N., Pustova Z., Tkach O. The role of biomass in the bioeconomic policy of Ukraine and its legal regulation. Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020. 4, 84–91. https://doi.org/10.22630/ESARE.2020.4.11.

Kucher O., Hutsol T., Glowacki S., Andreitseva I., Dibrova A., Muzychenko A. Energy Potential of Biogas Production in Ukraine. MDPI Proceedings Journals Energies. 15 (5), 2020. 1710. https://doi.org/10.3390/en15051710 https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=55790705300.

Łuczka W. Green economy and bioeconomy concepts in the context of sustainable development. Theoretical and methodological problems. Ekonomia i środowisko. 2018, 4(67), 8–22 http://www.ekonomiaisrodowisko.pl/uploads/eis67 pdf.

Wicki L., Wicka A. Вioeconomy sector in Poland and its importance in the economy. Proceedings of the 2016 International Conference “Economic science for rural development”. Jelgava, LLU ESAF, 2016. 41, 219–228. https://llufb.llu.lv/conference/economic_science_rural/2016/Latvia_ESRD_41_2016-219-228.pdf.

Published

2024-03-21