THEORETICAL APPROACHES TO THE ESTABLISHMENT OF A TOURIST BUSINESS IN THE VILLAGE
DOI:
https://doi.org/10.37406/2706-9052-2024-1.22Keywords:
tourism, rural tourism business, social tourism, economic tourism.Abstract
This study is aimed at revealing the potential of tourism business for the balanced and sustainable development of rural areas. A variety of theoretical approaches are considered, which reveal important aspects of the interaction of tourism and agriculture, contributing to the creation of new opportunities for the growth of the local economic sector. The study of socio-economic aspects of tourism business in the countryside allows to understand the impact of tourism on the local population, its employment and income provision. Analysis of factors such as infrastructure development, support of local entrepreneurship and preservation of ecological balance contributes to the development of strategies aimed at the balanced development of rural communities. As part of the study, the aspects of attracting tourists to the study of traditions, local culture and revealing the potential of natural resources of rural regions are also considered. The development of tourist business can contribute to the preservation of historical and ethnographic values and stimulate the development of small entrepreneurship in the countryside. The obtained results can serve as a basis for the development of recommendations and strategies aimed at the implementation of positive and effective initiatives to promote tourism business in the countryside, which will contribute to the sustainable development of these territories and increase the quality of life of their residents. At the same time, this process contributes to the replenishment of the state budget and the budgets of territorial communities in general. Special attention is paid to the economic development of the tourist business, which is the main source of additional income for rural territorial communities. Profits from tourism services, hotels, restaurants and other establishments can contribute to the development of the local economy, create new jobs and increase the level of income in communities. Tourism can also bring social benefits to residents of rural communities. In particular, this may include promoting mutual understanding and interaction between local residents and tourists, as well as creating new opportunities for the development of education and cultural exchange. Increasing interest in rural areas can attract investments that will contribute to the development of projects in the field of tourism.
References
Безуглий І. В. Понятійно-термінологічний словник з дисципліни «Туризмологія» укладач І. В. Безуглий. Чернігів: ЧНТУ, 2017. 14 с.
Богатирьова Г.А., Головань М.Г., Горіна Г.О., Літвінова-Головань О.П., Коптєва Т.С., Снігур К.В. Спеціалізований туризм [Текст]: навч. посіб. Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, каф. туризму та країнознавства. Кривий Ріг: ДонНУЕТ, 2021. 173 с.
Бойко. В. та Бойко Л. (2022). Проблеми та перспективи інноваційного розвитку індустрії туризму в Україні. Наука та інновації 18 (5), 26–37.
Бялковська О. А., Славіна Н. А., Гуменюк І. І. Санаторно-курортна діяльність як фактор розвитку сільських територій. Ефективна економіка. 2021. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8668.
Дядечко Л.П. Економіка туристичного бізнесу К.: Центр учбової літератури, 2007. 224 с.
Квасній Л., Моравська О., Малик Л., Шульжик Ю., Орлова О., Щербан О. Сценарії розвитку підприємств туристичної індустрії України в умовах воєнного та післявоєнного періодів. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2023. 2(49), 313–325.
Мальська М. П., Худо В. В. Туристичний бізнес: теорія та практика. Навч. пос. К.: Центр учбової літератури, 2007. 424 с.
Оганесян С. Розвиток сільського туризму в умовах війни та поствоєний час. Трансформаційні процеси в економіці: від конкуренції до кооперації. Матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Хмельницький 26 жовтня 2023 р. /редкол.: Ю. В. Телячий (гол.) та ін. Хмельницький: ХКТЕІ, 2023. С. 302–305.
Пуцентейло П. Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва. Навч. пос. К.: Центр учбової літератури, 2007. 344 с.
Труніна І. М. Конкурентоспроможність підприємницької діяльності (туристична галузь): підручник І. М. Труніна, О. А. Сущенко, Г. С. Ліхоносова. 2-ге вид., переробл. і доповн. Кременчук: вид-во ПП Щербатих О. В., 2017. 268 с.