КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ Й РІВНІ ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ВИКОРИСТАННЯМ МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • А. Е. Домбровський Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0009-0001-9466-3475

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-3

Ключові слова:

здоров’язбережувальна діяльність, міжпредметна інтеграція, здоров’язбережувальна компетентність, фізична культура, шкільна освіта, здоровий спосіб життя, компетентнісний підхід, компоненти, критерії, показники, рівні готовності

Анотація

У статті розкрито сутність поняття «здоров’язбережувальна діяльність» і «здоров’язбережувальна компетентність». Наголошено на важливості міжпредметної інтеграції як ефективного засобу реалізації компетентнісного підходу на уроках фізичної культури. Виокремлено напрями інтеграції фізичної культури з іншими навчальними предметами. Обґрунтовано доцільність цілісного підходу до формування в школярів навичок здорового способу життя через гармонійне поєднання знань і практичного досвіду. Визначено основні компоненти, критерії, показники й рівні готовності учнів до здоров’язбережувальної діяльності на уроках фізичної культури. Проаналізувавши особливості інтегрування інших дисциплін на уроках фізичної культури й особливості застосування інтегративного підходу, виокремили компоненти: когнітивно-знаннєвий, діяльнісно-поведінковий, мотиваційно-ціннісний, емоційно-вольовий. Критерієм першого компонента вказано систему знань про здоров’я, чинники його збереження, основи анатомії, фізіології, безпеки життєдіяльності. Критерієм другого – сформованість навичок і вміння застосовувати знання в повсякденному житті, фізичних вправах, режимі дня. Критерієм третього компонента є ступінь вираженості потреби учня у формуванні культури здоров’я, інтересу до теоретичних питань, мотивації й інтересу до практичних дій у сфері охорони та зміцнення здоров’я. Критерій четвертого – здатність до самоконтролю, саморегуляції, вольових зусиль для досягнення оздоровчих цілей, формування стійкої емоційної поведінки, а також таких якостей особистості, як організованість, відповідальність, обов’язок, честь, гідність. Визначено рівні (високий, достатній, середній, низький) відповідно до ступеня вираженості критеріїв і показників кожного компонента. Підсумовано, що використання інтегрованих методик на уроках фізичної культури сприяє розвитку знань, мотивації та практичних навичок здорового способу життя.

Посилання

Гвоздецька Ю. В. Формування професійної компетентності майбутніх викладачів основ технологій харчових виробництв у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук (докт. філософії) : спец. 13.00.04. Умань, 2018. 342 с.

Лісна-Міськів Н. Є. Праксеологічні засади підготовки майбутніх медичних сестер до професійної діяльності : дис. ... докт. філософії. Хмельницький, Львів, 2021. 369 с.

Мельник С. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців будівельних спеціальностей у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 2 (54). С. 25–31.

Новакова Л. В. Компоненти, критерії, показники, рівні та стан сформованості здоров’язберігаючої компетентності студентів медичних університетів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2015. Вип. 35. С. 122–125.

Овчарук В. В., Овчарук В. Г. Формування здоров’язберігаючої компетентності студентів технічних закладів вищої освіти засобами фізичного виховання : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2021. 211 с.

Прилуцький М. Д. Формування проєктної компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту у закладах вищої освіти : дис. … докт. філософії : спец. 011. Полтава, 2022. 282 с.

Радіонова О., Логвінова Я. Готовність до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів як результат підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. Вип. 162. С. 333–337.

Редько С. Соціально-педагогічні засади формування культури здоров’я в учнів середнього шкільного віку. Physical Culture, Sports and Physical Rehabilitation in the Society of Information Technologies : мonography / N. Khlus (Ed.). Katowice : The University of Technology in Katowice Press, 2024. С. 201–238.

Рибалко Л. М. Здоров’язбережувальний аспект фізичного виховання студентської молоді. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Фізичне виховання та спорт». 2020. № 1. С. 48–54.

Согоконь О. А. Інтегративний підхід при професійній підготовці фахівців фізичної культури. Креативний простір. 2021. № 1. С. 71–72.

Турчинов А. В. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх офіцерів національної гвардії України у процесі професійної підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Харків, 2016. 20 с.

Харченко С. М. Критерії й рівні сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю. Вісник Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 3. С. 118–124.

Чорноус В. Основні критерії та показники сформованості професійної компетентностi студентів педагогічних спеціальностей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Том 4. С. 232–237.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Домбровський, А. Е. (2025). КОМПОНЕНТИ, КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ Й РІВНІ ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ВИКОРИСТАННЯМ МІЖПРЕДМЕТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 23–27. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-3

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ