COMPONENTS, CRITERIA, INDICATORS, AND LEVELS OF PUPILS’ READINESS FOR HEALTH-PRESERVING ACTIVITY THROUGH INTERDISCIPLINARY INTEGRATION IN PHYSICAL EDUCATION LESSONS IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-3Keywords:
health-preserving activity, interdisciplinary integration, health-preserving competence, physical education, school education, healthy lifestyle, competency-based approach, components, criteria, indicators, levels of readinessAbstract
The article explores the conceptual essence of “health-preserving activity” and “health-preserving competence”, emphasizing the role of interdisciplinary integration as an effective tool for implementing a competency-based approach in physical education. Key directions for integrating physical education with other school subjects are outlined, and the relevance of a holistic approach to developing pupils’ healthy lifestyle skills through the balanced combination of knowledge and practical experience is substantiated.The study identifies the main components, criteria, indicators, and levels of pupils’ readiness for health-preserving activity in physical education classes. Based on the analysis of integrating other disciplines into physical education and the application of an integrative approach, four components are distinguished: cognitive-knowledge, activity-behavioral, motivational-value, and emotional-volitional.The cognitive-knowledge component is defined by the system of knowledge about health, factors of its preservation, and the basics of anatomy, physiology, and life safety. The activity-behavioral component reflects the acquisition of skills and the ability to apply knowledge in everyday life, exercise, and daily routines. The motivational-value component is determined by the extent to which pupils demonstrate the need to cultivate a health culture, interest in theoretical issues, and motivation for practical actions in the field of health promotion. The emotional-volitional component refers to pupils’ capacity for self-control, self-regulation, volitional effort in achieving health-related goals, and the development of personal qualities such as organization, responsibility, duty, honor, and dignity. According to the degree of manifestation of these criteria and indicators, four levels of readiness are distinguished: high, sufficient, medium, and low. The findings suggest that the use of integrated methodologies in physical education significantly enhances the development of knowledge, motivation, and practical skills required for adopting and maintaining a healthy lifestyle.
References
Гвоздецька Ю. В. Формування професійної компетентності майбутніх викладачів основ технологій харчових виробництв у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук (докт. філософії) : спец. 13.00.04. Умань, 2018. 342 с.
Лісна-Міськів Н. Є. Праксеологічні засади підготовки майбутніх медичних сестер до професійної діяльності : дис. ... докт. філософії. Хмельницький, Львів, 2021. 369 с.
Мельник С. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців будівельних спеціальностей у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 2 (54). С. 25–31.
Новакова Л. В. Компоненти, критерії, показники, рівні та стан сформованості здоров’язберігаючої компетентності студентів медичних університетів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2015. Вип. 35. С. 122–125.
Овчарук В. В., Овчарук В. Г. Формування здоров’язберігаючої компетентності студентів технічних закладів вищої освіти засобами фізичного виховання : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2021. 211 с.
Прилуцький М. Д. Формування проєктної компетентності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту у закладах вищої освіти : дис. … докт. філософії : спец. 011. Полтава, 2022. 282 с.
Радіонова О., Логвінова Я. Готовність до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів як результат підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2023. Вип. 162. С. 333–337.
Редько С. Соціально-педагогічні засади формування культури здоров’я в учнів середнього шкільного віку. Physical Culture, Sports and Physical Rehabilitation in the Society of Information Technologies : мonography / N. Khlus (Ed.). Katowice : The University of Technology in Katowice Press, 2024. С. 201–238.
Рибалко Л. М. Здоров’язбережувальний аспект фізичного виховання студентської молоді. Вісник Запорізького національного університету. Серія «Фізичне виховання та спорт». 2020. № 1. С. 48–54.
Согоконь О. А. Інтегративний підхід при професійній підготовці фахівців фізичної культури. Креативний простір. 2021. № 1. С. 71–72.
Турчинов А. В. Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх офіцерів національної гвардії України у процесі професійної підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Харків, 2016. 20 с.
Харченко С. М. Критерії й рівні сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю. Вісник Черкаського університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 3. С. 118–124.
Чорноус В. Основні критерії та показники сформованості професійної компетентностi студентів педагогічних спеціальностей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Том 4. С. 232–237.








