ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-4

Ключові слова:

будівельна галузь, освітні виклики, професійна підготовка, воєнний стан, професійна освіта, відбудова інфраструктури, кадровий потенціал, освітні стратегії

Анотація

У статті досліджено актуальні проблеми й перспективи професійної підготовки фахівців будівельної галузі в умовах збройного конфлікту на території України. З огляду на масштабні руйнування інфраструктури, зростання потреби у кваліфікованих кадрах і трансформацію освітнього середовища, питання ефективної підготовки майбутніх фахівців будівельної галузі набуває особливої ваги. Проаналізовано основні виклики, з якими стикаються заклади професійної (професійно-технічної) освіти, а саме: порушення логістичних ланцюгів, евакуація здобувачів освіти й викладачів, обмежений доступ до матеріально-технічної бази, а також психологічні наслідки війни для учасників освітнього процесу.Особливу увагу в статті приділено формуванню професійних компетентностей, які відповідають сучасним викликам: мобільності, стресостійкості, здатності працювати в умовах обмежених ресурсів і нестабільного середовища. Окреслено перспективи розвитку професійної освіти в будівельній галузі, а саме: модернізацію освітніх програм, інтеграцію інноваційних технологій, розширення міжнародного співробітництва й участь у національних програмах відбудови. Обґрунтовано важливість формування в здобувачів освіти не лише професійних компетентностей, а й стійкості до кризових ситуацій, гнучкості, уміння працювати в умовах невизначеності. Зазначено роль державної політики, грантових програм, ініціатив місцевого самоврядування та міжнародних організацій у підтримці розвитку професійної освіти в умовах війни.Таким чином, професійна підготовка фахівців будівельної галузі сьогодні має розвиватися як у відповідь на нагальні потреби країни, так і з орієнтацією на повоєнну відбудову. Для цього необхідне системне оновлення підходів до освіти, зміцнення зв’язку між освітою та ринком праці, інвестиції в людський капітал і формування нової генерації фахівців, здатних ефективно працювати в умовах трансформаційного суспільства.

Посилання

Ковальчук О. В., Сидоренко І. М. Проблеми та перспективи розвитку будівельної галузі України в умовах війни. Економіка та суспільство. 2023. № 49. С. 112–118.

Купрієвич В. О. Трансформація змісту освіти для будівельної галузі: розвиток ключових і професійних компетентностей в умовах відновлення країни. Модернізація змісту професійної освіти в умовах євроінтеграції України-2025 : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (м. Київ, 22 травня 2025 р.) / упорядн. : Г. А. Коломоєць, С. В. Заєць, О. М. Кайтановська, О. О. Савенко, Л. І. Шевчук, І. В. Шнюкова, (електронне видання). Київ : ДНУ «ІМЗО», 2025. 175 с. С. 34–36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745935.

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів: колект. монографія / за наук. ред. С. С. Вітвицької. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2019. 304 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/28807/.

Ничкало Н. Г. Трансформація професійно-технічної системи України : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 200 с.

Олійник В. В., Рожнова Т. Є. Управління підготовкою фахівців у закладах професійно-технічної освіти на засадах інноваційних технологій. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2023. № 14(32). С. 409–418. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-409-418.

Професійне навчання дорослого населення: теоретико-методологічні засади : монографія / авт. кол. : Н. Г. Ничкало, В. О. Радкевич, О. І. Щербак, Н. І. Дорошенко, О. В. Василенко, В. Є. Скульська. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 268 с.

Радкевич В. О. Науково-методичне забезпечення професійної і фахової передвищої освіти в умовах воєнного стану: За результатами наукової доповіді на ХVІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції, 26 лютого – 7 березня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. № 6(1). С. 1–14. https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6110.

Радкевич В. О. Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України. Вісник НАПН України. 2024. № 1. С. 5–12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226.

Ковадьчук В. І. Розвиток педагогічної майстерності майстрів виробничого навчання ПТНЗ в післядипломній освіті (теоретико-методичний аспект) : монографія. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2014. 396 с.

Розвиток професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України : матеріали XІХ Всеукраїнської науково-практичної (звітної) конференції Інституту професійної освіти НАПН України (м. Київ, 27–28 березня 2025 р.) / за наук. ред. В. О. Радкевич, М. А. Пригодія. Київ : ІПО НАПН України, 2025. 825 с.

Сергеєва Л. М., Стойчик Т. І. Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців : монографія. Дніпро : Журфонд, 2020. 181 с.

Сорочан Т. М. Технології освіти дорослих у вимірі трансформації професіоналізму фахівців. Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент : колективна монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. Київ : Вид-во Ін-ту обдарованої дитини НАПН України, 2018. 440 с. С. 82–101.

Управління розвитком професійного навчального закладу: праксеологічні засади : навчальний посібник / за наук. ред. Л. М. Сергеєвої. Київ : Ліра-К, 2017. 124 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Купрієвич, В. О. (2025). ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ БУДІВЕЛЬНОЇ ГАЛУЗІ В УМОВАХ ВІЙНИ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 28–32. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-4

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ