CHALLENGES AND PROSPECTS OF PROFESSIONAL TRAINING FOR CONSTRUCTION INDUSTRY SPECIALISTS UNDER WARTIME CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-4Keywords:
construction industry, educational challenges, professional training, martial law, vocational education, infrastructure reconstruction, human resources potential, educational strategiesAbstract
The article deals with the current challenges and prospects of professional training for construction industry specialists in the context of the armed conflict in Ukraine. The issue of effective training for future construction professionals has become particularly significant considering the large-scale destruction of infrastructure, the growing demand for qualified personnel, and the transformation of the educational environment. The main challenges faced by institutions of vocational (vocational-technical) education have been analyzed, particularly: disrupted logistics chains, evacuation of students and teachers, limited access to material and technical resources, and the psychological consequences of war for participants in the educational process.The article emphasizes forming professional competencies that meet modern challenges: mobility, stress resistance, the ability to work under resource constraints, and the capacity to function in unstable environments. The prospects for the development of vocational education in the construction industry have been outlined, including the modernization of educational programs, the integration of innovative technologies, the expansion of international cooperation, and participation in national reconstruction programs. The importance of developing not only students’ professional competencies but also their resilience, adaptability, and ability to work under uncertainty has been substantiated. The role of state policy, grant programs, local government initiatives, and international organizations in supporting the development of vocational education under wartime conditions has been emphasized.Therefore, professional training of construction industry specialists today must develop both in response to the country’s urgent needs and with a focus on post-war reconstruction. This requires a systematic renewal of educational approaches, strengthening the link between education and the labour market, investing in human capital, and forming a new generation of specialists capable of working effectively in a transforming society.
References
Ковальчук О. В., Сидоренко І. М. Проблеми та перспективи розвитку будівельної галузі України в умовах війни. Економіка та суспільство. 2023. № 49. С. 112–118.
Купрієвич В. О. Трансформація змісту освіти для будівельної галузі: розвиток ключових і професійних компетентностей в умовах відновлення країни. Модернізація змісту професійної освіти в умовах євроінтеграції України-2025 : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції (м. Київ, 22 травня 2025 р.) / упорядн. : Г. А. Коломоєць, С. В. Заєць, О. М. Кайтановська, О. О. Савенко, Л. І. Шевчук, І. В. Шнюкова, (електронне видання). Київ : ДНУ «ІМЗО», 2025. 175 с. С. 34–36. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745935.
Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів: колект. монографія / за наук. ред. С. С. Вітвицької. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2019. 304 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/28807/.
Ничкало Н. Г. Трансформація професійно-технічної системи України : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2008. 200 с.
Олійник В. В., Рожнова Т. Є. Управління підготовкою фахівців у закладах професійно-технічної освіти на засадах інноваційних технологій. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2023. № 14(32). С. 409–418. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-409-418.
Професійне навчання дорослого населення: теоретико-методологічні засади : монографія / авт. кол. : Н. Г. Ничкало, В. О. Радкевич, О. І. Щербак, Н. І. Дорошенко, О. В. Василенко, В. Є. Скульська. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 268 с.
Радкевич В. О. Науково-методичне забезпечення професійної і фахової передвищої освіти в умовах воєнного стану: За результатами наукової доповіді на ХVІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції, 26 лютого – 7 березня 2024 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2024. № 6(1). С. 1–14. https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6110.
Радкевич В. О. Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України. Вісник НАПН України. 2024. № 1. С. 5–12. https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6226.
Ковадьчук В. І. Розвиток педагогічної майстерності майстрів виробничого навчання ПТНЗ в післядипломній освіті (теоретико-методичний аспект) : монографія. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2014. 396 с.
Розвиток професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України : матеріали XІХ Всеукраїнської науково-практичної (звітної) конференції Інституту професійної освіти НАПН України (м. Київ, 27–28 березня 2025 р.) / за наук. ред. В. О. Радкевич, М. А. Пригодія. Київ : ІПО НАПН України, 2025. 825 с.
Сергеєва Л. М., Стойчик Т. І. Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців : монографія. Дніпро : Журфонд, 2020. 181 с.
Сорочан Т. М. Технології освіти дорослих у вимірі трансформації професіоналізму фахівців. Відкрита освіта: інноваційні технології та менеджмент : колективна монографія / за наук. ред. М. О. Кириченка, Л. М. Сергеєвої. Київ : Вид-во Ін-ту обдарованої дитини НАПН України, 2018. 440 с. С. 82–101.
Управління розвитком професійного навчального закладу: праксеологічні засади : навчальний посібник / за наук. ред. Л. М. Сергеєвої. Київ : Ліра-К, 2017. 124 с.








