ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-5

Ключові слова:

цифрова компетентність, цифрова грамотність, трансформація навчальних програм, результати навчання, рамка цифрової компетентності

Анотація

Процес цифровізації кардинально змінює суспільство, висуваючи нові вимоги щодо забезпечення належної підготовки випускників до професійної діяльності, зокрема учительської. Для педагогічних закладів освіти однією з нагальних проблем є трансформація управління навчальним процесом, а також інфраструктури та навчального забезпечення відповідно до вимог цифровізації. Метою дослідження є визначення змісту та структурних складників цифрових компетентностей, а також виокремлення та аналіз суті цифрової грамотності учасників освітнього процесу в контексті вищої освіти. У ході дослідження було перевірено рівень цифрових компетентностей студентів 3 та 4 курсів філологічних спеціальностей за допомогою європейської Рамки цифрових компетентностей (The Digital Competence Wheel). Аналіз виявив середній рівень цифрових навичок, умінь і знань, а також ставлення – етичної оцінки терміна. Результати демонструють, що єдиного спільного розуміння цифрової компетентності та грамотності ще не вироблено. Є складності та проблеми як для студентів, так і для викладачів, коли вони намагаються розширити та вдосконалити власні цифрові можливості. Середнє зважений результат інтерактивного опитування становить для студентів 4 курсу, 3 курсу та викладачів 63 %, 57 % та 67 % відповідно. Спільне та функціональне розуміння цифрової грамотності є важливим для розробки результатів навчання випускників щодо цифрових навичок та знань, що дозволяє розвивати цифрову грамотність через навчальну програму.У цій статті пропонується модель, яка забезпечує основу для трансформації навчальних програм, спрямованої на розвиток цифрових можливостей випускників.

Посилання

Буйницька О., Варченко-Троценко Л., Грицеляк Б. Цифровізація закладу вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2020. № 1 (28). С. 64–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2020_1_8

Зелінська А., Тарасович Л., Лавриненко С. Цифрові компетенції як основа трансформації професійної освіти майбутніх менеджерів. Економіка та суспільство. 2023. № 49. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-51

Іванова С.М. Від цифрової грамотності до цифрової компетентності: європейський досвід. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького. 2024. С. 323–325. URL: https://orcid.org/0000-0002-3613-9202

Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С. Цифрова трансформація освітньої діяльності у вищих навчальних закладах України в умовах війни. Вища освіта за новими стандартами: виклики в контексті цифровізації та інтеграції в міжнародний освітній простір: збірник матеріалів Міжнародної науково-методичної конференції. Харків, 10.05.2022. С. 7–10. URL: https://dspace2.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/5560.

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.

Морзе Н., Кочараян А. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 43 (5). С. 27–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_43_5_5

Рамка цифрових компетентностей для громадян України (DigComp UA for Citizens). UPL: http://fit.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2020/07/DigComp-Framework-UA-for-Citizens.pdf

Спірін О. М., Овчарук О. В. Цифрова компетентність. Енциклопедія освіти. Національна академія педагогічних наук України. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 1095–1096.

Тулашвілі Ю. Й. Підготовка фахівців у вищих навчальних закладах в реаліях цифрової трансформації. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 60. С. 116–127. URL: https://doi.org/10.31652/2412‐1142‐2021‐60‐116‐127

Цифрова адженда України URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf

Ashford-Rowe K., Russell H., Press N., Smith J. Aligning the Vision for Technology-Enhanced Learning with a Master Plan, Policies, and Procedures. Technology-Enhanced Learning and the Virtual University. 2023. P. 1–19. URL: https://www.researchgate.net/publication/374079224_Aligning_the_Vision_for_Technology-Enhanced_Learning_with_a_Master_Plan_Policies_and_Procedures

Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). URL: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/projects-and-activities/education-and-training/digital-transformation-education/digital-competence-framework-citizens-digcomp_en

Coldwell-Neilson, J. Digital Literacy – a driver for curriculum transformation. In R.G. Walker & S.B. Bedford (Eds.), Research and Development in Higher Education: Curriculum Transformation, 2017. 40. P. 84–94.

Digital Agenda for Europe: A strategy for a digital economy by 2020. URL: https://web2learn.eu/digital-agenda-for-europe-a-strategyfor-a-digital-economy-by-2020

European Commission (2021). Digital Education Action Plan (2021–2027). https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/actionplan#:~:text=The%20Digital%20Education%20Action%20Plan%20(2021%2D2027)%20is%20%20a,States%20to%20the%20digital%20age

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Орлов, О. П. (2025). ФОРМУВАННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ . Професійно-прикладні дидактики, (2), 33–37. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-5

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ