DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE IN STUDENTS AT TEACHER TRAINING UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-5

Keywords:

digital competence, digital literacy, curriculum transformation, learning outcomes, digital competence framework

Abstract

The process of digitalization is radically changing society, placing new demands on ensuring that graduates are adequately prepared for work, particularly in teaching. For educational institutions, one of the most pressing issues is the transformation of the management of the educational process, infrastructure, and educational provision in line with the requirements of digitalization. The purpose of the study is to define the content and structural components of digital competencies, as well as to identify and analyze the essence of digital literacy of participants in the educational process in the context of higher education, and to determine which skills underlie the concept. During the study, the level of digital competencies among 3rd and 4th year students of philological specialties was tested using the European Digital Competence Framework, The Digital Competence Wheel. The analysis revealed an average level of digital skills, abilities, and knowledge, as well as attitudes and ethical assessment of the term. The result demonstrates that a common understanding of what digital literacy entails is problematic for both students and teachers as they seek to expand and improve their own digital capabilities. The average weighted result of the interactive survey is 63% for fourth-year students, 57% for third-year students, and 67% for teachers. A shared and functional understanding of digital literacy is important for developing graduate learning outcomes in digital skills and knowledge, enabling the development of digital literacy through the curriculum. This article proposes a model that provides a framework for transforming curricula aimed at developing the digital capabilities of graduates.

References

Буйницька О., Варченко-Троценко Л., Грицеляк Б. Цифровізація закладу вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2020. № 1 (28). С. 64–79. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2020_1_8

Зелінська А., Тарасович Л., Лавриненко С. Цифрові компетенції як основа трансформації професійної освіти майбутніх менеджерів. Економіка та суспільство. 2023. № 49. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-51

Іванова С.М. Від цифрової грамотності до цифрової компетентності: європейський досвід. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького. 2024. С. 323–325. URL: https://orcid.org/0000-0002-3613-9202

Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С. Цифрова трансформація освітньої діяльності у вищих навчальних закладах України в умовах війни. Вища освіта за новими стандартами: виклики в контексті цифровізації та інтеграції в міжнародний освітній простір: збірник матеріалів Міжнародної науково-методичної конференції. Харків, 10.05.2022. С. 7–10. URL: https://dspace2.khadi.kharkov.ua/handle/123456789/5560.

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.

Морзе Н., Кочараян А. Модель стандарту ІКТ-компетентності викладачів університету в контексті підвищення якості освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 43 (5). С. 27–39. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_43_5_5

Рамка цифрових компетентностей для громадян України (DigComp UA for Citizens). UPL: http://fit.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2020/07/DigComp-Framework-UA-for-Citizens.pdf

Спірін О. М., Овчарук О. В. Цифрова компетентність. Енциклопедія освіти. Національна академія педагогічних наук України. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 1095–1096.

Тулашвілі Ю. Й. Підготовка фахівців у вищих навчальних закладах в реаліях цифрової трансформації. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 60. С. 116–127. URL: https://doi.org/10.31652/2412‐1142‐2021‐60‐116‐127

Цифрова адженда України URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf

Ashford-Rowe K., Russell H., Press N., Smith J. Aligning the Vision for Technology-Enhanced Learning with a Master Plan, Policies, and Procedures. Technology-Enhanced Learning and the Virtual University. 2023. P. 1–19. URL: https://www.researchgate.net/publication/374079224_Aligning_the_Vision_for_Technology-Enhanced_Learning_with_a_Master_Plan_Policies_and_Procedures

Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). URL: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/projects-and-activities/education-and-training/digital-transformation-education/digital-competence-framework-citizens-digcomp_en

Coldwell-Neilson, J. Digital Literacy – a driver for curriculum transformation. In R.G. Walker & S.B. Bedford (Eds.), Research and Development in Higher Education: Curriculum Transformation, 2017. 40. P. 84–94.

Digital Agenda for Europe: A strategy for a digital economy by 2020. URL: https://web2learn.eu/digital-agenda-for-europe-a-strategyfor-a-digital-economy-by-2020

European Commission (2021). Digital Education Action Plan (2021–2027). https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/actionplan#:~:text=The%20Digital%20Education%20Action%20Plan%20(2021%2D2027)%20is%20%20a,States%20to%20the%20digital%20age

Published

2025-11-28

How to Cite

Orlov, O. P. (2025). DEVELOPING DIGITAL COMPETENCE IN STUDENTS AT TEACHER TRAINING UNIVERSITIES. Professional and Applied Didactics, (2), 33–37. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-5

Issue

Section

EDUCATIONAL INNOVATIONS: IDEAS, REALITIES, PROSPECTS