ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ У ЗВО: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНА РЕАЛІЗАЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-6

Ключові слова:

вища освіта, диференційоване навчання, викладання хімії, модель навчання

Анотація

У статті висвітлено теоретико-методичні засади диференційованого підходу до викладання хімії у закладах вищої освіти та проаналізовано результати його впровадження в навчальному процесі. Актуальність дослідження обумовлена потребою адаптації освітнього контенту до рівня підготовки та професійної орієнтації здобувачів вищої освіти різних спеціальностей. Об’єктом дослідження стали здобувачі освіти зі спеціальностей 201 «Агрономія», 208 «Агроінженерія», 211 «Ветеринарна медицина» та 275 «Транспортні технології». На основі результатів діагностичного тестування визначено три рівні підготовки студентів – високий, середній і низький – що дало змогу побудувати цілісну модель диференційованого навчання.Запропонована модель включає змістову, процесуальну та оцінювальну диференціацію. Змістова передбачає адаптацію навчального матеріалу з урахуванням базових знань і фахових потреб здобувачів вищої освіти. Процесуальна реалізується через застосування гнучких методів навчання, індивідуалізованих завдань і роботи в малих групах. Оцінювальний компонент забезпечує багаторівневий підхід до контролю знань, що дає змогу підтримати здобувачів вищої освіти на різних етапах навчання та сприяти їхньому поступовому зростанню.У результаті впровадження запропонованої моделі вдалося підвищити мотивацію студентів, знизити рівень навчальних труднощів, активізувати пізнавальну діяльність і забезпечити кращу динаміку засвоєння навчального матеріалу. Особливу увагу приділено аналізу типових помилок і труднощів, що виникають у студентів з низьким рівнем підготовки, а також способам їх корекції шляхом дидактичного супроводу.Зроблено висновок про ефективність диференційованого підходу як інструменту підвищення якості освіти в природничих дисциплінах. Перспективи подальших досліджень передбачають розширення практики його застосування на інші спеціальності.

Посилання

Артемова Л. В. Педагогіка і методика вищої школи : Навч.-метод. посібник. К. : Кондор, 2008. 272 с.

Біляковська О. О., Мищишин І. Я., Цюра С. Б. Дидактика вищої школи. Львів : ЛНУ ім. І. Франка , 2013. 360 c.

Деркач Т. М. Інформатизація викладання хімії : від теорії до практики : моногр. Д. : Вид-во ДНУ, 2011. 244 с.

Деркач Т. М. Інформаційні технології у викладанні хімічних дисциплін : навч. метод. посіб. Д. : Вид-во ДНУ, 2008. 336 с.

Дзіковська М. І. Зарубіжний досвід професійної підготовки фахівців природничих спеціальностей у закладах вищої освіти. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти (м. Львів, 05.02.2019 р.). Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2019. Вип. 4. С. 73–75.

Ковальчук Л. О. Основи педагогічної майстерності : Навч. посібник. Львів : Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 608 с.

Методика викладання хімії : Формування знань про основні хімічні теорії та хімічні поняття. Конспект лекцій / Укладач: Е. М. Кадикало. Луцьк : П «Зоря-плюс» ВОО ВОІ СОІУ, 2019. 136 с.

Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект : навчально-методичний посібник / Авт.-укладач Самойленко П. В. Чернігів : Десна Поліграф, 2020. 320 с.

Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі : Навч. посібник. К. : Центр навч. л-ри, 2007. 232 с.

П’ятакова Г., Заячківська Н. Сучасні педагогічні технології та методика застосування їх у вищій школі. Львів : Видав. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2003. 55 с.

Петрук Н.О. Методика формування дослідницьких умінь студентів при вивченні хімії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. 7 (90). С. 70–75.

Староста В. І. Проведення занять з хімії в середніх та вищих навчальних закладах. Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луцьк : Вежа, 2011. 232 с.

Сучасні освітні технології в підготовці фахівців хімічного профілю : колективна монографія / за ред. І.В. Тарасенко. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2021. 280 с.

Товажнянський Л.Л., Бухкало С.І., Кошелеві М.К. Удосконалювання методів навчання й оцінки знань студентів вищих навчальних закладів. Вісник НТУ ХПІ, 2013. Вип. 9. С. 3–15.

Хмеляр І., Лукащук М. Методичні підходи диференціації та індивідуалізації навчання на заняттях хімії та біології. Методика навчання природничоматематичних дисциплін. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2009. Вип. 1. С. 121-125.

Хоботова Е., Грицай К. Диференційоване навчання хімії. Екологічно орієнтована вища освіта. Методологія та практика – 2024. Збірка матеріалів Всеукраїнської конференції з проблем вищої освіти. – Кременчук: СВД Олексієнко В.В., 2024. С. 133-136 с.

Юзбашева Г. Диференційоване навчання – запорука успіху. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2012. Вип. 109. С. 159-167.

Elhadary, T., & Elhaty, I. (2023). Teaching chemistry in english in turkish universities: challenges and obstacles . Advanced Education, 11(23), 131–143. https://doi.org/10.20535/2410-8286.288479

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Придеткевич, Ю. О., & Самар, А. В. (2025). ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ ХІМІЇ У ЗВО: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНА РЕАЛІЗАЦІЯ. Професійно-прикладні дидактики, (2), 38–42. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-6

Номер

Розділ

ОСВІТНІ ІННОВАЦІЇ: ІДЕЇ, РЕАЛІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ