DIFFERENTIATED APPROACH TO TEACHING CHEMISTRY IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL IMPLEMENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-6

Keywords:

higher education, differentiated learning, chemistry teaching, learning model.

Abstract

The article highlights the theoretical and methodological foundations of a differentiated approach to teaching chemistry in higher education institutions and analyzes the outcomes of its implementation in the educational process. The relevance of the study is determined by the need to adapt educational content to the students’ level of preparation and professional orientation across various specialties. The research focused on students majoring in 201 “Agronomy”, 208 “Agroengineering”, 211 “Veterinary Medicine”, and 275 “Transport Technologies”. Based on diagnostic testing results, three levels of student preparedness were identified-high, medium, and low-which allowed for the development of a comprehensive model of differentiated learning.The proposed model includes content, procedural, and assessment differentiation. Content differentiation involves adapting educational materials according to students’ prior knowledge and professional needs. Procedural differentiation is implemented through flexible teaching methods, individualized tasks, and small-group work. The assessment component ensures a multi-level approach to knowledge evaluation, enabling support for students at different stages of learning and fostering their gradual academic development.As a result of implementing the proposed model, students’ motivation increased, learning difficulties decreased, cognitive activity was activated, and better dynamics in mastering the educational material were observed. Particular attention is given to analyzing typical mistakes and challenges faced by students with a low level of preparation, as well as methods of correcting these issues through didactic support.The study concludes that the differentiated approach is an effective tool for improving the quality of education in natural sciences. Prospects for further research include expanding its application to other specialties, enhancing digital learning support resources, and developing methodological guidelines for academic staff.

References

Артемова Л. В. Педагогіка і методика вищої школи : Навч.-метод. посібник. К. : Кондор, 2008. 272 с.

Біляковська О. О., Мищишин І. Я., Цюра С. Б. Дидактика вищої школи. Львів : ЛНУ ім. І. Франка , 2013. 360 c.

Деркач Т. М. Інформатизація викладання хімії : від теорії до практики : моногр. Д. : Вид-во ДНУ, 2011. 244 с.

Деркач Т. М. Інформаційні технології у викладанні хімічних дисциплін : навч. метод. посіб. Д. : Вид-во ДНУ, 2008. 336 с.

Дзіковська М. І. Зарубіжний досвід професійної підготовки фахівців природничих спеціальностей у закладах вищої освіти. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти (м. Львів, 05.02.2019 р.). Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2019. Вип. 4. С. 73–75.

Ковальчук Л. О. Основи педагогічної майстерності : Навч. посібник. Львів : Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 608 с.

Методика викладання хімії : Формування знань про основні хімічні теорії та хімічні поняття. Конспект лекцій / Укладач: Е. М. Кадикало. Луцьк : П «Зоря-плюс» ВОО ВОІ СОІУ, 2019. 136 с.

Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект : навчально-методичний посібник / Авт.-укладач Самойленко П. В. Чернігів : Десна Поліграф, 2020. 320 с.

Нагаєв В. М. Методика викладання у вищій школі : Навч. посібник. К. : Центр навч. л-ри, 2007. 232 с.

П’ятакова Г., Заячківська Н. Сучасні педагогічні технології та методика застосування їх у вищій школі. Львів : Видав. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2003. 55 с.

Петрук Н.О. Методика формування дослідницьких умінь студентів при вивченні хімії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2022. 7 (90). С. 70–75.

Староста В. І. Проведення занять з хімії в середніх та вищих навчальних закладах. Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луцьк : Вежа, 2011. 232 с.

Сучасні освітні технології в підготовці фахівців хімічного профілю : колективна монографія / за ред. І.В. Тарасенко. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2021. 280 с.

Товажнянський Л.Л., Бухкало С.І., Кошелеві М.К. Удосконалювання методів навчання й оцінки знань студентів вищих навчальних закладів. Вісник НТУ ХПІ, 2013. Вип. 9. С. 3–15.

Хмеляр І., Лукащук М. Методичні підходи диференціації та індивідуалізації навчання на заняттях хімії та біології. Методика навчання природничоматематичних дисциплін. Наукові записки. Серія : Педагогіка. 2009. Вип. 1. С. 121-125.

Хоботова Е., Грицай К. Диференційоване навчання хімії. Екологічно орієнтована вища освіта. Методологія та практика – 2024. Збірка матеріалів Всеукраїнської конференції з проблем вищої освіти. – Кременчук: СВД Олексієнко В.В., 2024. С. 133-136 с.

Юзбашева Г. Диференційоване навчання – запорука успіху. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2012. Вип. 109. С. 159-167.

Elhadary, T., & Elhaty, I. (2023). Teaching chemistry in english in turkish universities: challenges and obstacles . Advanced Education, 11(23), 131–143. https://doi.org/10.20535/2410-8286.288479

Published

2025-11-28

How to Cite

Prydetkevych, Y. O., & Samar, A. V. (2025). DIFFERENTIATED APPROACH TO TEACHING CHEMISTRY IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: THEORETICAL FRAMEWORK AND PRACTICAL IMPLEMENTATION. Professional and Applied Didactics, (2), 38–42. https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-6

Issue

Section

EDUCATIONAL INNOVATIONS: IDEAS, REALITIES, PROSPECTS