РОЛЬ ШІ-АСИСТЕНТІВ У ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНИХ МОВ (АСПЕКТ РЕФЛЕКСІЇ ТА АВТОНОМІЇ)
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-7Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), вивчення іноземних мов, ШІ-асистенти, рефлексія, автономіяАнотація
Стаття описує роль технологій та застосунків штучного інтелекту у проведенні сучасної освітньої діяльності.Розглянуто можливості ШІ сприяти навчальній рефлексії та автономії, а здатність вдосконалюватися та адаптуватися до потреб користувача відкриває нові перспективи для навчання, зокрема у сфері вивчення іноземних мов.На прикладі платформи Duolingo проаналізовано, як додатки ШІ забезпечують персоналізований підхід до навчання, розширюють можливості навчальної автономії. Застосування принципів гейміфікації, мотиваційних елементів і адаптації контенту створює сприятливе середовище для вивчення іноземних мов. Утім, ефективність таких додатків обмежена, особливо на вищих рівнях вивчення мови.Особливу увагу приділено чат-ботам, які демонструють високий рівень функціональності. Вони створюють, редагують і пояснюють матеріал; інструктують, аналізують, надають зворотній зв’язок. Чат-боти слугують унікальним інструментом, який сприяє розвитку мовленнєвих, письмових і когнітивних навичок, а також підвищує загальну ефективність навчання.Також розглянуто ШІ-інструменти корекції тексту, перекладу та стилістичного аналізу. Вони допомагають студентам краще зрозуміти правила мови, подолати страх письма іноземною мовою та ефективніше аналізувати власні помилки.Окрім тексту, сучасні ШІ-системи здатні працювати з голосовими командами, створювати зображення та презентації на основі текстового опису, що значно розширює можливості інтерактивного навчання.Разом із тим, дослідження вказує на низку навчальних викликів, пов’язаних із використанням ШІ. Серед них – зменшення мотивації до самостійної діяльності, академічна доброчесність, ризик втрати критичного мислення, потенційні зловживання з боку студентів у навчальному процесі.Загалом традиційна модель навчання зазнає суттєвих змін під впливом новітніх технологій. ШІ-асистенти дедалі частіше виступають не лише як допоміжні інструменти, а як повноцінні інструменти освітнього процесу. Вони розвивають автономію та рефлексію студентів, переосмислюючи усталені традиції освітнього середовища.
Посилання
Бабічева М. Г., Рибачук Ю. Л. Автономія як основа самостійної навчальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей у процесі вивчення іноземної мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Випуск 76. Том 1. С. 65–69. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.76-1.11.
Зварич І. Штучний інтелект і вивчення іноземної мови. Молодь і ринок. 2024. Випуск 2/222. С. 12–16. https://doi.org/ 10.24919/2308-4634.2024.300082.
Мельник Є., Слобоженко Р., Слобоженко М. Використання штучного інтелекту в навчанні іноземних мов. Сучасні міжнародні відносини: актуальні проблеми теорії і практики: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 35–42. URL: https://surl.li/wglwmb (дата звернення: 10.09.2025).
Петрова О., Рудакова Л. Використання штучного інтелекту у формуванні англомовних фонетичних навичок. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. Том 4. Випуск 22. С. 1047–1058. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-4(22)-1047-1058.
Платформа Babbel. URL: https://surl.lu/zoacjn (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Busuu. URL: https://surl.li/xqwkig (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Duolinguo. URL: https://surl.lu/rbyrzl (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа LingoDeer. URL: https://surli.cc/oylhuz (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа LingQ. URL: https://surl.li/uqfyed (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Memrise. URL: https://surl.lu/jsqolz (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Rosetta Stone. URL: https://surl.li/ypsebt (дата звернення: 10.09.2025).
Савицька Л. В., Ковальова К. Л., Безугла І. В. Вплив технологій штучного інтелекту на якість навчання вимови іноземних мов у здобувачів вищої освіти. Педагогічна академія: Наукові записки. 2024. Випуск 9. https://doi.org/10.5281/zenodo.13309616.
Самаріна В. В., Шахматова О. В. Автономне навчання. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. 2020. Випуск 32. С. 242–245. URL: https://surl.li/juxynj (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс DeepL Write. URL: https://surl.li/doshot (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс Grammarly. URL: https://surl.li/mppixz (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс LanguageTool. URL: https://surl.li/gxswrb (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс Quillbot. URL: https://surl.lu/uskvkg (дата звернення: 10.09.2025).
Чат-бот ChatGPT. URL: https://surl.lu/bfdarp (дата звернення: 10.09.2025).
Щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти: інструктивно-методичні рекомендації МОН України від 22.05.2024. URL: https://surl.gd/xamrdt (дата звернення: 10.09.2025).
Ясногурська Л., Мічуда Н., Масло І. Рефлексивна діяльність та її організація при вивченні іноземної мови. Інноватика у вихованні. 2024. Том 2. Випуск 19. С. 200–206. https://doi.org/10.35619/iiu.v2i19.609.
Branch W. T., Paranjape A. Feedback and reflection. Academic Medicine. 2002. Volume 77. Issue 12. Part 1. P. 1185–1188. https://doi.org/10.1097/00001888-200212000-00005.
Çakici D. Autonomy in language teaching and learning process. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015. Volume 16. Issue 1. P. 31–42. https://surl.li/ozqcur (дата звернення: 10.09.2025).
Gibbs Reflective Cycle. SimplyPsychology. URL: https://surl.li/shqezt (дата звернення: 10.09.2025).
Gibbs G. Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Oxford: Further Education Unit, 1988. 129 p.
Holec H. Autonomy in foreign language learning. Oxford / New York: Pergamon Press, 1981. 53 p.
Huang W., Hew K. F., Fryer L. K. Chatbots for language learning. Are they really useful? A systematic review of chatbot-supported language learning. Journal of Computer Assisted Learning. 2022. Volume 38. Issue 1. P. 237–257. https://doi.org/10.1111/jcal.12610.
Hwang G.-J. et al. Vision, challenges, roles and research issues of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2020. Volume 1. 100001. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100001.
Lai W. Y. W., Lee J. S. A systematic review of conversational AI tools in ELT: Publication trends, tools, research methods, learning outcomes, and antecedents. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Volume 7. 100291. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100291.
Martyniuk O. AI tools in foreign language teaching: Pros and cons of Ukrainian and foreign practices. Comparative Professional Pedagogy. 2024. Volume 14. Issue 2. P. 65–73. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(2)-7.
Masouleh N. S., Jooneghani R. B. Autonomous learning: A teacher-less learning! Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Volume 55. P. 835–842. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.570.
Palfreyman D. M. The discourse of Holec’s autonomy and foreign language learning. Autonomy in Language Education. 2020. Issue 1. P. 13–30. https://doi.org/10.4324/9780429261336-3.
Raiaan M. A. K. et al. A review on large language models: Architectures, applications, taxonomies, open issues and challenges. IEEE Access. 2024. Volume 12. P. 26839–26874. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3365742.
Rasul T. et. al. The role of ChatGPT in higher education: Benefits, challenges, and future research directions. Journal of Applied Learning and Teaching. 2023. Volume 6. Issue 1. P. 41–56 https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.29.
Rudnik Y. The use of artificial intelligence chatbots in teaching foreign languages as an innovative interactive technology. Educological Discourse. 2024. Volume 45. Issue 2. P. 16–24. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.2.
Tala M. L. et al. Exploring university students’ perceptions of generative artificial intelligence in education. Amfiteatru Economic. 2024. Volume 26. Issue 65. P. 71–88. https://doi.org/10.24818/EA/2024/65/71.
Teaching strategies: Reflective learning. Edith Cowan University. URL: https://surl.lu/djrkpc (дата звернення: 10.09.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







