ROLE OF AI ASSISTANTS IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING (THE REFLECTION AND AUTONOMY ASPECT)
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-7Keywords:
artificial intelligence (AI), foreign language learning, AI assistants, reflection, autonomyAbstract
The article describes the role of artificial intelligence technologies and applications in modern education. The authors consider AI possibilities to promote learning reflection and autonomy. Ability to improve and adapt to needs of user unfolds new perspectives for learning of foreign languages.Using the Duolingo platform, the article analyzes how AI applications provide a personalized approach to learning and expand study autonomy. Gamification principles, motivational elements, and content adaptation creates a favorable environment for learning foreign languages. However, effectiveness of such applications is limited, especially at higher levels of language learning.Special attention is paid to chatbots, which demonstrates high performance. They create, edit, and explain material; instruct, analyze, and provide feedback. Chatbots serve as a unique tool that promotes development of speaking, writing, and cognitive skills. It increases the overall efficiency of learning.AI tools for text correction, translation, and stylistic analysis are also considered. They help students to better understand language rules, overcome fear of foreign writing, and analyze their own mistakes more effectively. In addition to text, modern AI systems are able to work with voice commands, create images and presentations based on textual descriptions, which greatly expands possibilities of interactive learning.Simultaneously, the study points to some educational challenges associated with the AI use, including decrease in motivation for independent work, academic integrity, risk of losing critical thinking, and potential abuse by students in the learning process.In general, the traditional learning model is undergoing significant changes under influence of the latest technologies. AI assistants are increasingly acting not only as auxiliary tools, but as full-fledged instruments of the educational process. They develop students' autonomy and reflection, rethink the established traditions of educational environment.
References
Бабічева М. Г., Рибачук Ю. Л. Автономія як основа самостійної навчальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей у процесі вивчення іноземної мови. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Випуск 76. Том 1. С. 65–69. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.76-1.11.
Зварич І. Штучний інтелект і вивчення іноземної мови. Молодь і ринок. 2024. Випуск 2/222. С. 12–16. https://doi.org/ 10.24919/2308-4634.2024.300082.
Мельник Є., Слобоженко Р., Слобоженко М. Використання штучного інтелекту в навчанні іноземних мов. Сучасні міжнародні відносини: актуальні проблеми теорії і практики: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. 2024. С. 35–42. URL: https://surl.li/wglwmb (дата звернення: 10.09.2025).
Петрова О., Рудакова Л. Використання штучного інтелекту у формуванні англомовних фонетичних навичок. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. Том 4. Випуск 22. С. 1047–1058. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-4(22)-1047-1058.
Платформа Babbel. URL: https://surl.lu/zoacjn (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Busuu. URL: https://surl.li/xqwkig (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Duolinguo. URL: https://surl.lu/rbyrzl (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа LingoDeer. URL: https://surli.cc/oylhuz (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа LingQ. URL: https://surl.li/uqfyed (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Memrise. URL: https://surl.lu/jsqolz (дата звернення: 10.09.2025).
Платформа Rosetta Stone. URL: https://surl.li/ypsebt (дата звернення: 10.09.2025).
Савицька Л. В., Ковальова К. Л., Безугла І. В. Вплив технологій штучного інтелекту на якість навчання вимови іноземних мов у здобувачів вищої освіти. Педагогічна академія: Наукові записки. 2024. Випуск 9. https://doi.org/10.5281/zenodo.13309616.
Самаріна В. В., Шахматова О. В. Автономне навчання. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. 2020. Випуск 32. С. 242–245. URL: https://surl.li/juxynj (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс DeepL Write. URL: https://surl.li/doshot (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс Grammarly. URL: https://surl.li/mppixz (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс LanguageTool. URL: https://surl.li/gxswrb (дата звернення: 10.09.2025).
Сервіс Quillbot. URL: https://surl.lu/uskvkg (дата звернення: 10.09.2025).
Чат-бот ChatGPT. URL: https://surl.lu/bfdarp (дата звернення: 10.09.2025).
Щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти: інструктивно-методичні рекомендації МОН України від 22.05.2024. URL: https://surl.gd/xamrdt (дата звернення: 10.09.2025).
Ясногурська Л., Мічуда Н., Масло І. Рефлексивна діяльність та її організація при вивченні іноземної мови. Інноватика у вихованні. 2024. Том 2. Випуск 19. С. 200–206. https://doi.org/10.35619/iiu.v2i19.609.
Branch W. T., Paranjape A. Feedback and reflection. Academic Medicine. 2002. Volume 77. Issue 12. Part 1. P. 1185–1188. https://doi.org/10.1097/00001888-200212000-00005.
Çakici D. Autonomy in language teaching and learning process. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015. Volume 16. Issue 1. P. 31–42. https://surl.li/ozqcur (дата звернення: 10.09.2025).
Gibbs Reflective Cycle. SimplyPsychology. URL: https://surl.li/shqezt (дата звернення: 10.09.2025).
Gibbs G. Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Oxford: Further Education Unit, 1988. 129 p.
Holec H. Autonomy in foreign language learning. Oxford / New York: Pergamon Press, 1981. 53 p.
Huang W., Hew K. F., Fryer L. K. Chatbots for language learning. Are they really useful? A systematic review of chatbot-supported language learning. Journal of Computer Assisted Learning. 2022. Volume 38. Issue 1. P. 237–257. https://doi.org/10.1111/jcal.12610.
Hwang G.-J. et al. Vision, challenges, roles and research issues of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2020. Volume 1. 100001. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2020.100001.
Lai W. Y. W., Lee J. S. A systematic review of conversational AI tools in ELT: Publication trends, tools, research methods, learning outcomes, and antecedents. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2024. Volume 7. 100291. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100291.
Martyniuk O. AI tools in foreign language teaching: Pros and cons of Ukrainian and foreign practices. Comparative Professional Pedagogy. 2024. Volume 14. Issue 2. P. 65–73. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(2)-7.
Masouleh N. S., Jooneghani R. B. Autonomous learning: A teacher-less learning! Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Volume 55. P. 835–842. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.570.
Palfreyman D. M. The discourse of Holec’s autonomy and foreign language learning. Autonomy in Language Education. 2020. Issue 1. P. 13–30. https://doi.org/10.4324/9780429261336-3.
Raiaan M. A. K. et al. A review on large language models: Architectures, applications, taxonomies, open issues and challenges. IEEE Access. 2024. Volume 12. P. 26839–26874. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.3365742.
Rasul T. et. al. The role of ChatGPT in higher education: Benefits, challenges, and future research directions. Journal of Applied Learning and Teaching. 2023. Volume 6. Issue 1. P. 41–56 https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.29.
Rudnik Y. The use of artificial intelligence chatbots in teaching foreign languages as an innovative interactive technology. Educological Discourse. 2024. Volume 45. Issue 2. P. 16–24. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.2.
Tala M. L. et al. Exploring university students’ perceptions of generative artificial intelligence in education. Amfiteatru Economic. 2024. Volume 26. Issue 65. P. 71–88. https://doi.org/10.24818/EA/2024/65/71.
Teaching strategies: Reflective learning. Edith Cowan University. URL: https://surl.lu/djrkpc (дата звернення: 10.09.2025).








