РОЗВИТОК САМОМОТИВАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-14Ключові слова:
внутрішні й зовнішні мотиви, самомотивація, саморегуляція, мотиваційний тренінгАнотація
У статті висвітлено результати теоретичного дослідження особливостей самомотивації студентської молоді в умовах війни й експериментальної перевірки ефективності тренінгу, метою якого є формування самомотивації в навчанні й особистісному розвитку здобувачів вищої освіти; розвиток умінь застосування технік самомотивування та саморегуляції в екстремальних умовах. Автори на основі теоретичного дослідження проблеми мотивації й самомотивації студентської молоді обґрунтували важливість системи мотивації в закладах вищої освіти та необхідність розроблення й упровадження в освітній процес індивідуальних і групових заходів, які б сприяли розвитку самомотивації та саморегуляції здобувачів вищої освіти, зокрема представлено авторську розробку тренінгу «3D: ДИВИСЬ, ДУМАЙ, ДІЙ: самомотивація в умовах війни»; описано ключові принципи й підходи, на яких ґрунтується методика проведення заходу. Ефективність змісту тренінгу та доцільність його впровадження в освітній процес підтверджені результатами експериментальної апробації, у якій узяли участь експериментальна й контрольна групи здобувачів вищої освіти, у кожну групу було залучено по 22 учасника, загальна кількість – 44 особи віком 20–22 роки, чоловічої та жіночої статі. Залучення здобувачів вищої освіти до експериментальної апробації здійснювалось на добровільній основі й за умов дотримання ними правил та умов участі в тренінгу: проходження процедур опитування, фіксування результатів впливу технік самомотивації й саморегуляції тощо. Опитування дало змогу виявити домінуючі внутрішні (особистісні) і зовнішні мотиви як для кожного учасника тренінгу, так і для груп учасників різної статі, з’ясувати проблеми в навчанні й студентському житті та під час тренінгу пропрацювати їх за допомогою технік самомотивації й саморегіляції.
Посилання
Бондарчук О. І. Психологічні особливості розвитку мотивації інноваційної діяльності в освіті / Центральний інститут післядипломної освіти. Київ, 2024. URL: https://lnk.ua/be8AWwyV5.
Бондар Л. В., Литвинчук Н. Б. Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, червень 2020. № 11. С. 67–71. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8358/1/NZ_Vyp_11_Psykhology.pdf.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с. URL: https://surl.li/oxnayq.
Квятковська А. О., Андросович К. А., Ковальова О. В., Прокоф’єва О. О. Особливості навчальної мотивації студентів передвищих фахових та вищих навчальних закладів в умовах сучасних військових конфліктів. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 49. Том 1. С. 187–182. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/49/part_1/36.pdf.
Кісіль З. Р., Швець Д. В. Мотивація діяльності людини : навчальний посібник у схемах, таблицях, коментарях. Одеса : Видавництво ОДУВС, 2023. 154 с. URL: https://lnk.ua/J4ZPMOYVE.
Мотиваційна сфера студента, особливості її дослідження. Офіційний сайт «На Урок». URL: https://naurok.com.ua/motivaciyna-sfera-studenta-osoblivosti-doslidzhennya-142251.html.
Сазонова Т. О. Самомотивація як невід’ємний складник ефективності особистості. Приазовський економічний вісник. 2020. Вип. 3(20). С. 123–127. https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-3-22 http://pev.kpu.zp.ua/journals/2020/3_20_ukr/24.pdf.
Тягур Л. М., Бергхауер-Олас Е. Професійна мотивація майбутнього психолога під час війни. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія». 2024. № 4(38). С. 1069–1084. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/10753/10811.
Barbuto J., Scholl R. Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation. Psychological Reports. 1998. № 82(3). Р. 1011–1022. https://doi.org/10.2466/PR0.82.3.1011.
Edgar, Susan & Carr, Sandra & Connaughton, Joanne & Celenza, Antonio. Student motivation to learn: Is self-belief the key to transition and first year performance in an undergraduate health professions program? BMC Medical Education. 2019. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1539-5.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







