DEVELOPMENT OF SELF-MOTIVATION OF STUDENTS IN WAR CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.37406/2521-6449/2025-2-14Keywords:
internal and external motives, self-motivation, self-regulation, motivational trainingAbstract
The article highlights the results of a theoretical study of the features of self-motivation of student youth in wartime conditions and experimental verification of the effectiveness of the training, the purpose of which is to form self-motivation in learning and personal development of higher education applicants; development of skills in applying self-motivation and self-regulation techniques in extreme conditions. Based on a theoretical study of the problem of motivation and self-motivation of student youth, the authors substantiate the importance of the motivation system in higher education institutions and the need to develop and implement individual and group measures in the educational process that would contribute to the development of self-motivation and self-regulation of higher education applicants; in particular, the author's development of the training "3D: SEE, THINK, ACT: self-motivation in wartime conditions" is presented; the key principles and approaches on which the methodology of the event is based are described. The effectiveness of the training content and the feasibility of its implementation in the educational process were confirmed by the results of experimental testing, in which the experimental and control groups of higher education students took part, each group involved 22 participants, the total number of which was 44 people aged 20–22, male and female. The involvement of higher education students in the experimental testing was carried out on a voluntary basis and provided that they complied with the rules and conditions of participation in the training: completing survey procedures, recording the results of the impact of self-motivation and self-regulation techniques, etc. The survey made it possible to identify the dominant internal (personal) and external motives for both each training participant and groups of participants of different genders, to identify problems in learning and student life, and to work through them during the training using self-motivation and self-regulation techniques.
References
Бондарчук О. І. Психологічні особливості розвитку мотивації інноваційної діяльності в освіті / Центральний інститут післядипломної освіти. Київ, 2024. URL: https://lnk.ua/be8AWwyV5.
Бондар Л. В., Литвинчук Н. Б. Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, червень 2020. № 11. С. 67–71. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8358/1/NZ_Vyp_11_Psykhology.pdf.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с. URL: https://surl.li/oxnayq.
Квятковська А. О., Андросович К. А., Ковальова О. В., Прокоф’єва О. О. Особливості навчальної мотивації студентів передвищих фахових та вищих навчальних закладів в умовах сучасних військових конфліктів. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 49. Том 1. С. 187–182. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/49/part_1/36.pdf.
Кісіль З. Р., Швець Д. В. Мотивація діяльності людини : навчальний посібник у схемах, таблицях, коментарях. Одеса : Видавництво ОДУВС, 2023. 154 с. URL: https://lnk.ua/J4ZPMOYVE.
Мотиваційна сфера студента, особливості її дослідження. Офіційний сайт «На Урок». URL: https://naurok.com.ua/motivaciyna-sfera-studenta-osoblivosti-doslidzhennya-142251.html.
Сазонова Т. О. Самомотивація як невід’ємний складник ефективності особистості. Приазовський економічний вісник. 2020. Вип. 3(20). С. 123–127. https://doi.org/10.32840/2522-4263/2020-3-22 http://pev.kpu.zp.ua/journals/2020/3_20_ukr/24.pdf.
Тягур Л. М., Бергхауер-Олас Е. Професійна мотивація майбутнього психолога під час війни. Перспективи та інновації науки. Серія «Психологія». 2024. № 4(38). С. 1069–1084. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/10753/10811.
Barbuto J., Scholl R. Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation. Psychological Reports. 1998. № 82(3). Р. 1011–1022. https://doi.org/10.2466/PR0.82.3.1011.
Edgar, Susan & Carr, Sandra & Connaughton, Joanne & Celenza, Antonio. Student motivation to learn: Is self-belief the key to transition and first year performance in an undergraduate health professions program? BMC Medical Education. 2019. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1539-5.








